Nu har jag svurit klart och lugnat mig något.

Tappade huven till skorsten när jag sotade.
Träffade ett av rören på mina gamla solfångare och det sprack.

Det är fortfarande tryck i systemet och det tycks vara något yttre, tunt glas som spruckit. Är det nåt isoleringsrör?
Röret inuti verkar vara intakt.

Går röret att byta ut? Måste det åtgärdas eller kommer jag bara få något sämre verkningsgrad?

Stort tack!!
 
  • Sprucken solfångares glasrör med synligt skadat yttre glaslager och intakt inre rör, fotograferat i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucket solfångarrör med sprickor i glaset, troligen yttre skyddsrör, som skadats vid sotning av skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går bra att byta, ingen vätska som runnit ut. Glaset går att lossa nertill och dra ner glaset, följer innerdelen med så är det Heatpip. Finns det någon märkning/fabrikat på överdelen.

EDIT finns trycket kvar, så missar du bara en del effekt, så ingen ko på isen med att byta direkt.
 
J jonaserik skrev:
Går bra att byta, ingen vätska som runnit ut. Glaset går att lossa nertill och dra ner glaset, följer innerdelen med så är det Heatpip. Finns det någon märkning/fabrikat på överdelen.

EDIT finns trycket kvar, så missar du bara en del effekt, så ingen ko på isen med att byta direkt.
Va skönt att höra, tack så mycket för ditt svar!
Ser inte något fabrikat någonstans men ska leta lite till.
 
Börja med att demontera glaset, följer röret i det med bort så är det Heatip. Men tycker mig se att det är ett enkelglas. Heatpips metallinnerör är tryckt upp mot överdelen och överför värmen mot ett rör i den övre delen. Medans det finns dom som har en slinga i sig och inkopplade mekanisk på överdelen. Överför då värme med att vätskan går runt i alla glasdelar, seriekopplade i hela paketet, Det blir att kanske lossa ett annan glasdel och mäta längd/tjocklek för att hitta ett glas.
Om du kan ta ett foto på hur glaset ser ut upptill är bra, för att kunna se vad du har för typ.

EDIT Heatpip är med ett rör i glaset och U-pipe har en kopparslinga upp och ner med vätskan i .
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.