18 452 läst ·
72 svar
18k läst
72 svar
Sprucken stenskiva vid leverans!
Det går att fixa det så man inte "ser" skadan men hel blir den inteMartin_Blomberg skrev:
Tejpa med papperstejp runtom skadan ( även sprickan ) och använd Plastic Padding stålplast ( metall )
Färga stålplasten svart med hjälp av thinnerbaserad färg innan man tillsätter härdaren
Det finns små burkar ( 14ml ) för att måla modellbyggen och dyligt
Skadan måste vara helt ren. Tvätta gärna med Thinner eller Rödsprit en stund innan så det får chans att torka
Blanda plasten med lite härdare ca 2% (svårt när det är så små mängder)
Gnugga in blandningen i skadan med fingret och lägg sedan på lite mer för att fylla upp
dra med hjälp av ett rakblad bort den överflödiga plasten och vänta 1 timma för att plasten skall härda ordentligt
plocka bort tejpen och hyvla försiktigt bort plasten med hjälp av rakbladet ( ett nytt o skarpt )
snabba lätta drag tills man når ner i samma nivå som stenen
När ytan är slät doppa fingret på tungan och gnugga "polera" plasten så gott det går.
Man skall känna att det blir varmt under fingret
Lika blankt som stenen är går inte att få men skadan försvinner till 80-90%
Pröva gärna på något annat först för att få in den rätta känslan
Pröva detta om det inte löser sig på ett riktigt bra sätt
Det kan ju vara bra att ta till om det skiter sig.
Stålplast finns Micro såg jag och kan helt klart, vara värt ett försök!
Tack Tessok!
Pratade med ytterligare en konsumentvägledare idag.
Även hon tyckte att det lät konstigt om jag skulle stå för denna skada.
Hon lovade att undersöka saken noga.
Hoppas hoppas...
Stålplast finns Micro såg jag och kan helt klart, vara värt ett försök!
Tack Tessok!
Pratade med ytterligare en konsumentvägledare idag.
Även hon tyckte att det lät konstigt om jag skulle stå för denna skada.
Hon lovade att undersöka saken noga.
Hoppas hoppas...
Vi beställde granitskivor från Kvik, som i sin tur anlitade Diapol. Vi betalade över 50,000 kr. Trots att Diapol var hemma hos oss två gånger och mätte efter att köket monterats, och gjorde millmeterritningar i CAD, så stämde inte måtten, och skivorna var dåligt slipade, skadade och dessutom beskaffade med konstiga fläckar. Vi påtalade detta för Kvik som såg till att vi fick pengarna tillbaka, och Diapol kom och hämtade skivorna. Vi köpte från Bror Törner och sparade +10,000.
De på Kvik jag har haft att göra med har varit trevliga. Men de är väldigt röriga, och leveransen är en enda röra. Vet inte hur många gånger jag var tillbaka för att hämta saker som de missat att skicka med.
Men det blev ju bra till slut.
Edit: Diapol är även de som levererar och monterar, så de kunde ju inte skylla skadan på någon annan.
De på Kvik jag har haft att göra med har varit trevliga. Men de är väldigt röriga, och leveransen är en enda röra. Vet inte hur många gånger jag var tillbaka för att hämta saker som de missat att skicka med.
Men det blev ju bra till slut.
Edit: Diapol är även de som levererar och monterar, så de kunde ju inte skylla skadan på någon annan.
Ännu ett mail från Kvik 
Nu har de sänkt priset på bänkskivan med 2500:- så jag behöver "bara" betala 13876:- (för en skiva jag redan betalat en gång)
Hoppas nu bara att konsumentvägledaren hittar någonting som styrker min rätt.
Det är för mycket pengar för en sketen lärare att kasta ut
Kvik tycker att jag ska ta detta på hemförsäkringen. Men då är det väl snudd på försäkringsbedrägeri från min sida?
Hemförsäkringen kan väl inte gärna gälla i detta fall?
Nu har de sänkt priset på bänkskivan med 2500:- så jag behöver "bara" betala 13876:- (för en skiva jag redan betalat en gång)
Hoppas nu bara att konsumentvägledaren hittar någonting som styrker min rätt.
Det är för mycket pengar för en sketen lärare att kasta ut
Kvik tycker att jag ska ta detta på hemförsäkringen. Men då är det väl snudd på försäkringsbedrägeri från min sida?
Hemförsäkringen kan väl inte gärna gälla i detta fall?
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Varför skulle det vara försäkringsbedrägeri? Du har en skada i skivan som du vill anmäla. Bedrägeri är det ju om du ljuger för dom. Du ljuger ju inte... Har skadan inträffat i din mellanlagring eller vid din installation så är det din hemförsäkring som gäller. Transportförsäkringen gäller transporten.
Så det är inte fel att kolla om din försäkring täcker skadan. Men det kan vara så att du behöver ett tillägg i försäkringen, typ allrisk eller nåt sånt.
Så det är inte fel att kolla om din försäkring täcker skadan. Men det kan vara så att du behöver ett tillägg i försäkringen, typ allrisk eller nåt sånt.
Jag har allriskförsäkring men det känns ju ändå som att det är fel att ta ut detta på försäkringen (även om det kanske skulle fungera)it-snubben skrev:Varför skulle det vara försäkringsbedrägeri? Du har en skada i skivan som du vill anmäla. Bedrägeri är det ju om du ljuger för dom. Du ljuger ju inte... Har skadan inträffat i din mellanlagring eller vid din installation så är det din hemförsäkring som gäller. Transportförsäkringen gäller transporten.
