Hej
Jag tänker byta spis mot en häll och inbyggd ugn.
Nuvarande spisen har en s k perilex kontakt. Med andra ord i kontakten finns tre faser jord och nollan.
Det nya hällen och ungen har enbart 240 v anslutning. Jag undrar finns det enkel sätt att fördela kraften så att det nya häll och ung ansluts till det befintliga uttaget,utan att dra nya ledningar från elcentralen i källaren.
Uppskattar om ni kunde lämna flera lösningar.
Zizzi

Om både häll och ugn går på samma 1-fasanslutning så kan inte den produkten vara gjord för den svenska marknaden... Vad har du köpt och vart?
Ska dom kopplas med varsin anslutning så går det att använda befintligt uttag under förutsättning att det finns nolla framdraget. Antingen får man byta uttag till två 'vanliga' eller så tar man bort det och ansluter prylarna fast i dosan.

Finns en drös trådar i ämnet, leta runt lite och återkom.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Z Zizzi skrev:
Hej
Jag tänker byta spis mot en häll och inbyggd ugn.
Nuvarande spisen har en s k perilex kontakt. Med andra ord i kontakten finns tre faser jord och nollan.
Det nya hällen och ungen har enbart 240 v anslutning. Jag undrar finns det enkel sätt att fördela kraften så att det nya häll och ung ansluts till det befintliga uttaget,utan att dra nya ledningar från elcentralen i källaren.
Uppskattar om ni kunde lämna flera lösningar.
Zizzi
VET du att ditt uttag är fullkopplat med 3 faser, nolla och jord? Det ska vara så men vet att det förekommer att uttag inte alltid är fullkopplade.

Vad har du för säkringsstorlek till spisen idag?

Har du köpt ny häll+ugn eller ska du köpa? OM du redan har köpt, vad är det för märke/modell? OM du redan köpt så släng upp bild på kopplingsschemat för häll/ugn också så blir det lättare att få hjälp.

useless useless skrev:
Om både häll och ugn går på samma 1-fasanslutning så kan inte den produkten vara gjord för den svenska marknaden... Vad har du köpt och vart?
Ska dom kopplas med varsin anslutning så går det att använda befintligt uttag under förutsättning att det finns nolla framdraget. Antingen får man byta uttag till två 'vanliga' eller så tar man bort det och ansluter prylarna fast i dosan.
Hej QUOTE!
Tack för vänligheten att svara på min fråga. Du har kanske missuppfattat min fråga. De är egentligen tre saker ska anslutas. Glömde nämna micro.
All tre har egen ansltningssadd. Så de är inte på gemensam kabel. Ja jag förstår vad du menar med ditt svar. Bara en förklaring vill jag be om. I befintlig uttag finns tre faser nollan och jord. Då undrar jag om de tre nya anslutningarna har enfas nollan och jord, Går det att via koplingsdosa koppla så att varsin del ansluts till det befintliga nollan och jord. som då blir så att säga gemensamt ?? Varje del har egen kabelanslutning till nya kopplingsdosa fasen är då enskild men nollan och jord gemensamt. Hoppas du förstår vad jag menar.
All sakerna är köpta i Sverige av märke Gorenje.
Tack för svar

Eftersom det finns tre faser i perilexkontakten så kan man byta den mot tre stycken vanliga vägguttag - Ett på varje fas. Men exakt hur man kan och ska göra i ditt fall är svårt att säga utan att veta hur det ser ut.

useless useless skrev:
Eftersom det finns tre faser i perilexkontakten så kan man byta den mot tre stycken vanliga vägguttag - Ett på varje fas. Men exakt hur man kan och ska göra i ditt fall är svårt att säga utan att veta hur det ser ut.
Tack för svaret !
Ja i befintliga väggkontakten ät tre faser nollan och jord.
Jag tänkte dela upp tre faser på varsin jordat vägguttag, dock de får gemensam nolla och jord från den gamla
vägguttaget.
Det är det jag undrar över om det är OK!
Med vänlig hälsning
Zizzi

Om det är tre olika inkommande faser så är det ok med gemensam nolla.

Eftersom där sitter ett fullt kopplat perilex uttag idag, så är det rimligt att förutsätta att där finns 3 olika matande faser i nuläget. Det är då ok att dela upp till 3 enfas uttag.

Men din häll som visserligen tydligen är gjord för enfasanslutning, är troligen tänkt att anslutas med minst 20A matning (säkring), det kan fungera ändå med 16A som du troligen har till nuvarande perilexuttag. Men det är långt ifrån optimalt att ha en enfas-häll i ett hus med trefas.

Enfas matade hällar är avsedda förälder lägenheter där man bara har enfasmatning till lägenheten. Då var ofta huvudsäkringen på 25A och 20A säkring till enfas spisen

Detta att dela upp en trefas grupp går pga. strömmen från de olika faserna balanserar ut varandra i nollans anslutning. Eftersom växelströmmen i de tre faserna inte ligger i samma fas, så kommer en fas att ligga och dra ström från nollan när en annan fas leder ström till nollan. Strömmen i nollan blir då störst när bara en fas är inkopplad, börjar ex mikron sedan dea ström från en annan fas så minskar strömmen i nollan.

Skulle man däremot dra fram tre trådar från samma matande fas, som alltså inte har en fasförskjutning, så skulle strömmarna i nollan adderas och ledningen skulle då börja brinna.

useless useless skrev:
Om det är tre olika inkommande faser så är det ok med gemensam nolla.
Hej
Tack för vänligheten att svara på mina funderingar. Jag tänkte ersätta befintlig trefas uttag med en kopplingsdosa som har pluntas lutning för tre faser ,nollan och jord. Därifrån dra separat kabel dels till separat inbyggd ung sam två resterande faser till hällen.
Gemensam nolla och jord till alla tre förbrukare.
Mvh
Zizzi

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.