Har en spis med häll som jag tänkte använda när jag ska brygga öl.
Hur är en spis uppbyggd? Skulle man kunna köra den på en fas om man bara vill ha en platta som används?

Det brukar vara möjligt att koppla den så, förutsatt att den har elementspänningen 230 V.

tommib
nino nino skrev:
Hur är en spis uppbyggd?
Öppna och titta :)

Du kan titta på typskylten för att se inkopplingsalternativ. Om du bara ska använda plattan och styra via extern controller måste du kolla hur det är kopplat och förstå varför. Vilken typ av spis/platta är det? En induktionsplatta är betydligt mer komplicerad än en vanlig gammal gjutjärnsplatta.

Jag trodde för övrigt att alla använde doppvärmare och en PID-controller för ölbryggeri.

Jag har testat två olika pannor från Ikea köpt med några års mellanrum.
Jag skall testa med en gedigen skeppshultare med imorgon.

Dock vill jag minnas att jag snurrat pannan 180 grader och det verkar vara begränsat till den halvan av plattan som veter bort från kocken.
Det är samma symptom på de två närmaste plattorna

Infinite scroll?

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Fasligt lätt att ta fel tråd.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Är en vanlig häll ingen induktion.
Jag kan tyvärr för lite om el för att kunna öppna och titta och förstå...

Tänkte om det var typ att en fas matade ugnen, en matar dom små Plattorna och en halvstor och den sista den stora plattan, tänkte att man då kunde koppla med vanlig stickpropp och en timer för att kunna ha vattnet varmt på morgonen eller efter jobbet.

Får några elpatroner framöver som ska användas är det tänkte.
Vad är PIDcontroller ?

Är det en 230V-spis med vred går det högst troligt att bara koppla in en fas och köra en platta. Det gäller bara att ta reda på vilken. Koppla in en i taget och prova, inte svårare än så.

Ok får kika om jag ser nån skylt men den är väl kopplad med perilex om det säger nåt?

tommib
nino nino skrev:
Vad är PIDcontroller ?
https://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller

Finns flera färdiga produkter på ebay, här är en slumpmässig.

Vitsen är att man kopplar sitt värmeelement genom en styrning som kommer slå av och på på ett visst sätt för att uppnå och hålla en viss temperatur.

Den här säger till och med att den är till för att göra öl.

Ok ja jag använder en stc1000 för att styra en frys som används som jäskyl.

Inkbirden står det max 1100w, går det att använda en sån iaf även om man har runt 4-6kw om man kopplar över en kontaktor?

Timmbi: Den öl termostaten verkar inte ha någon PID.

tommib
Jag tittade inte på detaljerna, att jag tog den andra var mest för att den specifikt sa att den var till för ölbryggning. Huruvida den styr med PID eller inte vet jag inte. Som vanligt är Ebay lite lätt på tekniska detaljer. Det är ju inte säkert att den andra, trots sitt namn, har äkta PID-styrning heller. Detta är dock rejält OT.

Du borde för övrigt korrekturläsa lite Daniel ;)

Man kan styra en kontaktor med denna typ av styrning. Det är on/off-reglering. Exakt vilken av alla hundratals liknande modeller man ska ha orkar jag inte kolla.

Redigerat:
Finns tydligen en viss risk att man bränner vörten när den ska koka med elpatron.
Elpatronen blir helt enkelt för het och sockret bränner...
Har för mig att jag läst att det fungerade bättre med pid, begränsar den effekten?

tommib
En PID-styrning är lite mer intelligent än en klassisk termostat. Läs artikeln så ser du hur det funkar. Enkelt uttryckt så håller kontrollalgoritmen reda på vad temperaturen är nu, hur fort den förändras för tillfället och hur den har förändrats över tid. Sedan styr den mot den önskade temperaturen och anpassar styrutslaget (värmeeffekt i detta fall) till dessa parametrar. Exakt hur bra det fungerar beror på hur bra algoritmen är.

Jag har ingen aning om huruvida man bränner sockret med elpatronen. Det beror nog mer på hur man styr sin elpatron, om det är någon dimmerfunktion eller om det är on/off. Problemet i de fallen är väl rimligen att man har en för het elpatron. Detta kan lösas med vattenbad men då kan du å andra sidan inte nå temperaturer över 100 grader. Jag ska ärligt säga att jag inte har någon koll på ölbryggning mer än på högst övergripande nivå, att jag föreslog en PID-kontroller beror bara på att jag har sett det i sammanhanget.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.