Flyttat in i ny lägenhet och tog bort/sålde badkaret igår. Nu ser jag att kaklet är sprucket nedtill. Föreningen stambytte 2016 (tror jag). Vad borde jag göra? Ignorera eller anmäla till styrelsen att det ser ut såhär? Alt. Meddela förra ägarna för dolt fel för badkaret var inte infäst någonstans så det klassas som lösinredning. Hjälp gärna med råd
Ta en kopp kaffe och tänk på något annat. Det är ett kosmetiskt fel i ett snart tioårigt badrum. Eller ställ tillbaka badkaret så du slipper se sprickorna.
Det är främst ett kosmetiskt fel, men det är märkligt att hela nedre raden spruckit så.
Det borde betyda att det förekommit någon form av sättning efter att plattorna lagts, men det kan också vara av slag eller tryck mot plattorna.
T.ex. om man oförsiktigt skjutit in badkaret så det slagit i plattorna.
Att få det som "dolt fel" tror jag inte att lyckas, och det är ju inte heller någon större kostnad i att byta plattorna.
Om det är ett strukturellt fel i väggen är det föreningen du ska vända dig till.
Du kan ju alltid lägga ett krav mot säljaren, eller föreningen om det är strukturellt, men då behöver du först göra en besiktning av behörig besiktningsman.
Det borde betyda att det förekommit någon form av sättning efter att plattorna lagts, men det kan också vara av slag eller tryck mot plattorna.
Att få det som "dolt fel" tror jag inte att lyckas, och det är ju inte heller någon större kostnad i att byta plattorna.
Om det är ett strukturellt fel i väggen är det föreningen du ska vända dig till.
Du kan ju alltid lägga ett krav mot säljaren, eller föreningen om det är strukturellt, men då behöver du först göra en besiktning av behörig besiktningsman.
Och en behörig besiktningsman kostar... Stort tack för detta! Det låter som att jag oavsett borde anmäla det till föreningen för att få in det i rullning om det skulle uppstå något.anders07 skrev:
Det är främst ett kosmetiskt fel, men det är märkligt att hela nedre raden spruckit så.
Tack. Då blir det så! Lite silikonfog är inte att föredra eller?G Greger_08 skrev:
Antar att du nu tänker börja duscha där i hörnet istället? Förhoppningsvis är det bara kosmetiskt men helt säker kan man inte vara att vatten inte kan tränga in. Om fuktspärren är korrekt utförd så kanske det klarar sig. Om du planerar dusch i hörnet kan du då välja andra hörnet där badkaret stod istället?
Tyvärr inte då badrummet såg ut såhär med badkaret. Det är värst vid pilen sen går det ut på vardera sida av väggenK krambriw skrev:Antar att du nu tänker börja duscha där i hörnet istället? Förhoppningsvis är det bara kosmetiskt men helt säker kan man inte vara att vatten inte kan tränga in. Om fuktspärren är korrekt utförd så kanske det klarar sig. Om du planerar dusch i hörnet kan du då välja andra hörnet där badkaret stod istället?
Sprickorna kanske har uppstått genom åren efter att badkaret fyllts med vatten ett otal gånger. Det väger ju lite då plus en baddare på kanske 100 pannor som ligger däri. Kanske det hela rörde sig mest i början när det var relativt nygjort. Annars är det inte konstigt att det kan uppstå hårfina sprickor i emaljen efter många år. Jag har sett att vi också har några på några ställen i våra nu snart 35 år gamla badrumsgolv
Oki, stäm de förra ägarna i tingsrätten på kostnaden för ett helt nytt badrum.S Saalve skrev:
Bättre?
Min poäng var att det bästa vore att försöka glömma bort det, eftersom det inte finns något juridiskt att göra, och att åtgärda det rent praktiskt är ekonomiskt omotiverat. Om du tycker att det rådet är drygt, är det bara att beklaga.
Tack. Då sitter jag lugnt i båtenK krambriw skrev:Sprickorna kanske har uppstått genom åren efter att badkaret fyllts med vatten ett otal gånger. Det väger ju lite då plus en baddare på kanske 100 pannor som ligger däri. Kanske det hela rörde sig mest i början när det var relativt nygjort. Annars är det inte konstigt att det kan uppstå hårfina sprickor i emaljen efter många år. Jag har sett att vi också har några på några ställen i våra nu snart 35 år gamla badrumsgolv
Klicka här för att svara