Jag har köpt skivan av Kvik i Västerås och det är till dem jag gjort reklamationen. Jag, och två konsumentrådgivare med mig, tycker att detta borde vara en sak mellan kvik och speditören.
Men det är klart, jag tycker ju ganska mycket och är väldigt partisk i ärendet
Definitionen på om det är rätt att ta ut någonting på en försäkring måste ju vara huruvida föräkringen täcker skadan? Om försäkringen täcker är det såklart inte moraliskt fel på något vis att ta ut det på den, alltså om inte Kvik eller speditören tar på sig ansvaret.
Det jag menar är att om detta är speditörens fel så antar jag att inte min försäkring täcker skadan.
Frågan är ju om jag kan säga som det är eller om jag ska ljuga dem rakt upp i ansiktet och säga att det är jag som orsakat skadan.
Det skulle säkert fungera, men då är ju risken att försäkringsbolaget börjar göra efterforskningar som visar att det är en transportskada. Då får jag väl ingenting antar jag?
Frågan är ju om jag kan säga som det är eller om jag ska ljuga dem rakt upp i ansiktet och säga att det är jag som orsakat skadan.
Det skulle säkert fungera, men då är ju risken att försäkringsbolaget börjar göra efterforskningar som visar att det är en transportskada. Då får jag väl ingenting antar jag?
VET du att det är en transportskada och att den inte uppkommit i din mellanlagring eller när snickaren lyfte skivan precis i hålet för hällen för det var ett så bra handtag där?
Du kan ju bara gissa när skadan uppkom.
EDIT: Jag menar inte att snickaren förstörde skivan utan att du bara kan gissa när den har gått sönder.
Du kan ju bara gissa när skadan uppkom.
EDIT: Jag menar inte att snickaren förstörde skivan utan att du bara kan gissa när den har gått sönder.
Jag jobbar på ett transportföretag, och de regler som vi har är följande:
Synlig skada på gods eller emballage ska anmärkas direkt på sedeln vid påskrift, dold skada ska anmälas inom 7 dagar.
Sen är det även så att ersättningen inte beror på varans värde i normala fall, utan ersättningen utgår endast med en viss summa per kg som varan väger. Dock när det gäller sånna här dyra saker kan man hoppas att avsändaren har tecknat tilläggsförsäkring för godset som täcker varans fulla värde.
Tyvärr är det ju som sagt svårt att komma runt detta med 7 dagar anmärkningstid.
Om ni har drulle/allrisksförsäkring skulle ju den kunna tecka detta, fast det käns lite tråkigt när det inte är ditt fel...
Synlig skada på gods eller emballage ska anmärkas direkt på sedeln vid påskrift, dold skada ska anmälas inom 7 dagar.
Sen är det även så att ersättningen inte beror på varans värde i normala fall, utan ersättningen utgår endast med en viss summa per kg som varan väger. Dock när det gäller sånna här dyra saker kan man hoppas att avsändaren har tecknat tilläggsförsäkring för godset som täcker varans fulla värde.
Tyvärr är det ju som sagt svårt att komma runt detta med 7 dagar anmärkningstid.
Om ni har drulle/allrisksförsäkring skulle ju den kunna tecka detta, fast det käns lite tråkigt när det inte är ditt fel...
Drulleförsäkring??? Drulligheten skulle vara att anlita ett företag som har så klantiga transportörer? Enligt min erfarenhet så är de i samhället som behöver drulleförsäkring mest av alla är just transportföretagen. Men det är väl inget försäkringsbolag i världen som vill ställa upp och försäkra dessa, för det vet ju alla hur klantiga de flesta transportföretag är.
Det är ett stort problem med transporter idag och mentaliteten hos en del chaufförer är helt otroligridax skrev:Drulleförsäkring??? Drulligheten skulle vara att anlita ett företag som har så klantiga transportörer? Enligt min erfarenhet så är de i samhället som behöver drulleförsäkring mest av alla är just transportföretagen. Men det är väl inget försäkringsbolag i världen som vill ställa upp och försäkra dessa, för det vet ju alla hur klantiga de flesta transportföretag är.
Hissen baktill åker ner, chauffören åker med upp och är lådorna (godset) lyftbart åker det i backen
Godset är märkt Glas, Ömtåligt, Aktas m.m. men skit samma, det åker i backen
Det finns också de som hanterar godset som det var deras eget och det är sådant man med åren
lär sig att notera. Vi har på företaget chaufförer som aldrig har en enda skada. Heders åt sådana
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
en gång när jag fick en leverans sa chaffissen (kvinnlig) att mina paket dråsat ner från hög höjd i lastbilen... det var bara min nya laptop:eek: men den var bra förpackad så...
och man ska undvika att se på när de lastar ur flygplanen, om man har dåligt hjärta... En står i flygplanet och kastar väskorna till en på marken, som lyckas ganska bra med att fånga dem innan de exploderar mot marken..
och man ska undvika att se på när de lastar ur flygplanen, om man har dåligt hjärta... En står i flygplanet och kastar väskorna till en på marken, som lyckas ganska bra med att fånga dem innan de exploderar mot marken..