18 452 läst ·
72 svar
18k läst
72 svar
Sprucken stenskiva vid leverans!
Som konsumenter får vi ofta höra att det i slutändan är vi som har makten 
Ett forum som detta är en styrka men för den enskilde är det ändå inte mycket hjälp
Vi handlar mer och mer via internet eller genom återförsäljare som man inte kan knyta upp slipsen på
Jag önskar av hela mitt hjärta att jag kunde hjälpa "moorflax" med en kollektiv bestraffning
Någonting som skulle fungera är en svartlistning över företag som inte ställer upp för sina kunder
Problemet i detta fallet är väl att det är många inblandade och skulden till vad som hänt är lite "luddig"
Surt
Mycket pengar, en förväntan om ett kök som skulle vara "lite extra" ett smycke i köket
Hoppas verkligen att det löser sig på ett bra sätt
Ett forum som detta är en styrka men för den enskilde är det ändå inte mycket hjälp
Vi handlar mer och mer via internet eller genom återförsäljare som man inte kan knyta upp slipsen på
Jag önskar av hela mitt hjärta att jag kunde hjälpa "moorflax" med en kollektiv bestraffning
Någonting som skulle fungera är en svartlistning över företag som inte ställer upp för sina kunder
Problemet i detta fallet är väl att det är många inblandade och skulden till vad som hänt är lite "luddig"
Surt
Mycket pengar, en förväntan om ett kök som skulle vara "lite extra" ett smycke i köket
Hoppas verkligen att det löser sig på ett bra sätt
Tack alla!
Kul att se att mitt lilla problem engagerar så många.
Jag hoppas också att detta får upp ögonen för många, så att man inte gör samma "misstag" som jag.
Dvs att inte kolla paketet inom 7 dagar.
Idag fick jag samtal från min konsumentvägledare som pratat med Konsumentverkets jurister.
De säger att jag har rätt att reklamera varan inom två månader (eller var det tre?) enligt paragraf 20 a och 23.
Lagen är tvingande och hon tyckte att jag skulle skriva ett brev till Kvik om detta, så jag har det svart på vitt.
Om de trots detta trilskas får jag gå vidare till ARN.
Kul att se att mitt lilla problem engagerar så många.
Jag hoppas också att detta får upp ögonen för många, så att man inte gör samma "misstag" som jag.
Dvs att inte kolla paketet inom 7 dagar.
Idag fick jag samtal från min konsumentvägledare som pratat med Konsumentverkets jurister.
De säger att jag har rätt att reklamera varan inom två månader (eller var det tre?) enligt paragraf 20 a och 23.
Lagen är tvingande och hon tyckte att jag skulle skriva ett brev till Kvik om detta, så jag har det svart på vitt.
Om de trots detta trilskas får jag gå vidare till ARN.
Det verkar som att konsumentköplagen gäller trots allt!
Efter att min konsumentvägledare skickade ett mail till Kvik där hon hänvisade till Konsumentköplagen, så blev det ett annat ljud i skällan.
Danska stenhuggeriet går in med ca 3000 kr, Kvik går in med ca 7000 kr.
Speditören ville de absolut inte blanda in, av någon anledning som jag inte förstår??
Det är ju trots allt de som förstört skivan om man ska se det helt krasst.
Frakten som de vill att jag står för, prutade de ner från 3500 kr till 2000 kr.
Jag gick med på detta, mest för att få ett slut på eländet och äntligen få den bänkskiva jag beställt.
Enligt konsumentvägledaren kan jag begära skadestånd för allt strul. Detta tänker jag inte göra.
Jag är ändå nöjd att jag inte behöver betala ca 14000 kr.
Tack alla ni som kommit med synpunkter och tips!
Jag hoppas verkligen att denna historia kan hjälpa andra.
/Mattias
Efter att min konsumentvägledare skickade ett mail till Kvik där hon hänvisade till Konsumentköplagen, så blev det ett annat ljud i skällan.
Danska stenhuggeriet går in med ca 3000 kr, Kvik går in med ca 7000 kr.
Speditören ville de absolut inte blanda in, av någon anledning som jag inte förstår??
Det är ju trots allt de som förstört skivan om man ska se det helt krasst.
Frakten som de vill att jag står för, prutade de ner från 3500 kr till 2000 kr.
Jag gick med på detta, mest för att få ett slut på eländet och äntligen få den bänkskiva jag beställt.
Enligt konsumentvägledaren kan jag begära skadestånd för allt strul. Detta tänker jag inte göra.
Jag är ändå nöjd att jag inte behöver betala ca 14000 kr.
Tack alla ni som kommit med synpunkter och tips!
