1 001 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Stabil vindstrappa?
Hej,
Jag funderar på att lägga golv på vinden för att utöka förvaring.
Om jag ska kunna bära kartonger etc upp och ner säkert behövs en säker trappa/stege.
Idag har jag en vindstrappa man fäller ner från en lucka i taket liknande denna:
https://www.hornbach.se/p/vindstrap...alwayson_assortment.bau.smartbidding.product…
Den lösningen är ju smart, men väldigt instabil, smal etc ifall jag ska kunna ta mig upp och ner med saker i händerna. Jag har inte plats för en permanent trappa, utan det måste vara någon liknande lösning, men stabilare. Eller, som jag sett i kök där en stege går i en skena som man kan vinkla ut när man ska hämta saker i skåp högt upp. Borde ju finnas samma lösning, men stabilare!?
Känner någon av er till någon smart lösning?
Mvh
Jag funderar på att lägga golv på vinden för att utöka förvaring.
Om jag ska kunna bära kartonger etc upp och ner säkert behövs en säker trappa/stege.
Idag har jag en vindstrappa man fäller ner från en lucka i taket liknande denna:
https://www.hornbach.se/p/vindstrap...alwayson_assortment.bau.smartbidding.product…
Den lösningen är ju smart, men väldigt instabil, smal etc ifall jag ska kunna ta mig upp och ner med saker i händerna. Jag har inte plats för en permanent trappa, utan det måste vara någon liknande lösning, men stabilare. Eller, som jag sett i kök där en stege går i en skena som man kan vinkla ut när man ska hämta saker i skåp högt upp. Borde ju finnas samma lösning, men stabilare!?
Känner någon av er till någon smart lösning?
Mvh
Vi har en utrymmessnål "spartrappa" eller lyxig loftstege vad man nu vill kalla det upp till ovanvån. Det är en fast trappa, men brant och där man måste gå med rätt fot först. Trapphålet i bjälklaget är ca 1x2 m. Det är mkt besvärligt att bära saker upp, särskilt om "sakerna" är av typ flyttkartong. Enda sättet är att balansera dem på huvudet. Så, om sakerna som ska upp är av typen en bok, en vas, eller ett par skor, som man kan ta i ena handen så funkar det, men inte för större och tyngre prylar. Då måste man ha en riktig trappa, eller installera en travers eller block och talja så man kan hissa saker upp och ner i en korg, eller alltid vara 2 personer - en nere och en uppe och langa.
Oldboy skrev:
Vi har en utrymmessnål "spartrappa" eller lyxig loftstege vad man nu vill kalla det upp till ovanvån. Det är en fast trappa, men brant och där man måste gå med rätt fot först. Trapphålet i bjälklaget är ca 1x2 m. Det är mkt besvärligt att bära saker upp, särskilt om "sakerna" är av typ flyttkartong. Enda sättet är att balansera dem på huvudet. Så, om sakerna som ska upp är av typen en bok, en vas, eller ett par skor, som man kan ta i ena handen så funkar det, men inte för större och tyngre prylar. Då måste man ha en riktig trappa, eller installera en travers eller block och talja så man kan hissa saker upp och ner i en korg, eller alltid vara 2 personer - en nere och en uppe
Hej,Oldboy skrev:
Vi har en utrymmessnål "spartrappa" eller lyxig loftstege vad man nu vill kalla det upp till ovanvån. Det är en fast trappa, men brant och där man måste gå med rätt fot först. Trapphålet i bjälklaget är ca 1x2 m. Det är mkt besvärligt att bära saker upp, särskilt om "sakerna" är av typ flyttkartong. Enda sättet är att balansera dem på huvudet. Så, om sakerna som ska upp är av typen en bok, en vas, eller ett par skor, som man kan ta i ena handen så funkar det, men inte för större och tyngre prylar. Då måste man ha en riktig trappa, eller installera en travers eller block och talja så man kan hissa saker upp och ner i en korg, eller alltid vara 2 personer - en nere och en uppe och langa.
Pga utrymmet kan jag inte ha en permanent trappa, utan det kommer behövas någon smart lösning. Idag har jag en traditionell vindstrappa med lucka, men den är ju inte så stabil då jag ska bära kartonger upp och ner för den.
