jag går i tankar att måla om klädkammaren hemma hos mig. Hur hade ni gjort med dessa springor i trägolvet? Fyllt i med någon form av fogmassa eller blir det bäst att låta vara?

• Mörkt rödbrunt trägolv med synliga plankor och kvistmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av två mörkbruna träytor med synlig ådring och skarv emellan. Slitage och enstaka märken syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade låtit det vara, ett annat alternativ kan ju vara att ta upp och lägga om golvet.

• Gilla
Simpson123
  • Laddar…
För ett antal år sedan hjälpte jag till med att renovera ett hus med gamla brädgolv. Då blandade vi sågspån med lack/lim och pigment så ett det blev som en sorts spackelmassa som vi pressade ner i alla springor. När det var gjort så slipades och lackades alla golv och resultatet blev ett snyggt, slätt och tätt golv.

• Gilla
Simpson123
  • Laddar…
Nåta!

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Äsch. Ska man ha plankgolv som lever får man acceptera springor som ändras efter årstiden. Även nåtat ger springor.

Om detta stör kan man ju lägga fuskparkett.

Springorna fylls efterhand naturligt med damm/hundhår/borttappade pyttesmågrejor och det blir väl ändå samma effekt som om msn limmar sågspån mellan planken 😉?

• Gilla
Simpson123 och 1 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
För ett antal år sedan hjälpte jag till med att renovera ett hus med gamla brädgolv. Då blandade vi sågspån med lack/lim och pigment så ett det blev som en sorts spackelmassa som vi pressade ner i alla springor. När det var gjort så slipades och lackades alla golv och resultatet blev ett snyggt, slätt och tätt golv.
Hur såg det ut 1 år senare?

J J Vos skrev:
Hur såg det ut 1 år senare?
De som jag hjälpte bodde kvar i 4 år efter renoveringen och under hela den tiden var golvet snyggt.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Personligen skulle jag inte göra något allse med det fina golvet.

Vill du absolut ha bort springorna med beständigt resultat så är det nåtning med något elastisk fogmassa som gäller.

• Gilla
Simpson123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.