Jag hoppas verkligen att denna historia kan hjälpa andra.
/Mattias
Grattis till dig. Kul att det löste sig till slut, och att du fick valuta för de skattepengar du betalat genom åren (i form av konsumentvägledaren).
En tistell dock till Kvik som jag då inte är intresserad av att göra affärer med.
En tistell dock till Kvik som jag då inte är intresserad av att göra affärer med.
Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag valt en annan leverantör.
Noblessa monterar köket och det hade varit värt mycket. Jag hade även kunna tänka mig Ikea, eller vilket annat kök som helst faktiskt.
Det mesta gick på tok med Kvik. När man pratar med dem om problemen så är det som vatten på en gås ungefär.
Jag ska stapla upp lite utav de problem jag hade (jag kommer säkert glömma en hel del)
När jag hade bestämt mig för att köpa köket så ville de ha en tredjedel av priset i förskott. Det är väl ok, tänkte jag och trodde i min enfald att jag skulle betala det sista när jag fått köket. När det började närma sig leverans ville de ha resterande summa en vecka innan. Detta hade de inte nämnt innan!
När jag väl gick med på att betala hela summan innan jag ens fått köket, lovade de på heder och samvete att allt skulle vara med i leveransen. Så var icke fallet tyvärr. Det kom en hit en något förvirrad herre som dessutom slarvat bort fraktsedeln. Det saknades två luckor, en bräda att sätta spotar i, all inredning till lådorna, lådmattor, några järn till kylen + diverse småprylar.
Ingenting var egentligen förpackat, utan bara nedslängt i lådor
Monteringsanvisningen var högst bristfällig och i vissa fall helt felaktig. När jag påtalade detta fick jag till svar:
- Då skulle du sett de monteringsanvisningar vi hade förut!
När Stenskivan dök upp var den sprucken, men det vet ni ju ;-)
Kvik hade enligt de själva inga skyldigheter alls i det läget påstod de. De hade ju bara förmedlat skivan.
Efter mycket bråkande med distriktschefen(som snudd på idiotförklarade konsumentvägledaren) och sverigechefen så har de nu gett med sig. Detta tack vare ett intyg konsumentvägledaren.
Säljaren var dock fortfarande oförstående när jag pratade med honom igår och tyckte inte att de skulle stå för något. "De hade ju bara förmedlat kontakten med stenhuggeriet"
Jag nämnde återigen konsumentköplagen och så var den diskussionen slut.
Nu återstår bara att se när skivan dyker upp.
När den gör det ska jag syna den hårt i sömmarna och jag ska INTE skriva på något papper förräns jag kollat den!
Jag kan inte låta bli att undra hur de kommer att agera i fortsättningen i sådana här fall?
Jag hoppas men tror inte att de ser detta som ett prejudikat.
De MÅSTE ju för jösse namn känna till konsumentköplagen!!!
Nåja, jag hoppas verkligen att många människor läser detta och tar lärdom av mina "misstag".
Om jag hade kollat skivan inom sju dagar så hade det inte blivit ett så stor problem som det blev.
Noblessa monterar köket och det hade varit värt mycket. Jag hade även kunna tänka mig Ikea, eller vilket annat kök som helst faktiskt.
Det mesta gick på tok med Kvik. När man pratar med dem om problemen så är det som vatten på en gås ungefär.
Jag ska stapla upp lite utav de problem jag hade (jag kommer säkert glömma en hel del)
När jag hade bestämt mig för att köpa köket så ville de ha en tredjedel av priset i förskott. Det är väl ok, tänkte jag och trodde i min enfald att jag skulle betala det sista när jag fått köket. När det började närma sig leverans ville de ha resterande summa en vecka innan. Detta hade de inte nämnt innan!
När jag väl gick med på att betala hela summan innan jag ens fått köket, lovade de på heder och samvete att allt skulle vara med i leveransen. Så var icke fallet tyvärr. Det kom en hit en något förvirrad herre som dessutom slarvat bort fraktsedeln. Det saknades två luckor, en bräda att sätta spotar i, all inredning till lådorna, lådmattor, några järn till kylen + diverse småprylar.
Ingenting var egentligen förpackat, utan bara nedslängt i lådor
Monteringsanvisningen var högst bristfällig och i vissa fall helt felaktig. När jag påtalade detta fick jag till svar:
- Då skulle du sett de monteringsanvisningar vi hade förut!
När Stenskivan dök upp var den sprucken, men det vet ni ju ;-)
Kvik hade enligt de själva inga skyldigheter alls i det läget påstod de. De hade ju bara förmedlat skivan.
