Hej!

Byggde staket i våras (se bild). Staketet sitter på stolpskor som är gjutna i betong. Staketet är instabilt åt sidorna pga stolpskon svajar. Misstänker att stolpskorna är för klena i förhållande till konstruktionen. Vill stabilisera staketet å det inte blåser omkull eller stolpskorna knäcks när höststormarna drar in. Vill helst slippa gräva upp och gjuta om. Det var ett enormt projekt att dra detta i hamn...

Vore tacksam för råd kring hur jag kan stabilisera detta på enklaste sätt.

Tack på förhand!

• Screenshot_20260823_182737_Gallery.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är väl att sätta snedsträvor innåt tomten.

Jag tror att problemet är att du använt stolpskor istället för kraftiga plintjärn till stolparna.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Antar att du använt sådana här stolpskor? 1787504135081.png

Hade varit bättre med två plintjärn av bra längd per plint. 1787504144828.png

Men eftersom du inte vill gjuta om så får du sätta snedsträvor ner i marken.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Om du sätter en vinge på 1 - 1,5 meter i änden ut mot vägen åt vänster, så håller det emot mot vingligheten en del. Men kanske inte i klass med vad du tänker om att det ska vingla, men bättre än ingenting.
Prova med att sätta en snedsträva, som sitter i marken ca 1,5 - 2 meter ( gärna längre ) åt vänster vid vägen.
Men på mitten kan du inte sträva, annat än med snedsträvor som det sägs.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Tack för bra input! Stämmer att det är såna stolpskor som på bilden ovan.

Har aldrig byggt staket tidigare och det var inte lätt att sålla mellan alla olika råd kring vad jag skulle använda...

Om jag sätter en snedsträva vid änden som slutar vid vägen, dvs längst ned i bilden - vad kan jag använda mig av då?

Jag tänker mig en regel i samma dimension som stolparna (95x95) och att den fästs mot marken i ett jordankare.

Har ni andra tankar på hur jag kan göra?

45*95 räcker gott som snedsträvor, dessutom är det ju mycket lättare att fästa en regel( spika/skruva) än en 95*95 stolpe

• Gilla
Raggmunk med lingonsylt
  • Laddar…
Om det finns ett intresse av att odla så går det att bygga ramar på marken som sedan fästs i staketet med snedsträvor som blir fästen för lock. Blir bäst om den delen får sol någon gång under dagen.

Eller bygga en bänk längs med hela staketet som också förankras i marken.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.