Vi har en trappa från 70-talet som är byggd med klinker.
Den har börjat få sprickor och dessutom så är kanterna vid varje steg otäckt vassa. Varje steg har 90-graders vinkel, så inget överhäng.
Utöver det så följer trappan inte standarden över höjd och bredd, så den är inte helt behaglig att gå på. Djup 28 cm, höjd 17 (varierar lite på de olika trappstegen).
Hursomhelst, nu till min undran.
Vi har beslutat oss för att montera en heltäckningsmatta på trappan.
Är det något speciellt som jag behöver tänka på?
Jag tänkte fylla igen och laga alla sprickor, göra rent och sedan “rulla ut” heltäckningsmattan över hela trappan och fästa den med lim. Eller räcker det med dubbelhäftande tejp?
Hur blir det i böjen längst in? Är det bättre att med mattkniv kapa varje 90-gradig sväng längst in?
Vilken sorts lim eller tejp ska jag använda?
Ska det ligga någon matta under heltäckningsmattan för att få det mjukare eller stjäl det för mycket utrymme, trappstegen är ju ganska korta?
Är det viktigt att lägga till "kantning" i beställningen av matta, eller är det okej med raka kanter på sidorna? Jag vill helst undvika "kantning", dessutom kanske det blir svårt i och med att det monteras i en trappa.
Vi vill inte ha varianten där man limmar på en bit matta på varje trappsteg utan vi vill täcka hela trappan.
Jag bifogar bilder på trappan och även på mattprovet jag beställt från Kilands, modell Tromsö.
Om någon har tips på var jag köper heltäckningsmatta på löpmeter så mottages det också tacksamt
men Kilands verkar väl bra.
Den har börjat få sprickor och dessutom så är kanterna vid varje steg otäckt vassa. Varje steg har 90-graders vinkel, så inget överhäng.
Utöver det så följer trappan inte standarden över höjd och bredd, så den är inte helt behaglig att gå på. Djup 28 cm, höjd 17 (varierar lite på de olika trappstegen).
Hursomhelst, nu till min undran.
Vi har beslutat oss för att montera en heltäckningsmatta på trappan.
Är det något speciellt som jag behöver tänka på?
Jag tänkte fylla igen och laga alla sprickor, göra rent och sedan “rulla ut” heltäckningsmattan över hela trappan och fästa den med lim. Eller räcker det med dubbelhäftande tejp?
Hur blir det i böjen längst in? Är det bättre att med mattkniv kapa varje 90-gradig sväng längst in?
Vilken sorts lim eller tejp ska jag använda?
Ska det ligga någon matta under heltäckningsmattan för att få det mjukare eller stjäl det för mycket utrymme, trappstegen är ju ganska korta?
Är det viktigt att lägga till "kantning" i beställningen av matta, eller är det okej med raka kanter på sidorna? Jag vill helst undvika "kantning", dessutom kanske det blir svårt i och med att det monteras i en trappa.
Vi vill inte ha varianten där man limmar på en bit matta på varje trappsteg utan vi vill täcka hela trappan.
Jag bifogar bilder på trappan och även på mattprovet jag beställt från Kilands, modell Tromsö.
Om någon har tips på var jag köper heltäckningsmatta på löpmeter så mottages det också tacksamt
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "mattkniv"
Mattkniv med träskaft Morakniv
Takpapp- och mattkniven
269 kr inkl moms
Läs mer
Nej, nej, nej, nej NEEEJ!!!!! Gör dig själv, dina barn, dina barnbarn, och överhuvudtaget folkhälsan i allmänhet en tjänst och undvik lim! Mången vacker ung husägare har fått avföras till madrasserad cell med syrgas och intravenös blodtryckssänkande medicin efter att förgäves ha försökt skrapa dän fastlimmad heltäckningsmatta på trappa. Att limma sådant borde vara belagt med spöstraff.R Rosenhill skrev:
Det finns gott om dubbelhäftande tejper att välja mellan på våra vanligaste byggvaruhus som gör jobbet. Jula har t ex en (den röda) med vilken man hade kunnat tejpa igen käften på Trump och då förstår du hur stark den är.
Jag tror inte att du behöver spackla ihjäl dig när du använder så tjock heltäckningsmatta. Den kommer att överskyla en myckenhet av synder. Om man sen vill ha extra underlag är en smaksak.
Däremot tror jag du får bäst resultat om du kapar varje 90-gradig innerböj längst in, så att den blir rak. Det kan bli en utmaning att få innerhörnen raka annars.
Klicka här för att svara