Hej!
Någon som kan är expert inom området kring sprängning. Som ni ser på bilden är det högra berget på vår tilltänkta tomt. Vi vill innan husbygget börjar ta bort stenen. Är det någon som vet vad det kan kosta att krossa/spränga på ett ungefär. Berget är cirka tio meter från (den som står på vår tomt) och 2 meter hög. Sluttar neråt på baksidan och därmed ungefär 3 m bred. Vi kommer höja tomten cirka 2 m och hade tänkt använda resterna till fyllnadsmassa om det går. Vad tror ni? Är helt grön och önskar lite inputs.
Någon som kan är expert inom området kring sprängning. Som ni ser på bilden är det högra berget på vår tilltänkta tomt. Vi vill innan husbygget börjar ta bort stenen. Är det någon som vet vad det kan kosta att krossa/spränga på ett ungefär. Berget är cirka tio meter från (den som står på vår tomt) och 2 meter hög. Sluttar neråt på baksidan och därmed ungefär 3 m bred. Vi kommer höja tomten cirka 2 m och hade tänkt använda resterna till fyllnadsmassa om det går. Vad tror ni? Är helt grön och önskar lite inputs.
Jag förstår inte varför du vill ha bort berget. Det finns ju inget bättre underlag att bygga på än en berghäll och du skriver att du ändå tänker fylla upp runtom.
Dessutom växer inget gräs på berghällar. Det sparar arbete och ger mer tid till trevligare saker än att skuffa en gräsklippare.
Rent ut låter det som att lägga pengarna i en påse med en sten och kasta till sjöss.
Dessutom växer inget gräs på berghällar. Det sparar arbete och ger mer tid till trevligare saker än att skuffa en gräsklippare.
Rent ut låter det som att lägga pengarna i en påse med en sten och kasta till sjöss.
Hej! Berget ligger längst bak på tomten som tyvärr inte är jättestor, 850 m2. Om vi bygger vid berget så får vi enbart trädgård på framsidan, vilket vi helst inte vill ha. Bifogar bild på tomten. Det är tomt 4A. Uppskattar kommentarerna för ideér etc.H heimlaga skrev:Jag förstår inte varför du vill ha bort berget. Det finns ju inget bättre underlag att bygga på än en berghäll och du skriver att du ändå tänker fylla upp runtom.
Mycket bra länk! 👍när vi byggde ut första gången hyrde vi ”cobror” bensindrivna bergsborrmaskiner. Minns inte borrdiameter men kanske 40mm. Använde spräck-kilar 4-5st. Samt släggor tog tid men slapp sprängbesiktning mm bor i tätbebyggt område. Nu flera år senare och skulle bygga mer tog vi in en grävare som satte på en spräckkilspets en som nämns i länken. Han tog bort motsvarande ditt berg snabbt. Men vi har hård fin granit vilket kan vara fördel då den just spricker och inte mosas sönder. Skulle gissa att den sten är hård för den är ju slipad. Men pratar du med byggfolket vet de ju vad som är bäst. Stor fördel nu då det är tjäle.L Livetmedvilla skrev:
Tack för svaret. Vad landade ditt kalas på?M _Magnus L skrev:Mycket bra länk! 👍när vi byggde ut första gången hyrde vi ”cobror” bensindrivna bergsborrmaskiner. Minns inte borrdiameter men kanske 40mm. Använde spräck-kilar 4-5st. Samt släggor tog tid men slapp sprängbesiktning mm bor i tätbebyggt område. Nu flera år senare och skulle bygga mer tog vi in en grävare som satte på en spräckkilspets en som nämns i länken. Han tog bort motsvarande ditt berg snabbt. Men vi har hård fin granit vilket kan vara fördel då den just spricker och inte mosas sönder. Skulle gissa att den sten är hård för den är ju slipad. Men pratar du med byggfolket vet de ju vad som är bäst. Stor fördel nu då det är tjäle.
