Jag har läst på lite och det verkar ju som om det är pid styrning man ska ha, sen vet jag inte om det funkar iaf för det finns ju lite olika modeller på bryggverk
För mig som inte läst el så är det mycket "grekiska"
Men tack för hjälpen
För mig som inte läst el så är det mycket "grekiska"
Men tack för hjälpen
Även de så kallade PID regulatorerna är on-off. Det är inte helt lätt att ställa in en sådan regulator. Att den ska funka bra utan inställning med okända förutsättningar känns ytterst tveksamt.
Problemet med elpatron är att det är hög effekt på liten yta, vilket medför hög temoeratur lokalt. Det kan bara lösas med större uta som överför värmen.
Problemet med elpatron är att det är hög effekt på liten yta, vilket medför hög temoeratur lokalt. Det kan bara lösas med större uta som överför värmen.
Alla de på ebay verkar vara on/off men det finns inget som säger att det måste vara så. En bättre termostat är sannolikt PWM-styrd med hög frekvens eller liknande men då ska man upp i prisklass rätt rejält. Notera att även relästyrning on/off är en slags PWM-styrning men med väldigt låg frekvens.
Jag har som sagt ingen aning om hur bra de där kontrollerna är eller hur deras algoritmer är uppbyggda.
Ska man undvika hög temp på liten yta är som sagt vattenbad troligen den enklaste metoden, men det medför andra problem.
Jag har som sagt ingen aning om hur bra de där kontrollerna är eller hur deras algoritmer är uppbyggda.
Ska man undvika hög temp på liten yta är som sagt vattenbad troligen den enklaste metoden, men det medför andra problem.
https://www.ebay.co.uk/itm/Digital-...021642&hash=item3af54fa02d:g:eQMAAOSwdSRZ7sqR
Ni som kan sånt här, är det här också on/off?
Ni som kan sånt här, är det här också on/off?
Den är on/off och det är inget problem med det, hur vi än vrider och vänder på det blir i princip alla regulatorer som passar dig on/off. Går vi ännu längre OT som vi inte behöver göra för ölbryggning blir allt on/off.
Alltnog som jag ser det ett vettigt alternativ för dig där och bra pris för regulator, givare och statiskt relä. Inte mycket att tveka på om du behöver grejorna, de fyller kraven med råge.
Alltnog som jag ser det ett vettigt alternativ för dig där och bra pris för regulator, givare och statiskt relä. Inte mycket att tveka på om du behöver grejorna, de fyller kraven med råge.
Googlat och youtubat..
Börjar få lite kläm på det hela men jag vill ju koppla in 1st elpatron på 2-2.5kw
Den kopplas väl oftast in med 3fas?
Eller rättare sagt 3x1fas 220v
Behöver ev kunna slå av en eller två faser vid mäskning.
Kopplar jag nollan över reläet och sätter brytare på den fastråden jag vill kunna bryta?
Börjar få lite kläm på det hela men jag vill ju koppla in 1st elpatron på 2-2.5kw
Den kopplas väl oftast in med 3fas?
Eller rättare sagt 3x1fas 220v
Behöver ev kunna slå av en eller två faser vid mäskning.
Kopplar jag nollan över reläet och sätter brytare på den fastråden jag vill kunna bryta?
Klicka här för att svara