11 136 läst ·
22 svar
11k läst
22 svar
Spygatt (till avlopp) ok i badrum?
en av Purus spygatter är en 130? brunn så puruskniven funkar inte, multiplattan funkar inte heller till en av spygatterna utan man måste ha den äldre varianten som man jackar ur 2-3mm i reglarna (träbjälklag)
Även 130:nino skrev:
http://core.purus.se/PurusWeb/Navigate/Document.aspx?DBDocId=13174
Puruskninven funkar dock inte som redan sagts. Alternativ till det? Skära för hand efter skärmall?
Tack Mikael L, det är nog rätt källa. Tror mig ana var "spygattsförbud" kan tänkas komma ifrån.. Säker vatten anger att "Förutom golvbrunn ska inga rörgenomföringar finnas i plats för bad eller dusch." Förstår meningen med att inte ha en massa uppstick i golvet som är svåra att täta. Dock avser det hela nog inte riktigt vad jag är ute efter!?
Skillnaden mellan en golvbrunn och spygatt är ibland hårfin och ibland verkar det benämnas spygatter som det finns vattenlåsinsatser till. Känns underligt om en installation med spygatt+vattenlåsinsats bedöms "helt vansinnig" bara för att vattenlåsinsatsen inte sitter där!? Säker vatten verkar inte heller säga något om golvbrunn/spygatt som ansluts till golvbrunn!?
El.. Funktionellt sett är ju bastu också bad! Om spygatt fortfarande är ok/rätt där, så är det stödet för det just för att spygatter jämställs med golvbrunn!? Om de inte gjorde det så säger ju säker vatten att det är no no! Då kan jag modifiera frågan lite: Några som har byggt bastu med spygatt sedan 2011, alt som har fått stopp på just spygatt?
Skillnaden mellan en golvbrunn och spygatt är ibland hårfin och ibland verkar det benämnas spygatter som det finns vattenlåsinsatser till. Känns underligt om en installation med spygatt+vattenlåsinsats bedöms "helt vansinnig" bara för att vattenlåsinsatsen inte sitter där!? Säker vatten verkar inte heller säga något om golvbrunn/spygatt som ansluts till golvbrunn!?
El.. Funktionellt sett är ju bastu också bad! Om spygatt fortfarande är ok/rätt där, så är det stödet för det just för att spygatter jämställs med golvbrunn!? Om de inte gjorde det så säger ju säker vatten att det är no no! Då kan jag modifiera frågan lite: Några som har byggt bastu med spygatt sedan 2011, alt som har fått stopp på just spygatt?
Det blir svårt att ansluta en golvbrunn med 75 eller 50mm utlopp till en annan golvbrunn, med ett inlopp för 40mm och som ligger högre upp än utloppet på en golvbrunn.Nyfniken skrev:
En Spygatt har annan konstruktion. En Purus Mini Max 40 Spygatt har en bygghöjd på 70mm, utloppets mitt ligger på ca 50 under ytan.
Inloppet på en Loke med 40mm inlopp är centrerat på 55mm från ytan.
Med en 40 klarar man precis 10mm fall mellan brunnarna, och med lokalfall i badrummet kan det bli en kluring att få ihop.
Olika regler finns ju beskrivna på i mest skilda skrifter.wedin skrev:Tack Mikael L, det är nog rätt källa. Tror mig ana var "spygattsförbud" kan tänkas komma ifrån.. Säker vatten anger att "Förutom golvbrunn ska inga rörgenomföringar finnas i plats för bad eller dusch." Förstår meningen med att inte ha en massa uppstick i golvet som är svåra att täta. Dock avser det hela nog inte riktigt vad jag är ute efter!?
Jag tänkte att "säker vatten" kanske hade samma info som jag hittar i teknikhandboken.
I VVS-företagens teknikhandbok finns följande att läsa:
(sid 285 i 2011 års utgåva)
Normflöde golvbrunn 1,5 l/s
och
Minsta ledningsdim vid oluftad anslutning
normflöde 1,5 l/s - 75 mm.
Klicka här för att svara