Jag har fått tag i en äldre spis (Elektro Helios) som ska ersätta en befintlig spis som precis gett upp och redan ligger på återvinningen. Uttaget den ska anslutas till är ett jordat uttag säkrat med 16A . Min fråga gäller hur man ska tolka märkskylten på spisen och jag bifogar en skiss som visar märkningen. Det är inte så svårt att begripa hur kablaget ska kopplas in, Jord på jord, Nollan på N och fasen in på plinten märkt med 1. Min fråga gäller plint 4 och 5. Symbolen är en lampa men hur ska det tolkas? Att det ska in en bygling? Eller att de ska lämnas tomma? Känns inte vettigt att koppla in en lampa där...

Och ja, kablaget som jag ska använda är jordat med kabelarean är 2,5 mm2 så den klarar av 16A.

Nån som har ett svar?

• 20260713_204924.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fota plinten och märkskylten direkt i stället så ökar chansen att det blir begripligt. Är det någon minispis? Det är väldigt låg effekt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Stämmer att det är en minispis. Jag bifogar foto på märkplinten. Lite svårt att se lampsymbolen på märkskylten men den finns där. Plintarna har inget inkopplat o det finns inga byglar så det är inte mycket att se. Ingen märkning heller på eller invid skruvplinten.

• 20260713_200644.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har du fått se märkskylten. Vad är din tolkning för plint 4 och 5? Vad ska (eller inte ska) kopplas på dessa?

Jag blir inte klokare av den bilden. Det verkar rimligt att fasen skall vara på "1". Men testar du är det förstås på egen risk. Fungerar den utan plint 3 och 4 ansluten är det väl bara att köra på.

Kanske en utgång för spisbelysning?

E etompau skrev:
Kanske en utgång för spisbelysning?
Kan vara så men då borde alltså 4 o 5 vara kopplade till fas respektive nolla. Går såklart att mäta om så är fallet o det ska jag göra då det blir dags att koppla in spisen. Å andra sidan känns det verkligt konstigt om det skulle vara så. Spisbelysning via plintar på spisen baksida? Kanske en feature på 60-talet?

D duetten skrev:
Kan vara så men då borde alltså 4 o 5 vara kopplade till fas respektive nolla. Går såklart att mäta om så är fallet o det ska jag göra då det blir dags att koppla in spisen. Å andra sidan känns det verkligt konstigt om det skulle vara så. Spisbelysning via plintar på spisen baksida? Kanske en feature på 60-talet?
Börja med att koppla in de tre första plintarna så märker du snart hur det verkar. Inget kan i princip gå sönder så inget problem med lite chansning där åtminstone steget är helt nödvändigt att börja med.

A
Man blir nästan lite nyfiken på skruva upp plåtarna och se hur det är kopplat från plintarna på insidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.