Jag har visst varit lite impulsiv igen..
Jag monterade bort duschväggarna eftersom de var gamla och slitna. Problemet är att tvättmaskinen står precis bredvid duschen och nu känner jag mig orolig för elsäkerheten. Hur gör jag på ett säkert sätt för att koppla bort tvättmaskinen från elen?

Se bifogad bild för mer information.

Planen är att skaffa en L-formad gardinstång och hänga upp duschdraperier. Jag är dock osäker på hur man bäst gör hål i väggen –eller om det finns någon variant som kan fästas utan att skruva. Det har jag tänkt kika på och lösa senare.

• Elkabel ansluten till tvättmaskin bredvid dusch med blå kakelgolv och vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag på en kaklad vägg med en ansluten elsladd som leder till en tvättmaskin.
    Skapa konto
  • Vitt badrum med blå kakelrand, tvättmaskin bredvid golvbrunn; korg med toalettartiklar ovanpå. Duschväggar borttagna, duschdraperi planeras.
    Skapa konto
Vill du absolut koppla ur tvättmaskinen är det ju enkelt. Bryt strömmen via säkringen, kolla så det är spänningslöst, skruva loss locket på kopplingsdosan och skruva loss kablarna. Återmontera, klart.

Annars skulle jag kompletterat med en billig kondenstumlare att ställa ovanpå, sedan en snygg & praktisk duschkabin i stället för fula skynken. Då får du en fullt fungerande tvättstuga plus fräsch dusch för en spottstyver.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vill du absolut koppla ur tvättmaskinen är det ju enkelt. Bryt strömmen via säkringen, kolla så det är spänningslöst, skruva loss locket på kopplingsdosan och skruva loss kablarna. Återmontera, klart.

Annars skulle jag kompletterat med en billig kondenstumlare att ställa ovanpå, sedan en snygg & praktisk duschkabin i stället för fula skynken. Då får du en fullt fungerande tvättstuga plus fräsch dusch för en spottstyver.
Hur kollar man så det är spänningslöst?

Ja men de inte så stort utrymme, när jag hade duschkabin så kunde jag inte komma ut, behövde dra bak dörren för att komma ut. Väldigt trångt. Handfatet var i vägen för första dörren och tvättmaskin för andra dörren… :/

Spänningslöst, jag brukar köra med både kontaktlös faspenna och med voltmeter beroende på vad som är exponerat. Skulle jag sakna detta så kan enkel logik räcka tillräckligt långt: i detta fall att först kolla att displayen tänds normalt när du trycker på on-knappen med elen tillslagen i centralen, och att den förblir släckt när du gör motsvarande med frånslagen säkring. Då skulle jag räkna tvättmaskinen som voltmeter med hyfsad säkerhet om det inte är fler faser i kopplingsdosan att se upp med (osannolikt men inte omöjligt).

Duschkabiner finns i alla möjliga utföranden vad gäller dörrar, inklusive skjutdörrslösningar som kan vara bra där utrymmet är begränsat.

Lycka till med projektet, kan bli helt ok även om du väljer draperivarianten såklart!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.