8 294 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Spiskontakt 25A 1fas
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vilket århundrade pratar du om? Jag har aldrig hört talas om en fullstor spis som bara kan kopplas in på en fas. Det kan möjligen handla om tidigt 1900-tal. Däremot finns det gott om gamla lägenheter som bara har en fas indragen. Det är en annan sak.R robakop skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Det finns nog massor av spisar i lägenheter som är kopplade på en fas. Frågan är om det finns eller har funnits något standardiserat och godkänt kontaktdon för en fas >16A (förutom CEE då som är lite opraktiskt att ha bakom spisen)?
Med tanke på att du från början svarade på useless inlägg ”Den stickproppen är bara till för en fas, så det verkar väldigt fel om det är kopplat på nåt annat sätt.”, på följande sätt, ”Det finns spisar som använder en fas bara och godkända uttag och stickpropp till dessa. Dock äldre spisar vad jag hade märkt, de moderna oftast med perilex.”R robakop skrev:
Så undrar jag på vilket annat sätt kan Norwesco-kontakten vara kopplad på för att vara rätt kopplad?
Norwesco-kontakterna har varit standard ett tag för enfas upp till 25Auseless skrev:
Dock så har dom använts rätt ofta sedan någon gång 1970-80? även om det var olagligt. För många elektriker brydde sig inte om dom teoretiker som satte förbudet. Och om ni vill veta en hemlis så finns det andra "regler" som yrkesmän skiter blankt i, men som sagt vad det skulle gälla är ju hemlisar så det talar jag inte omuseless skrev:
Klicka här för att svara