Vi var inne på att beställa granitskiva från kvik men sedan så råkade försäljare säga vart de köper graniten ifrån.. Så vi ringde till dem direkt och fick givetvis ett bättre pris + hemlevernas och installation. Jag ville ha det så för att vara 100 på att den skulle vara fel fri + att man slipper riskmomentet när den ska läggas på.

T
Cuprima skrev:
Vi var inne på att beställa granitskiva från kvik men sedan så råkade försäljare säga vart de köper graniten ifrån.. Så vi ringde till dem direkt och fick givetvis ett bättre pris + hemlevernas och installation. Jag ville ha det så för att vara 100 på att den skulle vara fel fri + att man slipper riskmomentet när den ska läggas på.
Haha.....man kan säga att säljaren blev ägd : )

Cuprima skrev:
Och hur länge varar en sådan affärsförbindelse?

Nu är jag inte hundra på vad lagen säger men reklamation inom en vecka efter leverans låter inte rimligt. Det innebär att man måste avemballera produkten, bänkskiva i det här fallet, och att den sen står oskyddad tills montering sker och det kanske är fråga om flera veckor.
Samma förfarande som med säsongsvaror borde vara applicerbart, dvs om man tex köpt en vinterpryl på sommarrea och inte packar upp grejen förrän till vintern och det visar sig vara fel på varan så har man rätt att reklamera trots att det har gått mer än två månader. Det finns flera magiska tidsgränser för reklamationer, kolla på Konsumentverkets sidor. Kolla och hos Allmänna Reklamationsnämnden.

På förmiddagen fick jag ett mail från Kvik i Västerås där de erbjuder mig att få köpa en likadan skiva för 16000:- istället för de 22000:- som den skulle kostat (och som jag redan betalat en gång).
Detta är naturligtvis inte intressant för mig.
Jag ringde min konsumentrådgivare som sa att man alltid har rätt att reklamera en vara två månader efter man fått den.
Detta gäller för "Ursprungliga fel" som är lika med "Fel vid avlämnandet"
Detta lät ju jättebra i mina öron, så jag ringde upp distriktschefen på Kvik som menade på att konsumentvägledaren har fel!
suck....
Jag ska dit imorgon bitti och lämna tillbaka varor (bl a tallrikshållare för 915 kronor styck :eek:)
Så ikväll ska jag skriva ut en väldans massa papper från konsumentverkets hemsida och ta med mig imorrn.

Hoppas jag slipper ta detta alltför långt.
Hur det än är så behöver jag en bänkskiva att sätta vattenkranen i ;)

Tessok skrev:
Vad menar du?
Företaget som kvik beställde ifrån är en seriös stenfirma som säljer över hela sverige och han hade ingen aning om att vi kollat på kvik innan eller att vi fick namnet därifrån.

Vi fick bättre service än på kvik och bättre pris så varför skulle vi vara lojala mot kvik?

Cuprima skrev:
Vad menar du?
Företaget som kvik beställde ifrån är en seriös stenfirma som säljer över hela sverige och han hade ingen aning om att vi kollat på kvik innan eller att vi fick namnet därifrån.

Vi fick bättre service än på kvik och bättre pris så varför skulle vi vara lojala mot kvik?
Nu missförstog du mig nog
Affärerna mellan Kvik och Danske stenhuggeri spricker nog om det kommer fram att Kvik står för marknadsföringen men Danske stenhuggeri säljer direkt till kund

Lycka till :)

D
moorflax skrev:
Jag ringde min konsumentrådgivare som sa att man alltid har rätt att reklamera en vara två månader efter man fått den.
Detta gäller för "Ursprungliga fel" som är lika med "Fel vid avlämnandet"
Detta lät ju jättebra i mina öron, så jag ringde upp distriktschefen på Kvik som menade på att konsumentvägledaren har fel!
suck....
Jag vet inte vad konsumentvägledaren fick 2 månader ifrån? Konsumentköplagen § 20 säger:

20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess
beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits
vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.

Om köparen underlåter att i rätt tid hämta eller ta emot en vara som
hålls tillgänglig för hans räkning, svarar säljaren dock inte för
försämring som inträder därefter och som beror enbart på varans egen
beskaffenhet.

Uppkommer en försämring av varan efter avlämnandet, skall varan anses
felaktig om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott.

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art.

"Tyvärr" finns ju även § 8... Så vet inte riktigt hur man skall tolka det hela...

Risken för varan

8 § Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala varan även
om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en
händelse som inte beror på säljaren.

Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas.

Om öppet köp har avtalats och varan avlämnats, bär köparen risken för
varan till dess den lämnas tillbaka.

Tessok skrev:
Inte värst länge. Hörde ryktesvägen (via en jobbkollega som nyligen beställt) att de bytt leverantör. ;-)
Dessutom levererade stenhuggeriet mot faktura 30 dagar, och trevliga gubbar som levererade!

Den kontakt jag har på Kvik sa att de bytit till ett stenhuggeri i Sverige.

Fast nu tror jag byggjanne rört till det lite ;-)

Jobbarkollegan har beställt en bänkskiva som de hade i sitt urval vår stenskiva hade de inte utan fick beställa av en annan leverantör som är en svensk firma.

Nu vet ju inte Kvik om att vi beställ från denna firma utan vi begärde ju bara en offert från dem... så deras affärsförbindelse håller nog sålänge de på kvik lär sig att hålla tyst om sin leverantör :-)

Byggjanne är f.ö. min man om någon undrar :-)

Nej, det är inte praxis att man betalar i förskott. Vedum som vi köpte av ville ha en handpenning, resten betalades efter leverans. Inte heller några problem med en reklamation, trots att mer än 7 dagar gått sedan leverans.

Reklamation och transportskada går inte att jämföra
En transportskada skall meddelas fortast möjligt ( oftast max 7 dagar )
Är det fel på varan skall tillverkaren ta sitt ansvar ( vanlig garantitid, 2 år eller längre )
Har varan blivit skadad under transport skall de ta sitt ansvar
Däremot om man har lämnat över hela jobbet och inte är delaktig skall ansvaret ligga hos köksfirman
Ett seriöst företag har en försäkring ( givetsvis med en självrisk i botten ) som tar en skada

Om allt skiter sig; är det möjligt att reparera stenskivan? Typ lim och stenmjöl i samma färg?

Har du kollat med ditt försäkringsbolag? Ev. kan du anmäla skadan dit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.