Jag ska precis införskaffa spottar till vårt sovrum. Vill ha diodspottar som inte blir så varma då jag har tak av brännbart material (ej gips) samt en vind full med sågspån!

Men då är valet mellan 220V och 12V. Jag kan inte riktigt bena ut skillnaderna mellan dessa rent praktiskt mer än att det krävs en transformator till 12V-varianten.

Funderar kring detta med dimmer, vill kunna ansluta en sk dosdimmer till dessa för att kunna dimma dessa från två ställen. Jag hittar speciella dimmers för de diodspottar som använder sig av transformator men är osäker på hur jag skulle kunna dimma 220V-spottarna. Vad behöver jag tänka på när jag väljer dimmer till dessa?

Alla åsikter välkomnas!

Det jag sett av dissekerade diodspottar är att strömbegränsningen är alltför enkel, en dimmer riskerar att bränna sönder dioderna.

En transformator gjord för lysdioder är MYCKET bättre, om den går att dimma beror på trafon.

Protte

Det är nog bäst att ha LED utan inbyggd elektronik, som man kopplar i serie till en speciell LED trafo/converter. Det finns converters som man dimrar med valfri impulsknapp. Då kan du dimra från hur många ställen du vill.

Rrrrr: "Elektroniken" består i sämsta fallet av en kondensator och ett motstånd + en likriktare. Med tillslag på toppen av sinusvågen (325V) så får dioderna en rejäl strömstöt som förkortar livslängden.

Protte

Ska hjälpa en polare med lite LED-spottar, och här verkar det finnas till bra priser jämfört med elgrossisterna , urvalet kanske inte är så stort dock:
http://www.upplyst.se/index.php?cPath=53

Spotlight LED, rund. 3w Cree powerled
En extremt strömsnål spotlight för inbyggnad eller montering fristående. En lampa helt rätt i tiden.
Snygg spotlight i borstad aluminium, IP20, komplett med 100cm färgmärkt kabel.
Mått Diameter 33x15mm. Montering i hål eller utanpåliggande. Strålningsvinkel 120°.
Kräver 700mA LED drivare.
Varmvitt ljus som ger 120 lumen. (Nytt förbättrat chip 090115) Cree chip för garanterad lång livstid.
Livslängd 50.000 timmar.
Mycket låg värmeutveckling.
Inget UV- eller IR-ljus

räcker...

Altnernativt tar du 20watt 12 V Puckar.

Rrrrr skrev:
Jag har köpt 8st sånna här: [länk]

Vi har nyss monterat dom så vet ej hur länge de lyser osv.
Detta forum är troligen nedlagt, jag har gått i pension, de gröna sitter i regeringsmakten när dessa LED går sönder.

Protte

Haha..

IP20, vad krävs klassning för att sätta spottar i badrum? IP20 låter klent.

12 volt, då behövs det ingen IP-klass...

Kolla i elinstallationsguiden 701.8.1

= Fodringar för kapslingsklasser gäller även klenspänningsarmaturer

el_richard: IP21.. Denna kapslingsklass för 12V är ju för att skydda armaturen.. inte för att skydda mot elchock.

Men jag har då satt IP20 LED både utomhus och i badrum.. får väl se hur länge dom håller.. är väl känsliga mot fukt kanske.

ha ha,inte mer reaktioner.... :-)

När vi ändå snackar kapslingsklasser, 230V spottar i badrum, IP23 eller 44?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.