7 367 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Sprickor i Biltemas komposittrall efter tre år – ger det ersättning?
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
När altanbrädorna sprack och slog sig hamnade tvisten hos Allmänna reklamationsnämnden, som nu har prövat om skadorna omfattas av garantin.
Du kan läsa artikeln här: Sprickor i Biltemas komposittrall efter tre år – ger det ersättning?
Du kan läsa artikeln här: Sprickor i Biltemas komposittrall efter tre år – ger det ersättning?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 698 inlägg
Fast i aktuellt fall så kom ju ARN fram till att orsaken var läggningen, inte produkten och biföll inte anmälan. Det är inte nödvändigtvis så att alla Biltemas grejer är av låg kvalitet.E etompau skrev:
Har själv lagt en stor komposit -altan så har hyfsad koll.
Komposit expanderar ordentligt i längdriktning sommar/vinter.
Så den bör bara fästas på ett ställe (i mitten). Resten fästes med clips. Fördelen är att du har noll synliga skruvar.
Fäster man kompositen även i ändarna är det helt naturligt att den spricker.
Mitt altandäck fyller 10 år i år å inga problem.
I mitt fall var instruktionerna ÖVERTYDLIGA i hur allt skulle monteras å i vilken ordning.
Antar att det samma gäller Biltemas, vilket ARNs beslut tyder på.
Komposit expanderar ordentligt i längdriktning sommar/vinter.
Så den bör bara fästas på ett ställe (i mitten). Resten fästes med clips. Fördelen är att du har noll synliga skruvar.
Fäster man kompositen även i ändarna är det helt naturligt att den spricker.
Mitt altandäck fyller 10 år i år å inga problem.
I mitt fall var instruktionerna ÖVERTYDLIGA i hur allt skulle monteras å i vilken ordning.
Antar att det samma gäller Biltemas, vilket ARNs beslut tyder på.
Det som är väldigt märkligt är hur ofta byggare inom olika skrå inte bemödar sig att göra just det - läsa och följa monteringsanvisningar. Rimligen borde ju deras försäkringsbolag ställa det som krav för att betala ut ersättningar?
har sett nåt från usa av återvunnen plast fast dom skruva inte i själva trallen var som ett klips som håller fast trallenZ Zodde skrev:
som denna
Man fäster den i mitten, annars är risken att den glider åt ena hållet. Men den skruven sätter du först, å clipsen sen vilket gör att INGA skruvar blir synliga. I videon kan den ju inte glida långt med tvärgående trallar, men mellanrum kan bli olika stora så visuellt är det bättre om man centrerar med en skruv i mitten.M maria01 skrev:
Högtrycksspolning, gärna med lite grönsåpa som inte skadar växter räcker fint på våren. Aldri någon olja…
Hade detta inte varit en trall från Biltema utan gällt nåt av forumets favoritmärken typ Vatette hade det låtit annorlunda. Då hade ni stått på rad här i tråden, redo att försvara materialet.E etompau skrev:
"Har du följt tillverkarens anvisningar?"
"Handhavandefel"
"Skit bakom spakarna"
Och så vidare
Nu e de ju bara en vilsen skribent som reagerat per automatik, inte mycket att bry sig om…Farstatjej90 skrev: