R robakop skrev:
Det finns spisar som använder en fas bara och godkända uttag och stickpropp till dessa. Dock äldre spisar vad jag hade märkt, de moderna oftast med perilex.
Vilket århundrade pratar du om? Jag har aldrig hört talas om en fullstor spis som bara kan kopplas in på en fas. Det kan möjligen handla om tidigt 1900-tal. Däremot finns det gott om gamla lägenheter som bara har en fas indragen. Det är en annan sak.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilket århundrade pratar du om? Jag har aldrig hört talas om en fullstor spis som bara kan kopplas in på en fas. Det kan möjligen handla om tidigt 1900-tal. Däremot finns det gott om gamla lägenheter som bara har en fas indragen. Det är en annan sak.
:rofl: med tanken på indraget jord så pratar vi om inte så många hundra år tillbaka. Jag kanske formulerade lite otydligt, i tidigare svaret skrev jag att jag just menar en fas indraget.
 
Det finns nog massor av spisar i lägenheter som är kopplade på en fas. Frågan är om det finns eller har funnits något standardiserat och godkänt kontaktdon för en fas >16A (förutom CEE då som är lite opraktiskt att ha bakom spisen)?
 
R robakop skrev:
:rofl: med tanken på indraget jord så pratar vi om inte så många hundra år tillbaka. Jag kanske formulerade lite otydligt, i tidigare svaret skrev jag att jag just menar en fas indraget.
Med tanke på att du från början svarade på useless inlägg ”Den stickproppen är bara till för en fas, så det verkar väldigt fel om det är kopplat på nåt annat sätt.”, på följande sätt, ”Det finns spisar som använder en fas bara och godkända uttag och stickpropp till dessa. Dock äldre spisar vad jag hade märkt, de moderna oftast med perilex.”
Så undrar jag på vilket annat sätt kan Norwesco-kontakten vara kopplad på för att vara rätt kopplad?
 
A
useless useless skrev:
Det finns nog massor av spisar i lägenheter som är kopplade på en fas. Frågan är om det finns eller har funnits något standardiserat och godkänt kontaktdon för en fas >16A (förutom CEE då som är lite opraktiskt att ha bakom spisen)?
Norwesco-kontakterna har varit standard ett tag för enfas upp till 25A
 
Ja, men dom har väl inte varit godkända för användning i Sverige mer än nåt år?
 
useless useless skrev:
Ja, men dom har väl inte varit godkända för användning i Sverige mer än nåt år?
Dock så har dom använts rätt ofta sedan någon gång 1970-80? även om det var olagligt. För många elektriker brydde sig inte om dom teoretiker som satte förbudet. Och om ni vill veta en hemlis så finns det andra "regler" som yrkesmän skiter blankt i, men som sagt vad det skulle gälla är ju hemlisar så det talar jag inte om ;)
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.