Hejsan misstänker att hällen ger upp snart. Så jag undra om jag köper en ny häll kan jag koppla in som på den gamla eller ska man kontakta en elektriker. Ser ut som att det gamla är inkopplat 400v. De andra bilder är från en ikea häll som jag är intresserad av att köpa. Ser man på bilderna från ikea så är den likt min när det gäller koppling.

• Elektrisk inkopplingsplint med flera ledningar i olika färger anslutna, etikett ovan visar spänningsspecifikationer för 380-415V och 220-240V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema för elkabelanslutning med märkning: L1, L2, L3, N och jord, visas med kabelfärger gul/grön, blå, svart och brun.
    Skapa konto
  • Elektrisk ledningsschema för 400V 2N~ anslutning med instruktioner, markeringar för L1, L2, N, PE och varningssymboler för fara och åtdragning.
    Skapa konto
Hällen är inkopplad 2 fas med nolla (2N~).

Det är alltså inte 400V utan två separata 230V ihopbyggda delar.

Du kan köpa IKEA-hällen och koppla in den likadant.

D Dilato skrev:
Hällen är inkopplad 2 fas med nolla (2N~).

Det är alltså inte 400V utan två separata 230V ihopbyggda delar.

Du kan köpa IKEA-hällen och koppla in den likadant.
Ända osäker är brun och svart är tvärtom jämför ritning från Ikea. Det spelar kanske ingen roll eller?

Dom viktiga att koppla rätt är gröngul ( skyddsjord,) och blå ( nolla).

Dom två andra ledarna är faser, det spelar ingen roll för funktionen om verklig L1 kopplas på hällens L2 och tvärtom.
Färgerna för faserna säger ingenting om vilken verklig fas det är, och som sagts det har ingen betydelse.

Hällen är internt uppdelad i två halvor ( oftast vänster/höger) den ena halvan går på L1 och den andra på L2.

D Dilato skrev:

Dom två andra ledarna är faser, det spelar ingen roll för funktionen om verklig L1 kopplas på hällens L2
D Dilato skrev:

Dom två andra ledarna är faser, det spelar ingen roll för funktionen om verklig L1 kopplas på hällens L2 och tvärtom.
Färgerna för faserna säger ingenting om vilken verklig fas det är, och som sagts det har ingen betydelse.

Hällen är internt uppdelad i två halvor ( oftast vänster/höger) den ena halvan går på L1 och den andra på L2.
D Dilato skrev:
Men..det verkar vara en dålig häll, kanske, zonerna är små så det blir dålig värme i större kärl?
Ta det med en nypa salt, jag bara snubblade över det här när jag letade info

[länk]

• Kopplingsschema för spisinstallation med spänningsangivelser 220V-240V och 400V 2N, inklusive anslutningar och säkerhetssymboler.
    Skapa konto
Dum fråga men var köper man shunterna eller kan man använda det gamla befintliga?

T Tommyh82 skrev:
Dum fråga men var köper man shunterna eller kan man använda det gamla befintliga?
Dom ingår men du kan självklart använda dom gamla.

Kopplingsschema som visar var shuntarna ska placeras mellan skruvar i hällen för att koppla ihop anslutningar, med varningar och symboler för elanslutning.
Skapa konto

Bilden visar var byglarna/shunterna förvaras i hällen.

Det är helt enkelt kopplingsbyglar som kopplar ihop två anslutningar med varandra.

I Holland använder man två st kablar för nollorna, i Sverige en kabel så då får man koppla ihop i hällen i stället.

D Dilato skrev:
Dom ingår men du kan självklart använda dom gamla.

[bild]

Bilden visar var byglarna/shunterna förvaras i hällen.

Det är helt enkelt kopplingsbyglar som kopplar ihop två anslutningar med varandra.

I Holland använder man två st kablar för nollorna, i Sverige en kabel så då får man koppla ihop i hällen i stället.
Tack för hjälp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.