17 151 läst ·
44 svar
17k läst
44 svar
Stabilisera hög altan, nytt räcke.
gissar på att dina 95x95 pelare fixar mellan 1,5 till 2ton styck vid 3m längd, och många stolpar ser ut att va kortare = klarar mer last. Är det verkligen stolparna som sviktar? Känns mer som att ni har för klena bärlinor eller för lång spännvidd på bärlinorna. och är det så hjälper inte kryss mycket.
2*45*90 brukar väl ses som starkare än 1*90*90 eller har jag rört ihop det nu?
Ok låter bra.D daugaard skrev:gissar på att dina 95x95 pelare fixar mellan 1,5 till 2ton styck vid 3m längd, och många stolpar ser ut att va kortare = klarar mer last. Är det verkligen stolparna som sviktar? Känns mer som att ni har för klena bärlinor eller för lång spännvidd på bärlinorna. och är det så hjälper inte kryss mycket.
Näe jag vet som sagt inte.
Bärlinorna är 195x45.
Avståndet mellan plintarna är 2,5 m på den sidan som syns på bilderna.
Och 2,8 på den andra sidan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
På följande sida i Träguiden finns en tabell över vilka laster stolpar av konstruktionsvirke klarar med hänsyn till dimensioner, längd och hållfasthetsklass. Värdena gäller i klimatklass 1-2, dvs inomhus eller regnskyddat. Utomhus (klimatklass 3) gäller lägre värden.
https://www.traguiden.se/konstrukti...avor-av-konstruktionsvirke/?previousState=100
3 meter långa 95x95 stolpar av C 14 virke klarar då ca 9 kN dvs ca 900 kg i klimatklass 1-2.
https://www.traguiden.se/konstrukti...avor-av-konstruktionsvirke/?previousState=100
3 meter långa 95x95 stolpar av C 14 virke klarar då ca 9 kN dvs ca 900 kg i klimatklass 1-2.
njaa, det kan inte jag läsa mig till iaf. 45x95 c14 klarar ca9 kN enligt tabellen! 95x95 är mer en två 45x95 ihop, alltså över det dubbla = ca 18 kN 1800kgJ justusandersson skrev:På följande sida i Träguiden finns en tabell över vilka laster stolpar av konstruktionsvirke klarar med hänsyn till dimensioner, längd och hållfasthetsklass. Värdena gäller i klimatklass 1-2, dvs inomhus eller regnskyddat. Utomhus (klimatklass 3) gäller lägre värden.
[länk]
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Så läser man inte tabellerna. Vanligt konstruktionsvirke, t.ex. 45x95 har en styvare och en vekare riktning. Vid en längd på 3 meter klarar den ca 9 kN i den styva riktningen. I den veka riktningen klarar den däremot endast 4,8 kN vid en längd på 2 meter, vid 3 meter (vilket inte kan läsas ut ur tabellerna) mycket lite. En 95x95 klarar ca 9 kN i båda riktningarna vid 3 meters längd.
Så med andra ord borde min altan bli stabilare av stolpbytet !?J justusandersson skrev:Så läser man inte tabellerna. Vanligt konstruktionsvirke, t.ex. 45x95 har en styvare och en vekare riktning. Vid en längd på 3 meter klarar den ca 9 kN i den styva riktningen. I den veka riktningen klarar den däremot endast 4,8 kN vid en längd på 2 meter, vid 3 meter (vilket inte kan läsas ut ur tabellerna) mycket lite. En 95x95 klarar ca 9 kN i båda riktningarna vid 3 meters längd.
Inte tillräcklig, men stabilare i den ena riktningen.
Prova att läsa tabellen igen.J justusandersson skrev:Så läser man inte tabellerna. Vanligt konstruktionsvirke, t.ex. 45x95 har en styvare och en vekare riktning. Vid en längd på 3 meter klarar den ca 9 kN i den styva riktningen. I den veka riktningen klarar den däremot endast 4,8 kN vid en längd på 2 meter, vid 3 meter (vilket inte kan läsas ut ur tabellerna) mycket lite. En 95x95 klarar ca 9 kN i båda riktningarna vid 3 meters längd.
