4 155 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Spottar 220 vs 12v
Frågeställningen kanske va lite kryptisk men jag har vilda diskutioner med en kompis
därav inlägget
Dom första 220 spottarna jag monterad var för ca: 8år sedan när vi renoverade, de är inbygda i fönstersmygarna i kök och vadagsrum totalt 8st.
Tända i stort sett varje dag jag har bytt en lampa på 8 år.
så när jag renoverade badrummet förra året blev det 10 till i taket
därav inlägget
Dom första 220 spottarna jag monterad var för ca: 8år sedan när vi renoverade, de är inbygda i fönstersmygarna i kök och vadagsrum totalt 8st.
Tända i stort sett varje dag jag har bytt en lampa på 8 år.
så när jag renoverade badrummet förra året blev det 10 till i taket
Den längsta livslängden som finns att köpa på 230 ljuskällor är 3000helmont skrev:
Den längsta livslängden som finns att köpa på 12v ljuskällor är 5000h
(såväl 230 som 12 ljuskällor förlängs avsevärt om de dimmras)
Spänningen spelar roll, fast visst finns det skitfabrikat.
Kan också tillägga att om du väljer rätt ljuskälla så får du lika mkt ljus från en 20W 12V som du får från en 50W 230V...
Skall du sätta många spottar så blir det en viss energibesparing att tala om.
Kan du dessutom använda dig av 20W istället för 50W så får du lägre värmeutveckling, o kan kanske välja en mindre inbyggnadsburk.
Vidare har du betydligt fler alternativ bland ljuskällorna då du väljer 12V, det jag tänker på är olika wattstyrkor samt spridningsvinklar på ljuset.
12V kräver trafo vilket kan vara bökigt i många lägen men bortsett från det är 12v helt överlägset 230V
Det er direkte feil. Mine 230V downlightpærer har en levetid på 15.000 timer. Hvilke 12V lamper kan måle seg mot det ? I tillegg bruker de _vesentlig_ mindre strøm. Bakdelen er at de ikke kan dimmes, men det trengs ikke i de fleste rom.Rogerio skrev:
http://www.nortronic.biz/nt/bysvis.pl?id=678supQiR&vindu=visenartikkel&kat=6&artnr=160
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det där var ju lite fusk

Den lampa du länkar till är ju en lågenergilampa, i princip ett lysrör. Sådana har ju som en av sina goda egenskaper att den håller länge. Troligen blir den inte speciellt varm heller.
Iofs så vet jag inte någon anledning att inte använda sådana lampor mer än att de inte går att dimma. Deras färg är ju inte detsamma som en vanlig spot.
Den lampa du länkar till är ju en lågenergilampa, i princip ett lysrör. Sådana har ju som en av sina goda egenskaper att den håller länge. Troligen blir den inte speciellt varm heller.
Iofs så vet jag inte någon anledning att inte använda sådana lampor mer än att de inte går att dimma. Deras färg är ju inte detsamma som en vanlig spot.
;Dhempularen skrev:
Fargetemperaturen er ihvertfall veldig lik, de er på 2700K. Spredningsvinkelen er derimot vesentlig større, 117 grader. Så man kan klare seg med færre og kraftigere spotter.hempularen skrev:Den lampa du länkar till är ju en lågenergilampa, i princip ett lysrör. Sådana har ju som en av sina goda egenskaper att den håller länge. Troligen blir den inte speciellt varm heller.
Varmeutvikling er det fint lite av.
Sparepotensialet er stort. F.eks i kjøkkenet hadde jeg 6x35W halogen som i prinsippet sto på maks ca. 12 timer pr. døgn. 6x35x12x0.365=~920kWh pr. år. Med 11W sparepærer har jeg bedre lys og bruker 6x11x12x0.365=~290kWh pr. år. En besparelse på ~630kWh pr. år bare i dette rommet...
Klicka här för att svara