Jag ska bygga en utbyggnad på 30 m² med en terrass/altan uppe på taket med träbaserat räcke.

Terrassen blir i form av kilformade reglar (pga takets lutning) samt vanlig trall 28 x 120.

Problemet är att lösa infästningen av stolpar till räcket. I ytterkant där reglarna är som störst kanske det skulle gå att fästa stolpar med skruv in i reglarna (45x220). Men ju tunnare kilen blir desto sämre är det. Redan när regeln är 100 mm hög är det för dåligt.
Ett staket/räcke på 110 cm höjd ska tåla en person på 80 kg som "kastar sig" mot räcket utan att det ger vika.

Staket i stål har ofta en stolpfot som skruvas fast uppe på trallen. Jag söker därför liknande stolpskor som den här:
Stolpsko av metall med fyrkantig stolphållare och fyrkantig platta med skruvhål i hörnen, avsedd för att fästa stolpar på terrass eller altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fast för 70x70 eller 90x90-stolpar.

Helst ska tillverkaren garantera att det håller.
Ett exempel är den här:
https://www.hornbach.se/p/markfaste-kaiserthal-71x150x100x60mm-rostfritt-stal/7128610/
där man i databladet som finns här: https://media.hornbach.se/hb/datasheet/as.80179845.pdf
kan se vad produkten är klassad för. Kanske är tillräckligt för mina behov?

Spontant hade jag velat ha en större platta i botten med fler skruvhål för att få bättre hållfastighet.

Hur hade ni gjort?

Liggande reglar tvärs (eventuellt diagonalt) under trallen som stolpskon skruvas i med genomgående vangsbult.

• Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Liggande reglar tvärs (eventuellt diagonalt) under trallen som stolpskon skruvas i med genomgående vangsbult.
Ja att förstärka under är givet och inget problem för mig. Sen om det blir vagnsbult eller kraftiga träskruv får vi se. Men oavsett så blir det allt mindre att leka med ju närmare gamla huset jag kommer. Dvs de kilformade reglarna beräknas i tunna änden vara så lite som 30 mm höga. Längst in kan man dock skruva stolparna i vägg så där blir det helt stabilt, men en meter längre ut kommer det alltså vara kanske 40-50 mm regel + trall så det ska väl mycket till för att det inte ska hålla tänker jag...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.