Om man eliminerar knäckning i y-led så klarar en 45x95 c14 ca 900kg i centrisk tryckkraft med en ledad infästning i stolpens båda ändar enligt tabellen. En 95x95 klarar då det dubbla = 1800kg. (c30 klarar nånstans runt 3000kg) vet inte vilken hållfasthetsklass på virket som har används. + att jag förmodar att infästningen inte är ledad, så då bör man kunna lägga till några extra kilon
Annars så kan du kolla tabellen för pelare i limträ, bärförmågan är ca 3500 kg för en 3m 90x90mm stolpe.
För att 45*90 ska vara bättre förutsätts det naturligtvis att de är ihopskruvade då blir det inte summan av två reglar. Om de stod lösa blir det naturligtvis sämre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Min tanke med att länka till Träguidens tabell över knäcklaster för konstruktionsvirke var dels att visa hållfasthetsklassens stora betydelse, dels hur snabbt bärförmågan sjunker med ökad längd på stolpen. Jag tänkte också att det kunde vara ett enkelt sätt för någon som inte är särskilt kunnig i hållfasthetslära att få en uppfattning om en undre belastningsgräns. Jag inser nu att det inte var särskilt pedagogiskt tänkt, utan snarare bidrog till ökad förvirring.
Träguidens tabell bygger på Eulers andra knäckfall [en stång som är ledad både upptill och nedtill] från 1744. Knäcklasten är direkt proportionell mot elasticitetsmodul och yttröghetsmoment och omvänt proportionell mot kvadraten på längden. För ett rektangulärt tvärsnitt har yttröghetsmomentet olika värden i den styva respektive den veka riktningen. Det är givetvis så att två reglar kan bära dubbelt så mycket som en under likvärdiga förhållanden. Ska man extrapolera värden ur denna tabell för stolpar med kvadratiskt tvärsnitt bör man helst gå in i själva formeln. Ska man jämföra med limträ (som finns i en annan tabell i träguiden) bör man tänka på att limträ har nästan dubbelt så hög elasticitetsmodul som C 14 virke. Tabellerna gäller klimatklass 1-2. För utomhuskonstruktioner (klimatklass 3) kan man räkna med 60 % av kapaciteten.
Ett däck som i sina utkanter är så högt som TS:s bör dimensioneras som en balkong. Det innebär en sammanlagd nyttig last och egenvikt på ca 400 kg per kvm.
Träguidens tabell bygger på Eulers andra knäckfall [en stång som är ledad både upptill och nedtill] från 1744. Knäcklasten är direkt proportionell mot elasticitetsmodul och yttröghetsmoment och omvänt proportionell mot kvadraten på längden. För ett rektangulärt tvärsnitt har yttröghetsmomentet olika värden i den styva respektive den veka riktningen. Det är givetvis så att två reglar kan bära dubbelt så mycket som en under likvärdiga förhållanden. Ska man extrapolera värden ur denna tabell för stolpar med kvadratiskt tvärsnitt bör man helst gå in i själva formeln. Ska man jämföra med limträ (som finns i en annan tabell i träguiden) bör man tänka på att limträ har nästan dubbelt så hög elasticitetsmodul som C 14 virke. Tabellerna gäller klimatklass 1-2. För utomhuskonstruktioner (klimatklass 3) kan man räkna med 60 % av kapaciteten.
Ett däck som i sina utkanter är så högt som TS:s bör dimensioneras som en balkong. Det innebär en sammanlagd nyttig last och egenvikt på ca 400 kg per kvm.
Bra tänkt och visst kan man försöka förstå. Men blir väldigt djupt hehe.
Om jag försöker sammanfatta lite då.
För att klara 400 kg / kvm på våran altan/balkong.
Så känns det som jag verkligen behöver fler stolpar. Och jag är inne på att ställa en rad i mitten av altanen. Då blir det ca 2- 2,5 m mellan stolparna.
Om jag försöker sammanfatta lite då.
För att klara 400 kg / kvm på våran altan/balkong.
Så känns det som jag verkligen behöver fler stolpar. Och jag är inne på att ställa en rad i mitten av altanen. Då blir det ca 2- 2,5 m mellan stolparna.