Har två badrum med sammanlagt 10st spottar i taket från hidealite, modell Optic S Quick (4.5watt).
De har en garanterad livstid på 5 år men i vårt fall dog 5st det första året, en efter en över några månader.
Jag har pratat med deras kundtjänst och de utgår endast från att det är problem med en dålig batch från deras sida.
Rådet är att installera de nya från reklamationen utan att bry sig vidare.
De tycker inte jag ska oroa mig att det kan vara något i husets elinstallation som bidrar till att de mest känsliga spottarna dör.
I köket som renoverades för tre år sedan hade vi samma problem. Av 13 spottar (annat fabrikat) så dog 3-5 det första året. Sedan dess har det varit lugnt.
Tar gärna synpunkter på detta!
/P

Jag tror att om att fanns ett "elfel" i fastigheten så skulle mer elektronik ta stryk.
T.ex. vid en glappande nolla. Det man kan kolla är alla kopplingspunkter mellan spottarna och elcentralen att det ser schysst ut.

Det händer alla tillverkare att dom får dåliga batcher av drivdon eller spottar så mest troligt är det så i detta fall med.

• Gilla
Trio
  • Laddar…
Vet inte hur det ser ut bakom/under tak men värme kan ju döda en LED fort.
Kan ju försöka kolla så de har tillräckligt med kylning.

• Gilla
Trio
  • Laddar…
Den spotten (Optic S quick) är godkänd för montage direkt mot isolering så värmen borde inte va ett problem.

• Gilla
Trio
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.