En fråga till ytsnickarna. Har fått tag på en färdigt hyvlad lite större bit (55mm tjocklek) som det är tänkt skall bli ett soffbord (möjligtvis delad och ihopfogad med epoxiharts, "flodbord"):
Den har dock en spricka som väl är ett par millimeter på tjockaste stället och sedan gradvis smalnar tills den försvinner:
Hur fixar man till det snyggast? Epoxy eller någon form av träkitt? Det skall lackas som sista behandling. Det är alltså ok att sprickan syns om det går att få den fylld snyggt. Vill helst inte höra att det bara är att ge upp och såga till ved. Andra sidan har också en spricka (något längre) och sidan är överlag fulare. Så den på bilden blir ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har dock en spricka som väl är ett par millimeter på tjockaste stället och sedan gradvis smalnar tills den försvinner:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur fixar man till det snyggast? Epoxy eller någon form av träkitt? Det skall lackas som sista behandling. Det är alltså ok att sprickan syns om det går att få den fylld snyggt. Vill helst inte höra att det bara är att ge upp och såga till ved. Andra sidan har också en spricka (något längre) och sidan är överlag fulare. Så den på bilden blir ovansidan.
Redigerat:
Eftersom vi är överens om att sprickan får synas lär den enklaste lösningen vara att bara lacka. När man lackar brukar jag tycka att det blir snyggare för varje strykning. För att det skall bli riktigt bra får man lacka x strykningar extra över sprickan och slipa mellan strykningarna efter behov. Att använda något annat än lacken att fylla i med brukar inte bli snyggt.Johannes W. E. Eriksson skrev:
Det kommer bli fint!
Hur är plankan torkad? Är den bara torkad utomhus kommer det komma fler sprickor, och den sprickan du har nu kommer nog bli större. Kolla det först.
Om den är helt torr är det väl bara att köra på och fylla sprickan med plast. I fall det är en bred remsa epoxi i mitten, borde det ju inte störa om du lagat sprickor med samma material.
Om den är helt torr är det väl bara att köra på och fylla sprickan med plast. I fall det är en bred remsa epoxi i mitten, borde det ju inte störa om du lagat sprickor med samma material.
Tack för tipsen! Plankan har enligt säljaren legat på snickeri över ett år och skall vara helt torr och klar att använda. Tänkte ändå låta den ligga en månad eller så innan jag börjar behandla den. Om det blir epoxi får jag väl fundera om jag egentligen borde använda andra sidan, som har fler sidor och kvisthål så att det inte ser ut som en enskild lagning.
Är den ugnstorkad och sedan legat ett år är det nog snustorrt, men om den bara legat i ett år finns det fukt kvar. Fast det är enkelt att mäta om du klyver den på mitten och får färska orörda ytor. Jag är kanske gnälligt fixerad vid eventuell fult, men om du blandar trä som kommer krympa med expoxi som inte gör det, blir det tråkigt.Johannes W. E. Eriksson skrev:
Tack för tipsen! Plankan har enligt säljaren legat på snickeri över ett år och skall vara helt torr och klar att använda. Tänkte ändå låta den ligga en månad eller så innan jag börjar behandla den. Om det blir epoxi får jag väl fundera om jag egentligen borde använda andra sidan, som har fler sidor och kvisthål så att det inte ser ut som en enskild lagning.
Jag skulle ha limmat båda sidor med epoxi i sprickor, så minskar man risken för fortsatt sprickbildning.
Ovansidan skulle jag ha blandat i slipdamm från samma trä, med rimligt lika färgnyans i de sista millimetrarna till ytan (man kan ju ha flera olika nyanser) som filler, det gör ett ännu lite mer bearbetat intryck. Du kanske kan slipa lite på undersidan innan du börjar limma, på olika nyanser. Det går inte åt så mycket slipdamm. Och sedan när man putsar ytan ser det ganska mycket ut som trä och inte lim.
Ovansidan skulle jag ha blandat i slipdamm från samma trä, med rimligt lika färgnyans i de sista millimetrarna till ytan (man kan ju ha flera olika nyanser) som filler, det gör ett ännu lite mer bearbetat intryck. Du kanske kan slipa lite på undersidan innan du börjar limma, på olika nyanser. Det går inte åt så mycket slipdamm. Och sedan när man putsar ytan ser det ganska mycket ut som trä och inte lim.
Med tanke på hur den skär genom fiberriktningen så tror jag inte det är från torkning. Mer från fällning eller om den är ett vindfälle, då borde den inte röra sig så mycket. Men man kanske kan sätta en förstärkning på undersidan om det inte gör något för utseendet. Bara så den inte vrider sig och skapar en ojämn bordsyta
Tack för alla synpunkter. Har bestämt mig för att fylla sprickorna på båda sidorna med epoxy till att börja med. Men det vore ju trist om den spricker / expanderar mer efteråt. Hörde mig för och den skall ha kring 10% i fuktighet. Räcket det eller borde den torka ytterligare? Nu har vi kring 94 % relativ luftfuktighet här så känns inte att det kommer att torka mycket mer inom de kommande veckorna/månaderna. Och min ugn är lite för liten för att ackommodera denna bit!
Om den är 10% nu kommer den vara både lite torrare och lite smalare i vinter. Normalt undviker man att använda hela bitar i så stor dimension, speciellt med båda sidor om trädets mitt i samma planka, eller så accepterar man att den rör sig och anpassar sig efter det. Man sätter t ex inget underrede eller liknande som inte tillåter rörelser. Att låsa fast formen av plankan, som det är just nu, med plast är riskabelt.
Klicka här för att svara