Mitt hus kommer ligga ca 15m ifrån den plats jag kommer ha garaget.
Hela min tomt är i princip ett slätt berg.
Avlopp har fall från garaget ner till huset sedan vidare emot min avloppsanläggning.
Enda kruxet är att hela tomten är ett enda stort slätt berg.
Jag har värmekällan i huset och behöver en kulvert till garaget.
Varmt och kallt dricksvatten.
Värme till golvvärmen i garaget
Avlopp
Hur djupt måste jag spränga ner det i berget tro?
50cm sen lite cellplast ovanpå? Berget i sig ska väl värma lite vad jag förstått.
Hela min tomt är i princip ett slätt berg.
Avlopp har fall från garaget ner till huset sedan vidare emot min avloppsanläggning.
Enda kruxet är att hela tomten är ett enda stort slätt berg.
Jag har värmekällan i huset och behöver en kulvert till garaget.
Varmt och kallt dricksvatten.
Värme till golvvärmen i garaget
Avlopp
Hur djupt måste jag spränga ner det i berget tro?
50cm sen lite cellplast ovanpå? Berget i sig ska väl värma lite vad jag förstått.
Hej
Jag fick spränga en bergsknalle när jag skulle lägga ner min kulvert.
Den största kostnaden för sprängningen var besiktningen av grannen fastighet (ca 8300 kr +moms). Och det var dyrare än själva sprängningen. Apteringen av dynamiten skedde ca 80cm under ytan på berget så djupet på den sprängda foran blev djupare än det. sedan isolerade jag kulverten med markskivor runt om det var rätt smidigt, och förhoppningsvis blir det lite lägre förluster i kulverten. Jag har inte driftsatt den än så jag vet inte hur mycket snö den smälter på marken. Bif. bilder på kulvert och sprängning.
Jag fick spränga en bergsknalle när jag skulle lägga ner min kulvert.
Den största kostnaden för sprängningen var besiktningen av grannen fastighet (ca 8300 kr +moms). Och det var dyrare än själva sprängningen. Apteringen av dynamiten skedde ca 80cm under ytan på berget så djupet på den sprängda foran blev djupare än det. sedan isolerade jag kulverten med markskivor runt om det var rätt smidigt, och förhoppningsvis blir det lite lägre förluster i kulverten. Jag har inte driftsatt den än så jag vet inte hur mycket snö den smälter på marken. Bif. bilder på kulvert och sprängning.
Jo det kan jag göra men är inte problemet att då ligger den ju extremt grunt.bonnen skrev:
Lägger jag rören på berget och fyller ovanpå så bygger det ju enormt uppåt vilket inte blir bra. Sen att ha rören så grunt måste väl inte vara så bra?
Ser väl inga problem med att ha en kulvert liggandes öppet klarmrad mot berg, förutom risken för påkörning. du får lösa det med påkörningsskydd.
Förlustmässigt så ökar det lite men jag tror du har igen det mot kostnaden för sprägning.
finns ju mångs exempel inom fjärrvärmen där man gör med kulverten ovan mark, jag har exempelvis min pexkulvert hängandes under golvet i torpargrunden.
Förlustmässigt så ökar det lite men jag tror du har igen det mot kostnaden för sprägning.
finns ju mångs exempel inom fjärrvärmen där man gör med kulverten ovan mark, jag har exempelvis min pexkulvert hängandes under golvet i torpargrunden.
Behöver tyvärr få ner den en bit då jag tänkt ha gräsmatta över.bonnen skrev:Ser väl inga problem med att ha en kulvert liggandes öppet klarmrad mot berg, förutom risken för påkörning. du får lösa det med påkörningsskydd.
Vad handlar det om för pengar att gör en 15m ränna som är i runda slängar 50cm djup? Behöver ju inte vara överdrivet snyggt då jag ändå ska täcka över sen med jord och göra gräsmatta.
Kostnaden för min sprängning (som du ser på bilderna) var följade:
Etablering 3000 kr
Borrning ca 2 timmar 1800kr
Sprängning ca 3 timmar 1440kr
Sprängämne & tändhattar ca 1100kr
Alla priser är utan moms
Sträckan som sprängdes är ca 8-9m
Och han sprängde i tre omgångar.
Man ska också ha i beräkning att det behövs en grävmaskin för att lyfta sprängmattorna med, dom väger ca 1 ton stycket.
Jag hade tillgång till en egen traktorgrävare och det var precis att vi klarade av att hantera mattorna med den. Så en grävmaskin på gissningsvis minst 11ton behövs för att hantera dom någorlunda smidigt.
Lycka till med projektet, hoppas mina erfarenheter har varit till nytta.
MVH TbLjp
Etablering 3000 kr
Alla priser är utan moms
Man ska också ha i beräkning att det behövs en grävmaskin för att lyfta sprängmattorna med, dom väger ca 1 ton stycket.
Jag hade tillgång till en egen traktorgrävare och det var precis att vi klarade av att hantera mattorna med den. Så en grävmaskin på gissningsvis minst 11ton behövs för att hantera dom någorlunda smidigt.
MVH TbLjp
Grävmaskinen behövs väl sedan oxå för att ta bort all sprängsten och sedan en dumpers för att transportera bort stenen. Sprängd sten har en underlig förmåga att växa i volym
.
Fint!TbLjp skrev:Kostnaden för min sprängning (som du ser på bilderna) var följade:
Etablering 3000 kr
Alla priser är utan moms
MVH TbLjp
Tack. Har en L50 samt en grävmaskin tillhands så det är inga problem.
Suhagg och TbLjp
Hej!
TbLjp jag tittar på dina bilder från sprängningsarbetet. Det krävs erfarenhet för att spränga i så känslig omgivning. Sprängmattornas hävning tyder på att laddningen var i största laget. Risken för stenskjutning! Man kan istället använda "snigeldynamit" - Demex - www.maxit.se.
Var på Nordbygg i Stockholm härom veckan och träffade på ett företag som marknadsför bl a betongkedjesågar. En sådan borde kunna användas för att göra en ränna då man vill förlägga en kulvert i berg se - www.matek.se
Hälsningar Sture Castor
Hej!
TbLjp jag tittar på dina bilder från sprängningsarbetet. Det krävs erfarenhet för att spränga i så känslig omgivning. Sprängmattornas hävning tyder på att laddningen var i största laget. Risken för stenskjutning! Man kan istället använda "snigeldynamit" - Demex - www.maxit.se.
Var på Nordbygg i Stockholm härom veckan och träffade på ett företag som marknadsför bl a betongkedjesågar. En sådan borde kunna användas för att göra en ränna då man vill förlägga en kulvert i berg se - www.matek.se
Hälsningar Sture Castor
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga kulvert - planering, konstruktion och innehåll
Värme allmänt -
Spränga eller ? Dräneringspump i berg
Grund & Markarbeten -
Vatten- och fjärrvärme kulvert i vägen för dränering
Vatten & Avlopp -
Funderingar dimensioner kulvert+VVB
Vatten & Avlopp -