J
Har köpt hus och erbjöds en extra besiktning av försäkringsbolaget när jag flyttat in.

Då hittade den besiktningsmannen en spricka i klämringen (badrummet har våtrumsintyg och gjordes om 2017)

Säljarens besiktningsman säger "ledsen jag missade det"

Vad ska jag göra nu? Kommer företaget som utfört arbetet göra något åt det tror ni?

• Spricka i klämring på badrummets golvbrunn med mörka kakelplattor, upptäckt under en extra besiktning efter köpet av huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i klämring vid badrumsrenovering, upptäckt vid försäkringsbesiktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen kommer att göra något åt en minimal potentiell skada som kan ha uppstått för upp till 7 år sedan.

Du får täta skadan om den är ett problem vilket inte ens är säkert att det är.
Klämmringen är väl ingen tätning oavsett...

• Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Ta en riktig funderare vad klämringen har för funktion. Har funktionen försämrats?
Skruven i det hålet ser ut att ligga på samma höjd som alla andra så klämförbandet verkar ju opåverkat.
Sprickan i sig påverkar ju inte alls brunnens tätande funktion. Tätningen ligger på andra sidan av tätskiktet. Inte mot klämringen.

• Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
J
Okej tack. Men även om ni och jag förstår att det inte är någon fara så står det i mitt besiktningsprotokoll att klämringen är knäckt. Vilket kan leda till fuktskada i omkringliggande konstruktion.

Det tycker nog inte försäkringsbolag eller en framtida köpare låter toppen.

Det bryr sig vattnet inte om.

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
BirgitS
J Jontesgodis skrev:
Kommer företaget som utfört arbetet göra något åt det tror ni?
Du kan ju i alla fall försöka prata med dem. Antingen anser de att det är något som inte behöver åtgärdas och då vet du det eller så kan de åtgärda det på något sätt. Man har 10 års reklamationsrätt på en badrumsrenovering.

J
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju i alla fall försöka prata med dem. Antingen anser de att det är något som inte behöver åtgärdas och då vet du det eller så kan de åtgärda det på något sätt. Man har 10 års reklamationsrätt på en badrumsrenovering.
Tack! Det låter vettigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.