Ska koppla in en häll och en spis.
Det finns 3-fas framdraget (3 faser, en nolla och jord).
På hällen tror jag man kan välja om man vill ha 3-fas eller 1-fas.
Spisen går på 1-fas. Har sedan även en gashäll som går på 1-fas, men den drar ju ingen ström.

Ska jag koppla in hällen som 3-fas eller 1-fas?

Om jag kopplar alla tre prylar som 1-fas, ska jag då använda samma fas eller är det bättre att dom får varsin fas, men att dom delar nolla? Det sistnämnda gör väl att dom får varsin säkring?

Lägg dem på varsin fas.

Kolla upp strömförbrukningen på prylarna. Ofta är det så att om man kopplar in en häll på 1-fas så krävs mer ström än vad man har tillgång till (säkring, kablage etc). Då kan det vara smartare att köra hällen på två faser.

Vilken dimension på kabel har du, vilken säkring? Är det ny framdragning eller har den använts förr och till vad?

Dimensionen vet jag inte, men det är 16A/fas och det satt en ugn och en häll där innan.

magnusj skrev:
Dimensionen vet jag inte, men det är 16A/fas och det satt en ugn och en häll där innan.
Med en häll med t ex fyra plattor kommer inte 16A en fas räcka om du vill köra flera plattor och kräma på lite, två faser funkar. Kolla om din nya häll går att köra på två faser, brukar gå men inte 100% säkert...

Var gammal häll och ugn integrerade eller separata? Hur var dessa inkopplade?

Du skrev häll och spis. Ska du ha både och?

Den nya är en häll med två plattor. I kopplingslisten på hällen bryggas två faser. Vet inte om jag törs ta bort bryggan, då det står att det ska vara så...

Gamla spisen var kombinerad ugn med häll (4 plattor). Inga problem med 16A. I ett säkringshål satt tom en 6A-säkring (16A-"hål" dock). Men det är klart, det var ju 3-fas.

Tror att jag köper tre vägguttag och bygger om 3-fasuttaget till tre st 1-fasuttag.
Eller?

Med bara två plattor räcker säkert en fas.

Ditt förslag på ombyggnad blir nog bra, onödigt med perilex-uttag när varje apparat bara kräver en fas. Du lär dock behöva en kopplingsdosa för att göra uppdelningen och nu börjar det nog "lukta" krav på behörig installatör ;)

dalle skrev:
Med bara två plattor räcker säkert en fas.

Ditt förslag på ombyggnad blir nog bra, onödigt med perilex-uttag när varje apparat bara kräver en fas. Du lär dock behöva en kopplingsdosa för att göra uppdelningen och nu börjar det nog "lukta" krav på behörig installatör ;)
Äh, jag gick ju Tekinsk med inriktning el/tele i gymnasiet... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.