Kanske någon lösning liknande dessa?
https://www.instagram.com/reel/DMYHJH_oe5x/?igsh=MXR1bWNzYmh5Y2Eycw==
Men jag kollar här om någon känner till något bra förslag på lösning!?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 611 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 611 inlägg
Jag har en vindslucka med trappa liknande den i länken i första inlägget. Använder vinden till förvaring. Flyttkartonger behöver inte bäras upp, man ställer dem på stegen och skjuter dem framför sig tills de är uppe (och omvänt när de ska tas ned). Det underlättar om det finns plats där uppe i stegens förlängning (dvs undvik att permanent stapla grejor just där). Jag har även satt ett handtag uppe på vinden som underlättar att ta sig upp efter att man kommit högt på stegen.
Om din vindsstege upplevs som ostabilare än grejerna du länkar från instagram så måste den vara totalt felinstallerad. Jag har haft en sådan lucka sedan omkring 10 år och skaffade just den typen för att den är så mycket stadigare än lösa stegar som hakas i någon krok etc.
Men en direkt förutsättning för att din vindsstege ska bli stadig är att den är kapad i rätt längd. Det gäller båda benen. De flesta golv är inte så jämna som man tror, så står den bara på ena benet så kommer den upplevas som ostadig.
Man ska köpa denna typ av stege lite för lång. Sedan står det i instruktionen hur man ska mäta och kapa stegen.
Bra tips med något handtag eller liknande där man kommer upp också.
Men en direkt förutsättning för att din vindsstege ska bli stadig är att den är kapad i rätt längd. Det gäller båda benen. De flesta golv är inte så jämna som man tror, så står den bara på ena benet så kommer den upplevas som ostadig.
Man ska köpa denna typ av stege lite för lång. Sedan står det i instruktionen hur man ska mäta och kapa stegen.
Bra tips med något handtag eller liknande där man kommer upp också.
Bredden på vindsstegar och vindsluckor begränsas i övrigt oftast av hur brett det är mellan bjälkarna i vindsbjälklaget. I moderna hus så är det oftast blott 555mm tillgängligt och det är smalt oavsett vilken lösning på lucka och stege som väljs. Lösningen i så fall är att växla av en bjälke så det går att montera en bredare lucka och stege.
Ok, det var bra info. Det tänkte jag inte på….PNO skrev:
Bredden på vindsstegar och vindsluckor begränsas i övrigt oftast av hur brett det är mellan bjälkarna i vindsbjälklaget. I moderna hus så är det oftast blott 555mm tillgängligt och det är smalt oavsett vilken lösning på lucka och stege som väljs. Lösningen i så fall är att växla av en bjälke så det går att montera en bredare lucka och stege.
Men stegen kan vara bredare, men själv luckan följa vindsbjälklaget.
Någon som har tips om bra lösning?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 611 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 611 inlägg
Stegen åker ju upp på vinden med luckan så stegen måste vara smalare än luckan.A _ametist_ skrev:
Min lucka är 60 cm bred och stegen drygt 40 cm. Men jag har ett äldre hus (1963) där jag satt in detta i efterhand; har cc 90 mellan takstolarna och inga extra bjälkar i mellan så bredden var inget problem (fick däremot snickra lite med extra reglar för att ha något att fästa den i; ville också ha luckan symmetriskt i taket).
Ja, det är därför jag letar alternativ lösning.Magnus E K skrev:
Stegen åker ju upp på vinden med luckan så stegen måste vara smalare än luckan.
Min lucka är 60 cm bred och stegen drygt 40 cm. Men jag har ett äldre hus (1963) där jag satt in detta i efterhand; har cc 90 mellan takstolarna och inga extra bjälkar i mellan så bredden var inget problem (fick däremot snickra lite med extra reglar för att ha något att fästa den i; ville också ha luckan symmetriskt i taket).
Det finns ju alternativ så som dessa där luckans bredd inte behöver bestämma stegens bredd - den kan ju med en smart lösning bli bredare….
https://www.instagram.com/reel/DMYHJH_oe5x/?igsh=MXR1bWNzYmh5Y2Eycw==
Men finns det även andra alernativ som kanske är ännu bättre? Någon som vet?
Klicka här för att svara