I tidigare trådar här har det framkommit efter fråga till tillverkaren att dety är OK med träpanel. Men då vare det panel av "normal" tjocklek. Om du har 45mm panel så skulle jag misstänka att man måste börja titta på kravet för avsdtånd i sidled till brännbart material. På armaturer för 35- 50W är det kravet ofta satt till 50mm.

Dvs för en 35 eller 50w armatur skulle jag viljass påstå att det är osäkert, med övervikt till nej, men kontrollera, med tillverkaren av armaturen.

Nu gällde ju frågan en 20w armatur.Många sådana armaturer får monteras med direkt kontakt med brännbart, ofta krävs bara några mm luftspalt uppåt, då är det aermaurer av typ möbelspot.

Om det inte finns specificerat från tillverkaren om avstånd i sidled så tror jag tror att du bör fråga tillverkaren/importören om detta, men troligen får du ett positivt svar.

Ett annat problem med så tjockt tak oavsett typa av material, är att många armaturer har en infästning som intye fungerar ifall taket är tjockare än ca 25mm. Infästningar av typen fjäderbelastade "vingar" som skall fällas ut på översidan av taket, är oftas gjorda för max dubbelgips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.