Minns inte vi valde att anlita en firma som fick sköta allt. Jag ville inte jag runt och, firman jag anlitade skötte allt galant. LJ bygg&mark, när det behövdes extra folk kom de och när det blev för ”blött” la de ut stockar så grävare etc inte slirade sönder all mark. Därav jag nämnde detta med tjäle! STOR fördel! Men prisuppgift? Bäst att kolla med firmor men jag tror du kan komma undan billigare med grävare som jag nämnt. Sedan blev det fel ord någonstans i mitt förra svar! Jag misstänker att ditt berg är ett hårt slipat berg. Inget annat!L Livetmedvilla skrev:
Blev fel text igen! Dumt med liten mobiltel ”Jag ville inte jaga runt etc” skulle det varaM _Magnus L skrev:Minns inte vi valde att anlita en firma som fick sköta allt. Jag ville inte jag runt och, firman jag anlitade skötte allt galant. LJ bygg&mark, när det behövdes extra folk kom de och när det blev för ”blött” la de ut stockar så grävare etc inte slirade sönder all mark. Därav jag nämnde detta med tjäle! STOR fördel! Men prisuppgift? Bäst att kolla med firmor men jag tror du kan komma undan billigare med grävare som jag nämnt. Sedan blev det fel ord någonstans i mitt förra svar! Jag misstänker att ditt berg är ett hårt slipat berg. Inget annat!
Man ser ju att de andra tomtägarna varit tvungna att göra något. Vet du om de sprängde eller vad valde de? Sedan du och kommande granne 4B! Vet om det skall byggas där snart? För om så är fallet borde Ni ju finna bästa lösning tillsammans. Blir ju avsevärt mycket billigare om Ni kan dela på grundkostnaderna. Är ju ett litet bergparti hos dig sedan ett som är på delat mark med grannen. Svårt att se på bilderna men så ser det ju ut. Sedan är ju grannarna runt om dina bästa vänner med vad som är bäst! Hoppas jag 🥸M _Magnus L skrev:
Ja det var en annan sak...... men om ni fyller upp 2 meter framför bergknösen och bygger där får ni berget som bakgård nästan i marknivå. Det kan ju bli trevligt tycker jag.L Livetmedvilla skrev:
Hej! Vi har mailat dem och inväntar svar. Bygglovsavdelningen har skickat oss deras ritningar och deras hus kommer placeras som vår tilltänka, alltså 4,5 meter från prickmark. Vi tänkte också att de kanske är intresserade av att dela på halva stenen som ligger mot oss. De andra har ej haft någon sten eller berg på sin tomt. Det var enbart denna tomen och 4b.M _Magnus L skrev:Man ser ju att de andra tomtägarna varit tvungna att göra något. Vet du om de sprängde eller vad valde de? Sedan du och kommande granne 4B! Vet om det skall byggas där snart? För om så är fallet borde Ni ju finna bästa lösning tillsammans. Blir ju avsevärt mycket billigare om Ni kan dela på grundkostnaderna. Är ju ett litet bergparti hos dig sedan ett som är på delat mark med grannen. Svårt att se på bilderna men så ser det ju ut. Sedan är ju grannarna runt om dina bästa vänner med vad som är bäst! Hoppas jag 🥸
Jag hade pratat med kommunen och de som projekterat samt blivande grannar! Hur ligger syd/ norr ? Höjdskillnader? Som det ser ut ligger Ni några meter under tidigare grannar! Då blir ju vädersträcket än mer intressant.L Livetmedvilla skrev:Hej! Vi har mailat dem och inväntar svar. Bygglovsavdelningen har skickat oss deras ritningar och deras hus kommer placeras som vår tilltänka, alltså 4,5 meter från prickmark. Vi tänkte också att de kanske är intresserade av att dela på halva stenen som ligger mot oss. De andra har ej haft någon sten eller berg på sin tomt. Det var enbart denna tomen och 4b.
Klicka här för att svara