Hej jag har köpt en bostad från ~2006. Jag antar det inte är gjort något med badet sedan dess.

När jag köpte denna för två år sedan stod det en duschkabin.
Nu har jag tänkt montera duschväggar istället. Men när jag flyttat på duschkabinen ser jag att det är en spricka i kaklet i hörnet på golvet, i duschzonen.

Jag ser att det är skruvhål i väggarna sedan tidigare, så det har varit monterat duschdörrar här förut.

Samtidigt kommer jag ihåg en annan sak, i prospektet står det att det är litegrand motfall, och av den grund rekomenderas duschkabin med avlopp rätt i sluk. Motfallet har jag sett när jag städat badrumsgolvet, men det är ganska minimalt, så det går bra, om man har en extra stopplist vid duschväggen.

Så min teori är att antingen har sprickan eller så har motfallet gjort att någon beslutat skaffa duschkabin. Jag frågade tidigare ägaren och han påstår duschkabinen alltid stått där.

Hur kan jag mäta om det är tillräckligt bra tätning osv?
Går det att se på denna bild om det ens är värt att gå för duschväggar när denna spricka finns i golvet i duschzon?

Spricka i kaklet på badrumsgolv i duschzonen med måttband för storleksreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försök ta reda på vilket typ av tätskikt som finns. sprickan i sig har inget med tätheten att göra om tätskikt finns, bara estetisk.

AXS
Sitter plattan löst? Eller bom?

Du kan ju dra på microcement på golvet för att följa skadan. En del jobb såklart, men enklare än att riva upp allt.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Försök ta reda på vilket typ av tätskikt som finns. sprickan i sig har inget med tätheten att göra om tätskikt finns, bara estetisk.
Jag råkar bo i Norge, men styret säger att alla lägenheter har membran enligt våtrumsnormen. Vilken info är det jag bör fråga efter?

AXS AXS skrev:
Sitter plattan löst? Eller bom?
När jag trycker på de olika delarn a på kakelbiten så höjs och sänks delen någon millimeter.

Låter bra då, duscha på!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.