Hej!

Jag skulle gärna vilja få synpunkter från er som är kunniga inom plattsättning, badrum och våtrum.

Vi har upptäckt en sprucken/skadad klinkerplatta på golvet precis bakom toaletten. Jag har lagt med både en översiktsbild och en närbild där man ser fästmassan under plattan.

Det som jag framför allt reagerar på är att fästmassan också verkar vara sprucken på flera ställen och i olika riktningar, inte bara precis där klinkern är som mest skadad.

I besiktningsprotokollet står endast:

"Badrum: klinkerplatta sprucken bakom toalett (HG)"

Besiktningsmannen har alltså inte skrivit att det är mekanisk åverkan eller att något har tappats.

När vi frågade hur skadan skulle åtgärdas, exempelvis om man kunde använda silikon eller liknande, svarade han att han vill ta dit en fackman för att utvärdera skadan och bland annat kontrollera att tätskiktet är okej innan man bestämmer åtgärd.

Ingen i hushållet känner till att något har tappats eller slagit mot golvet.

Därför försöker jag förstå vad som kan ligga bakom skadan. Jag funderar bland annat på om det kan vara:

• rörelser/spänningar i underlaget
  • krympning eller rörelser mellan olika material
  • bristande täckning/hålrum under klinkern
  • belastning eller rörelse kring toaletten
  • eller helt enkelt någon form av mekanisk belastning som vi inte känner till.

Mina frågor till er som kan detta:

1. Vad säger sprickmönstret i fästmassan om möjlig orsak?
  2. Ser det ut som en typisk punktbelastning, eller kan sprickbildningen vara förenlig med rörelse/spänningar?
  3. Bör fackmannen kontrollera täckningsgraden under plattan och eventuell förekomst av hålrum?
  4. Finns det något annat ni tycker att man särskilt bör kontrollera innan man åtgärdar plattan?
  5. Går det att bedöma om tätskiktet kan ha påverkats utifrån den här typen av skada?

Jag vill framför allt förstå vad som faktiskt går att utläsa av skadebilden, innan man drar någon slutsats om orsaken.

Vad säger ni som har erfarenhet av plattsättning/våtrum – vad skulle ni själva undersöka först?

• IMG_4619.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4616.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4613.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4620.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4615.jpeg
    Skapa konto
D
Välkommen till byggahus!

Ser ut som att någon tappat något tungt som krossat plattan. Kan faktiskt vara lite prekärt eftersom duschen är så nära. Troligast är tätskiktet helt men man kan inte vara säker.

Vänligen använd inte AI när du ställer frågor. Det blir bara ordmassor.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.