Hej, varför är dessa kontakter kopplade enligt bilder nedan, jag hade kopplat fas på S i mitten och jord och neutral N, på sidorna? Enda bilderna jag hittat är tvärt om.




Jag ska använda enbart ugnen i en spis och tänkte testa koppla på vanligt 1fas uttag 10A, ska inte köra grill och inte mer än 150 grader, bör ligga på 1000W vad jag läst mig till.
 
Det viktiga är att jorden hamnar rätt. Sen spelar det ingen roll rent tekniskt vilken som är nolla och fas eftersom det är växlespänning.

Men, rent krasst får man inte använda såna där kontakter i Sverige... Antingen ska det vara Perilex (men dom klarar inte 25A), vanlig stickpropp (max 16A i bästa fall) eller fast anslutning.
https://www.elsakerhetsverket.se/om.../tydligare-regler-for-stickproppar-och-uttag/
https://www.elsakerhetsverket.se/om...ttag-for-svenska-system-far-saljas-i-sverige/
 
Är med på att det eg inte spelar någon roll, men jag förstår inte varför blå är kopplad på S och brun på N enligt bilder? Eller har de använt blå som en andra fas?
 
P patriklarsson skrev:
Är med på att det eg inte spelar någon roll, men jag förstår inte varför blå är kopplad på S och brun på N enligt bilder? Eller har de använt blå som en andra fas?
Är det random bild du hittat på nätet, eller har den någon koppling till det du tänkt hitta på?
 
Den stickproppen är bara till för en fas, så det verkar väldigt fel om det är kopplat på nåt annat sätt.
 
Och Perilex finns även för 25 A, då är dom lite större och har jordstiftet "vridit" 90 grader.
 
Bilderna är från Google eller eg Bygga hus, bägge har ju blå i mitten men kontakten har märkning S i mitten o N på sidan, därför undrar jag varför blå är i mitten? Är inte S symbol för fas?
Hade jag hittat fler bilder med brun i mitten vore det rimligt men hittade inget alls mer.
 
BirgitS
Hur ser märkningarna ut, kan det vara så att det är symboler för att det är godkänt av svenska resp. norska provningsanstalter?
För S är inte en vanlig markering av fas.
 
Jag hänvisar genast till Bo Siltbergs artikel https://www.byggahus.se/elektriska-skronor-och-myter färger har inga helt bestämda funktioner.

Protte

Sedan kan man ju bara undra hur tillverkaren Norwesko tänkte när man lägger skyddsjorden utåt ena sidan i stället för i mitten. har ju hänt en olycka där någon lyckats få i stickproppen åt fel håll.
Hade jag suttit som konstruktör hade jag lagt den i mitten och undvikit frågan om skyddsjord ska vara till höger eller vänster om man vänder kontakten med sladden uppåt eller nedåt.....
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Min kontakt ser ut såhär:


Men nu hittade jag denna bild:


Därmed antar jag att N ska vara i mitten..
Rörigt detta!
 
Vilket bekräftar den knasiga konstruktionen att OM man lyckas vända fel och få i kontakten så är det livsfarligt med fas på spishöljet........

Protte
 
BirgitS
prototypen prototypen skrev:
Vilket bekräftar den knasiga konstruktionen att OM man lyckas vända fel och få i kontakten så är det livsfarligt med fas på spishöljet........

Protte
Norwesco har ju slutat tillverka dem just därför.
 
För att återgå till min fråga, neutral ska alltså vara kabeln i mitten om jag ska koppla på en 230 stickpropp?
 
P patriklarsson skrev:
För att återgå till min fråga, neutral ska alltså vara kabeln i mitten om jag ska koppla på en 230 stickpropp?
Varför ska du använda kontakten överhuvudtaget? Det finns ju bättre alternativ ...
 
Ska ha en vanlig jordad stickpropp för vägguttag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.