Hej! Jag har ett timmeruthus från 1800-talet. Flera timmerväggar på denna byggnad är slitna. Det är inte så många rötskador, men både syll och någon väggstock högre upp som samlat vatten har rötskador. Kan man skydda dessa timmerväggar med träpanel med luftspalt, istället för att byta timmerstockar?
Tacksam för svar!

Det har gjorts traditionellt och bör gå alldeles utmärkt att göra nu också, spika asfaboard eller örnpapp på timret innan du panelar.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…

Bästa svaret

Så länge timret är så friskt att väggen inte kan börja sjunka ihop eller bulna eller släppa i knutarna så går det bra att skydda med brädslåning.
När rötan har nått en viss punkt så kommer den att gå vidare i den stocken även om man brädslår men den sprider sig inte vidare till andra stockar. Därför brukar det löna sig att byta det allra värsta före man brädslår. Lindriga rötangrepp avstannar helt och rötsvampen dör när de blir skyddade bakom brädslåning.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Går det att använda ohyvlade reglar som spikläkt för ytterpanel? Har läst att hyvlat är bättre, men är det faktiskt någon skillnad? 😀

Redigerat:
F Farmarskruv38234 skrev:
Går det att använda ohyvlade reglar som spikläkt för ytterpanel? Har läst att hyvlat är bättre, men är det faktiskt någon skillnad? 😀
Det har använts ohyvlat virke så länge nån har kunnat såga timmer, jag tycker inte alls att hyvlat är bättre som spikregel, däremot TROR jag att snedfasat på spikregelns ovansida (som det blir om man snedkapar en planka till spikreglar) är bättre om det skulle komma in fukt/ slagregn bakom fasaden.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Jag undviker hyvlat i stommar så mycket jag någonsin kan. För att det är slöseri med trävirke att hyvla där ingenting blir bättre av det. Och för att ohyvlat passar bättre med måtten när man skall göra någon speciallösning.
Blir någonting annorlunda av att hyvla så blir det sämre.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Mikael_L
Här känner jag på mig att vi är precis mitt i centrum av Heimlaga's kunskapsområde, så jag har helt enkelt inget mer att tillföra.
Förutom att jag tycker att det som har skrivits låter sunt och logiskt.

• Gilla
Farmarskruv38234 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.