Hej ! några frågor om denna montering ,nä jag har inte gjort det, haft huset ca 3 år
Vid byte av lampan GU 10 35 W upptäcktes att ett Vp rör det till höger på bilden som är lagat hade smält av att det legat kloss intill sockeln,Pottan är 250 x 120 är den godtjänd för övertäckning? Pottorna ligger bara ovanpå kablarna,den på bilden har jag jackat in
taket är 45 mm tjockt, uppifrån sett råspont gips panel i hallen typ tretex i köket

Bif Bild vad sägs om detta,det ser amatörmässigt ut vad göra ?

• P1040708.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1040714.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en muff till spiro rör och inte alls avsedd för att använda till spottar. Sen tycker jag mig se papper runt själva spotten, det tycker jag inte om. Sen brukar man skydda FKn mot värme med tygstrumport etc. Det ser riktigt amatörmässigt ut och jag tycker du borde åtgärda det där om du ändå har det åtkomligt.

Edit: Jag förstod inte riktigt, vad ligger ovanför burken?

Njä...det där ser ut som någon som inte har koll har gett sig in på att pysla med. Röret ser ut att ha blivit skarvat då någon bestämt sig för att sätta spottar (röret gick nog annars rakt över hålet) så då har man dragit så mycket det går i trådarna för att kunna runda spoten och sen har man tagit ett grövre rör som är uppklippt för att täcka över trådarna. Att det går ett rör i dosan är väl ingen direkt fara i sig men...ja, du ser ju själv hur det är gjort.
"Hinken" ska ju självklart vara heltäckande också samt att man brukar rensa bort papper/plast som hamnar i skyddshinken.
En sak jag förvånas över är att det är gul tändtråd....var får man tag på det tro?

En sak jag förvånas över är att det är gul tändtråd....var får man tag på det tro?
Var det inte så att dom togs bort/förbjöds när man gick över till gul/grön skyddsjord?

Jo...men jag kom sen på att det kanske är gamla trådar från en tidigare armatur som suttit på samma ställe.

Tack för alla svar Jaha det var till spiro därför var det gummi packning på locket
Röret var avsmält under skarven,lagningen har jag gjort. o sedan dragit den åt sidan,FK var intakt det var lite tråd att få från dosorna o Vp skarving en är nog ingen fara med
Det var inte rensat bort papper o plast alls,jag skall göra det bättre,det ser troligen ut så på alla 10 spottarna
Ovanpå burken är det isolering
Där har troligen funnits andra amaturer tidigare i takdosorna ,vad sägs om det tjocka taket
Spottarna kommer ju lång ner mot brännbart material
Detta är inte klokt,i det närmaste åtalsbart? tacksam för fler synpunkter

Mnor skrev:
Var det inte så att dom togs bort/förbjöds när man gick över till gul/grön skyddsjord?
Nej, de förbjöds långt senare vad jag förstått...

Lite Info
Huset är frän början av 70 talet, där finns vit nolla svart fas troligen gul/ grön jord vad jag kan hittils
sen all möjliga färger på tändtrådar gröna/gula TOM orange o blå

Gul och grön försvann någon gång de tidigaste åren på 90-talet. 1991-92?

Det där ser helt sjukt ut! Jag önskar mig en pungspark till den som gjort det.

//Patrik

Vet ganska säkert att det ej är behörig elektrier på orten som har gjort det,är lika säker på vem det är
Färgerna spelar kanske inte så sto roll, men det övriga är klåperi,föregående ägarna o Vi kan,vara lyckliga
att ingen eldsvåda uppstått
Har i dag kollat på dom andra 9 burkarna genom spotthålen o den lilla spegeln ser lika dant ut spån papper
burkarna ovanpå kabelrören
Vad jag förstår finns det ej spottar för infällning utan godkända burkar
Funderar på att slopa den här installationen, o ersätta med utanpåliggande spottar i dom bef takdosorna det tråkiga är med hålen i taket
Vad sägs om dom tjocka taken som nuvarande sitter i?

Tar tacksamt emot fler tips o åsikter

Tack för det Dom huvarna lär väl kosta 500 st ,menjag tror mig även ha sett har på forumet att det skall vara fritt
från brännbart 5 s cm från spotten runt dvs ca 18 cm diameter som skall tas bort ner till gipsen
knappast möjligt vid eftermontering, har jag rätt eller fel

Elkludde skrev:
Tack för det Dom huvarna lär väl kosta 500 st ,menjag tror mig även ha sett har på forumet att det skall vara fritt
från brännbart 5 s cm från spotten runt dvs ca 18 cm diameter som skall tas bort ner till gipsen
knappast möjligt vid eftermontering, har jag rätt eller fel
Behåll den hemgjorda spirokåpan och använd en fein/multimaster och såga bort råsponten runt spotten ner till gipsen sen på med huvan?

Tack har tänkt på detta men Fy F"""n för att krypa o riva upp isoleringen längst ut mot takfoten i ett hus med
22 grader taklutning,dessutom ar inte dom burkarna godkända

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.