3 789 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Sprutisolera timmerstomme med ekofiber, behövs det ångspärr?
Jag har funderingar på att sprutisolera en timmerstomme med utvändiga
30cm ekofiber. Timmerstommen är drygt 20cm tjock.
Trä har ju väldigt bra förmåga att jämna ut fukt som vandrar i konstruktionen,
räcker det?
Är det möjligt att att låta endast timmerstommen agera fuktutjämnare
eller måste det tillföras någon form av ångspärr / ångbroms på insidan
av byggnaden?
Det är av intresse att slippa plaster och dylikt i huset, och speciellt
att få behålla timmerytan på husets insida.
Jag undrar också hur mycket jag skall isolera takdelen med för att
motsvara ungefär 20cm timmer + 30cm ekofiber. Jag har närmast
oändliga möjligheter att isolera uppåt.
Behövs det någon form av ångspärr / ångbroms i taket? Hjälper
det att ha en ångbroms mot taket om man inte har det mot väggarna?
//K
30cm ekofiber. Timmerstommen är drygt 20cm tjock.
Trä har ju väldigt bra förmåga att jämna ut fukt som vandrar i konstruktionen,
räcker det?
Är det möjligt att att låta endast timmerstommen agera fuktutjämnare
eller måste det tillföras någon form av ångspärr / ångbroms på insidan
av byggnaden?
Det är av intresse att slippa plaster och dylikt i huset, och speciellt
att få behålla timmerytan på husets insida.
Jag undrar också hur mycket jag skall isolera takdelen med för att
motsvara ungefär 20cm timmer + 30cm ekofiber. Jag har närmast
oändliga möjligheter att isolera uppåt.
Behövs det någon form av ångspärr / ångbroms i taket? Hjälper
det att ha en ångbroms mot taket om man inte har det mot väggarna?
//K
Jag uttalar mig inte om plasten men jag rekommenderar att du även tittar på Vital isolering, som finns i skivform.
Mycket trevligt material som borde funka vid renovering av gamla hus.
Vi har byggt vårt hus med sprutad lös Ekofiber + tjärpapp + Vital 45 mm (Vital-Finland.com)
Mycket trevligt material som borde funka vid renovering av gamla hus.
Vi har byggt vårt hus med sprutad lös Ekofiber + tjärpapp + Vital 45 mm (Vital-Finland.com)
Vart har du använt Vital? Har du sprutat först, sedan satt tjärpapp och vital utanpå?
Jag förstod inte riktigt.
Fungerar vital ungefär som stenull, att den kommer på skivor / Rulle som du kapar till
och passar in?
Jag förstod inte riktigt.
Fungerar vital ungefär som stenull, att den kommer på skivor / Rulle som du kapar till
och passar in?
så det borde alltså vara fullt möjligt att sprutisolera en äldre timmerstomme med ekofiber?
Min oroan är ju också mycket för att timmerstommen i sig är ganska tjock, varför
det kommer att bli ganska kallt längre ut i konstruktionen.
Timmerstommens funktion vill jag ha som värmelagrande och fuktutjämnande,
medans isoleringen skall se till att den blir väldigt energieffektiv.
huset skall stå i Jämtlands län och här har vi ganska kallt om vintern.
Min oroan är ju också mycket för att timmerstommen i sig är ganska tjock, varför
det kommer att bli ganska kallt längre ut i konstruktionen.
Timmerstommens funktion vill jag ha som värmelagrande och fuktutjämnande,
medans isoleringen skall se till att den blir väldigt energieffektiv.
huset skall stå i Jämtlands län och här har vi ganska kallt om vintern.
Alltså jag skall väl inte lägga mig i sådant som jag inte förstår mig på, men förstår jag dig rätt om du tänker isolera på utsidan ? Hur blir det med fönstren då ? Är det inte bättre att isolera på insidan ... ? Dum fråga kanske ... 
Angående hur vi har gjort så bygger vi ju nytt så konstruktionen är väl inte jämförbar. Sambon byggaren har byggt huset så det blir som "fack" med gipsskiva och ytterpanel på ena sidan och tjärpapp på inåt. Däremellan har han sprutat ekoisolering uppifrån, ca 20 cm tjockt. Innanför tjärpappet har han satt Vital cellulosa isolering, som man skär med sågkniv, precis som bergull. Vital är packade i ganska korta länger, (87 cm ), kolla på deras hemsida, finns olika bredder. Det är ganska mjukt, liknar lite vadd, och är böjbart som bergull.
Vi satte Vital innerst för att vi ville hålla samma system som ekoisoleringen vi har i ytterväggen. Vital är den enda produkten på marknaden som jag kunde hitta som motsvarade önskemålen.
Tala med Vital direkt, de har säkert åsikter om hur du skall göra. Svenskakunskaperna är lite varierande, men i kombination med mail så funkade det bra för oss.
Rättelse: Har nu konsulterat sambon byggaren (som renoverat ett antal gamla torp). Isoleringen skall på utsidan jo. Han tycker att du skall överväga Vital, som borde vara lämpligt. Tag kontakt med en hantverkare som förstår sig på gamla hus rekommenderar han.
Angående hur vi har gjort så bygger vi ju nytt så konstruktionen är väl inte jämförbar. Sambon byggaren har byggt huset så det blir som "fack" med gipsskiva och ytterpanel på ena sidan och tjärpapp på inåt. Däremellan har han sprutat ekoisolering uppifrån, ca 20 cm tjockt. Innanför tjärpappet har han satt Vital cellulosa isolering, som man skär med sågkniv, precis som bergull. Vital är packade i ganska korta länger, (87 cm ), kolla på deras hemsida, finns olika bredder. Det är ganska mjukt, liknar lite vadd, och är böjbart som bergull.
Vi satte Vital innerst för att vi ville hålla samma system som ekoisoleringen vi har i ytterväggen. Vital är den enda produkten på marknaden som jag kunde hitta som motsvarade önskemålen.
Tala med Vital direkt, de har säkert åsikter om hur du skall göra. Svenskakunskaperna är lite varierande, men i kombination med mail så funkade det bra för oss.
Rättelse: Har nu konsulterat sambon byggaren (som renoverat ett antal gamla torp). Isoleringen skall på utsidan jo. Han tycker att du skall överväga Vital, som borde vara lämpligt. Tag kontakt med en hantverkare som förstår sig på gamla hus rekommenderar han.
Anledningen att jag väljer att isolera in timmerstomme, och då utvändigt, är för att ta tillvara på de värmelagrande och utjämnande funktioner stom träet har. träet klarar att att buffra värme och fukt på ett mycket bra sätt, som knappast isoleringen klarar av.
Jag vill mest veta om det är förnuftigt att använda tjocka isoleringar av ekofiber för att isolera en timmerstomme utvändigt, samt om någon har testat. Jag är lite rädd för de fukt och rötproblem som
kan uppstå. Samt eventulella skadedjur som kanske tycker detta är toppen att bygga bo i!
Jag vill mest veta om det är förnuftigt att använda tjocka isoleringar av ekofiber för att isolera en timmerstomme utvändigt, samt om någon har testat. Jag är lite rädd för de fukt och rötproblem som
kan uppstå. Samt eventulella skadedjur som kanske tycker detta är toppen att bygga bo i!
Klicka här för att svara