Efter mycket bråkande med distriktschefen(som snudd på idiotförklarade konsumentvägledaren) och sverigechefen så har de nu gett med sig. Detta tack vare ett intyg konsumentvägledaren.
Säljaren var dock fortfarande oförstående när jag pratade med honom igår och tyckte inte att de skulle stå för något. "De hade ju bara förmedlat kontakten med stenhuggeriet"
Jag nämnde återigen konsumentköplagen och så var den diskussionen slut.
Nu återstår bara att se när skivan dyker upp.
När den gör det ska jag syna den hårt i sömmarna och jag ska INTE skriva på något papper förräns jag kollat den!
Jag kan inte låta bli att undra hur de kommer att agera i fortsättningen i sådana här fall?
Jag hoppas men tror inte att de ser detta som ett prejudikat.
De MÅSTE ju för jösse namn känna till konsumentköplagen!!!
Nåja, jag hoppas verkligen att många människor läser detta och tar lärdom av mina "misstag".
Om jag hade kollat skivan inom sju dagar så hade det inte blivit ett så stor problem som det blev.
Jag vill bara nämna ett känt företag (Marbodal) som för rätt många år sedan tog tag i problemet med just sådana här frågor
De startade en grupp som kallas ROLS-gruppen som har till uppgift att oavsett vem som bär skulden till ett problem så skall kunden inte bli lidande mer än nödvändigt.
En vara som är fellevererad, mått som inte stämmer, trasigt eller vad det nu kan vara, skall det så snabbt som möjligt fram nytt utan några diskussioner.
I efterhand klarar de ut vem som bar ansvaret för problemet och genom avtal skall stå för kostnaden
En trygghet att tänka på och kanske ha med sig i tankarna när man köper köket oavsett var man handlar.
Vi svenskar är nog lite naiva och blir förvånade över de oseriösa företag som växer fram för att man inte orkar "bråka"
Forum som Byggahus.se är en bra plats att lära sig av andras misstag och även om man är nöjd
De startade en grupp som kallas ROLS-gruppen som har till uppgift att oavsett vem som bär skulden till ett problem så skall kunden inte bli lidande mer än nödvändigt.
En vara som är fellevererad, mått som inte stämmer, trasigt eller vad det nu kan vara, skall det så snabbt som möjligt fram nytt utan några diskussioner.
I efterhand klarar de ut vem som bar ansvaret för problemet och genom avtal skall stå för kostnaden
En trygghet att tänka på och kanske ha med sig i tankarna när man köper köket oavsett var man handlar.
Vi svenskar är nog lite naiva och blir förvånade över de oseriösa företag som växer fram för att man inte orkar "bråka"
Forum som Byggahus.se är en bra plats att lära sig av andras misstag och även om man är nöjd
Ujdå När man läser det här blir man lite lätt orolig. Har beställt kök från Kvik i Halmstad och tyckte att all personal där var väldigt trevliga och hjälpsamma och dessutom var han mycket noga med att påpeka att jag framförallt skulle packa upp och kolla bänkskivan direkt när den kommer så det inte var några skador på denna. Nu ska vi förvisso bara ha en lamminat skiva så det är ju inte så hiskeligt mycket pengar men ändå.
Får hoppas att dom är bättre i halmstad än vad dom var i V-ås då.
Får hoppas att dom är bättre i halmstad än vad dom var i V-ås då.
Jag tror inte du behöver vara så orolig.
Kvik i Västerås verkar trots allt vara ett unikum i branchen.
Nu byter de väl innehavare (antar jag?) så då blir det nog säkert bra där oxå.
Men det kan ju vara klokt att kolla skivan direkt när den dyker upp.
Kvik i Västerås verkar trots allt vara ett unikum i branchen.
Nu byter de väl innehavare (antar jag?) så då blir det nog säkert bra där oxå.
Men det kan ju vara klokt att kolla skivan direkt när den dyker upp.
I dessa tider så borde det väl vara omöjligt att gå i KK om man kränger kök. Nåt skumt känns det som.
hej.
när det gäller stenskivor så lämnar ej leverantören nån garanti vid färd.
han vet att den är hel vid leveransen.
så detta har med budet att göra.
haft många skivor som vart helt av.
mvh
snickar estwing
när det gäller stenskivor så lämnar ej leverantören nån garanti vid färd.
han vet att den är hel vid leveransen.
så detta har med budet att göra.
haft många skivor som vart helt av.
mvh
snickar estwing
Jag tycker du skall underska möjligheten att få den främre och bakre delen bortsågade vid hällen och ersatta av samalare lösa "lister" som du kan eftermontera. Du får 4 små skarvar men det är troligtvis det bästa du kan göra av detta.
Klicka här för att svara