11 136 läst ·
22 svar
11k läst
22 svar
Spygatt (till avlopp) ok i badrum?
Sida 1 av 2
Var inne på kakelfirman och diskuterade lite inför badrumsombyggnad. Planen är att lägga 600x300 klinker på hela golvet. Detta genom golvbrunn centrerad och diagonalt skuret rakt fall, dvs fyra raka fast lutande "tårtbitar" från väggarna ned mot golvbrunnen. Vill dock inte att badkaret ska tömmas över golvet ned i golvbrunnen utan i en spygatt till golvbrunnen. Kakelförsäljaren menade dock att spygatt är no no enligt GVK, BKR OCH BBR!?
Kan dock inte hitta nåt om det i nån av reglerna!? Är det jag som läser/letar dåligt?
En andra fundering... Vad gäller golvbrunn, så får den inte luta mer än +/- 2 mm kant/centrum. Är jag för offensiv om jag hävdar att en spygatt inte är en golvbrunn och således får liva med fallet, dvs luta ev mer än +/- 2 mm?
Kan dock inte hitta nåt om det i nån av reglerna!? Är det jag som läser/letar dåligt?
En andra fundering... Vad gäller golvbrunn, så får den inte luta mer än +/- 2 mm kant/centrum. Är jag för offensiv om jag hävdar att en spygatt inte är en golvbrunn och således får liva med fallet, dvs luta ev mer än +/- 2 mm?
Kryphål och kryphål... Jag blev nyfiken kring ja/nej gällande spygatt när det inte verkar stå ett dugg kring det. Är lite allergisk mot påståenden där jag inte hittar källa!
Hade vid första frågan inte tänkt färdigt... Om vattenlåset är ca 200 mm i total diameter så +/- 4 mm (totalt) ett 1/50 fall om jag tippar golvbrunnen och det räcker ju till!
Hade vid första frågan inte tänkt färdigt... Om vattenlåset är ca 200 mm i total diameter så +/- 4 mm (totalt) ett 1/50 fall om jag tippar golvbrunnen och det räcker ju till!
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Sätt in en vanlig golvbrunn och lyft ur vattenlåset så får du väl en spygatt?
Jag har ett nygjort badrum med brunn och spygatt. Varken VVSare eller plattsättare har opponerat sig. Mitt badrum är utformat så att toa och handfat finns i en del med fall till spygatten och där rinner sällan-aldrig vatten, och en del bakom en bit vägg och glasdörr finns duschen med fall till brunnen. Spygatten är kopplad till denna brunn.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Jag fattar inte heller vad det skulle vara för fel med en tratt och ett rör till golvbrunnen från badkaret.
Tätskikt och sånt blir väl lika bra runt en spygatt som en golvbrunn.
Det enda är att spygatten kanske inte hinner ta undan, det gör inte en halvtätt golvbrunn heller = vatten på golvet.
Protte
Tätskikt och sånt blir väl lika bra runt en spygatt som en golvbrunn.
Det enda är att spygatten kanske inte hinner ta undan, det gör inte en halvtätt golvbrunn heller = vatten på golvet.
Protte
Efter att ha läst denna tråd undrar jag om alla pratar om samma sak? En spygatt är en golvbrunn utan vattenlås, som vanligtvis kopplas till en golvbrunn med vattenlås på annan plats (om spygatten t.ex. sitter i ett utrymme där vattenlåset kan frysa). Det är iaf min uppfattning.....
Jag misstänker att tråden handlar om en avloppsanslutning, utan golvbrunn, under badkaret. Och att denna ansluter till golvbrunnen.
Har däremot ingen uppfattning om det följer "säkert vatten". En golvgenomföring i duschområdet är kanske inte så lämpligt.
Jag misstänker att tråden handlar om en avloppsanslutning, utan golvbrunn, under badkaret. Och att denna ansluter till golvbrunnen.
Har däremot ingen uppfattning om det följer "säkert vatten". En golvgenomföring i duschområdet är kanske inte så lämpligt.
Purus spygatter har precis samma utformning som golvbrunnen i sig.
Spygatt Mini Max 40
Golvbrunn VÅKE
Det som är annorlunda kontra en vanlig brunn är vattenlåset inte finns och dimensionen på utloppet.
Och det är utloppsdimensionen jag fortfarande är mest tveksam till = 40mm!
Normal användning för spygatt är i varma utrymmen, typ bastu.
Spygatt Mini Max 40
Golvbrunn VÅKE
Det som är annorlunda kontra en vanlig brunn är vattenlåset inte finns och dimensionen på utloppet.
Och det är utloppsdimensionen jag fortfarande är mest tveksam till = 40mm!
Normal användning för spygatt är i varma utrymmen, typ bastu.