Vi bor på en kulle och en firma byggde en trappa åt oss för två år sedan. De har gått i konkurs och trappan börjar bli lite lätt vinglig.

Funderar på att gjuta plintar i marken och stödja upp med reglar på sidan för att stabilisera.

Ena sidan borde funka med jordankare tror jag.

Trappan sitter fast längst upp men på marken har de bara lagt ner den så att säga.

Tips och tankar mottages tacksamt :)

• Trätrappa uppför en kulle, omgiven av grönska och träd, med ett hus i bakgrunden. Trappan är inte förankrad i marken längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa på en kulle med stödlinjer ritade, omgiven av grönska. Trappan är fast förankrad upptill men ligger löst på marken.
    Skapa konto
Din idé funkar säkert men jag hade nog provat att gjuta plintar under de befintliga stöden. Tycker de ser vingliga ut på bilden.
Tar du ett i taget borde det gå att använda trappan försiktigt under tiden. Trätrappa med vingliga stöd och röda markeringar, föreslagen förstärkning genom att gjuta plintar. Trädgårdsverktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Gustavofiona
  • Laddar…
Vi vet inte åt vilket håll den vinglar. Ett enkelt sätt att få mer stabilitet i sidled är att sätta kryss på undersidan trappan. Ett kryss mellan halva trappan och uppåt och ett mellan halva trappan och nedåt.

• Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
S
@Thomas_Blekinge har ett bra förslag. Utöver primära uppgiften att ge stabilitet kan du använda kryss-stagen för att få de där lite klena stolparna i lod.

Kryss-stagen kommer att göra stor skillnad. Sen kan du överväga att borra ett hål i synligt berg eller sätta ett jordankare så nära foten på trappan det går, gärna under, sätta en fästpunkt typ stolpsko och dra dit ett stag så att du får det riktigt stelt.

Till sist skulle trappan nog må bra av att alla stolpar var dubbla reglar hela vägen, inte bara de två första. Om inte annat skulle det se mycket bättre ut.

• Gilla
Gustavofiona
  • Laddar…
Håller med @Klass0n gällande gjuta plintar till benen på trappan.

De två/tre nedre benparen står bara löst på underlaget ser det ut som, om marken har rört sig lite så tar en del ben inte upp den kraften de ska ta samtidigt som en del andra ben tar upp större krafter än tänkt.

Om man tar och stämpar upp trappan vid varje benpar så kan man gjuta flera plintar åt gången.

Om det inte går att gräva så djupt pga stora stenar eller berg så kan man borra hål i stenen/berget och förankra benen där i, eller.så kan man gjuta en större platta (med lite fall).

• Gilla
Gustavofiona
  • Laddar…
Du får be om ursäkt men du har alltså betalat för den trappan…..

Man ser ganska snabbt varför den vinglar.
Men lite fler stenar under stolparna borde göra susen.

Föregående förslag att kryssa under stolparna för att stabilisera i sidled är enkelt och snabbt.

Men i längden hade jag funderat över fastsättningen av samtliga stolpar..

• Gilla
Gustavofiona
  • Laddar…
Hallonbåten
Gustavofiona Gustavofiona skrev:
Vi bor på en kulle och en firma byggde en trappa åt oss för två år sedan. De har gått i konkurs och trappan börjar bli lite lätt vinglig.

Funderar på att gjuta plintar i marken och stödja upp med reglar på sidan för att stabilisera.

Trappan sitter fast längst upp men på marken har de bara lagt ner den så att säga.

Fackverks förstärkning stabiliserar både vertikalt och sido rörelser. Skruva läkt, 2x2" eller 2x3" i 45 graders zick zack mönster under stegen,mellan vangstyckena. Testade detta på fristående trappa utan extra stolpar.

• Fristående trappa förstärkt med zick-zackmönstrade läkt för stabilisering, omgiven av träd och grusig mark.
    Skapa konto
  • Gilla
Gustavofiona
  • Laddar…
Hallonbåten

En bild underifrån på en trappa vi stabilerade .

• Underifrån vy av en stabiliserad trappa med stödstrukturer, skogen i bakgrunden och en person på en trappa i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Gustavofiona
  • Laddar…
Tack för alla svar!!

Som jag förstår det så är konsensus att fokusera på nuvarande stolpar och fästa dom bättre. Det kan nog funka då den mittersta stolpen hängde helt löst efter ett stort regn. 😬

Kryssförstärkningen låter också bra, om jag förstår det rätt så ska kryssen läggas precis under trappstegen och inte vid stolparna?

Bifogar bild på tidigare lösning som kanske förklara varför vi var ganska nöjda med denna trappan.

• Utomhustrappa i metall och trä leder uppför en sluttning mot ett rött hus. Trappan saknar kryssförstärkning och verkar behöva renoveras.
    Skapa konto
då den mittersta stolpen hängde helt löst efter ett stort regn.
Ja, där har du problemet.
Även andra stolpar som känns som att de står stadigt kan vara underminerade så att hela trappan sviktar/böjt sig.

S
Kryssförstärkningen låter också bra, om jag förstår det rätt så ska kryssen läggas precis under trappstegen och inte vid stolparna?
Fackverket som föreslogs funkar säkert, men jag hade nog velat stabilisera stolparna mera genom kryss-stagen som fäster längre ned på stolparna än fackverket. Du får mindre svaj i stolparna då.

Så här blev det till slut, mycket stabilare att gå upp och ner :) tack allihopa!

• Trätrappa utomhus med stabila steg och räcken, omgiven av grönska.
    Skapa konto
  • Trätrappa utomhus, nyligen förstärkt för ökad stabilitet, med omgivande grönska och en genomgående kabel.
    Skapa konto
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.