Jag har en electrolux ekc 6120 spis idag och vet inte riktigt vad det är för volt. Jag vill byta ut den mot en ny spis men jag fattar inte om jag har nolla på min trefas. Går det att se utifrån bilden. Den som är märkt 1 är till spisen.
Om det bara går en säkring till spisen har du modellen med 230 V ( den finns i både 230V och 400V version).
Du får dra fram spisen och se efter hur den är ansluten i väggen, och läsa typskylten på spisen.
Edit: såg inte att det var en trepolig kopplad säkring märkt 1.
Men du får oavsett dra fram spisen och kolla anslutningen.
Du får dra fram spisen och se efter hur den är ansluten i väggen, och läsa typskylten på spisen.
Redigerat:
Den är trepolig, men betyder det att det kan vara enfas också?D Dilato skrev:Om det bara går en säkring till spisen har du modellen med 230 V ( den finns i både 230V och 400V version).
Moderator
· Stockholm
· 57 995 inlägg
Oftast, men ibland kan det vara svårt att se.
Moderator
· Stockholm
· 57 995 inlägg
Googlar man på electrolux ekc 6120 så framgår det att den är 400VD Dilato skrev:Om det bara går en säkring till spisen har du modellen med 230 V ( den finns i både 230V och 400V version).
Googlar man vidare så hittar man manualen och kan då läsa att det finns två modeller.J J-banan skrev:
Här säljer man båda sorterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Trepolig säkring är en trepolig säkring men det behöver inte betyda att spisen är inkopplad med tre faser och det säger inget om nolla eller inte eller antal framlagda eller inkopplade faser..H hempularen skrev:
Man behöver dra ut spisen och titta på anslutningen och mäta på det som finns för att vara säker.
Sitter dessutom en 10 A säkring vilket antyder att det är något annat än en hyfsat modern standardinstallation, dvs läge att kolla upp det från början.
Troligen en 400 V spis på tre faser men vem vet...😉
Om du drar ut kontakten från väggen och ser att pinnen som ska in i hålet högst upp till vänster saknas, har du säkert en 400 V Spis.fredrikl1 skrev:
Köp en multimeter på Jula, det MÅSTE man ha en hemma.
I väggen är nollan högst upp till vänster
De andra 3 hålen är faser.
Jord är den i mitten.
Med en pinne i nollan och den andra i något av de andra hålen ska det visa 230 V varje gång
Men om du stoppar in i de 2 till höger eller de 2 understa ska det bli 400 V varje gång.
Då har du full kontakt. Jord i mitten tar jag för givet
Spisarna i dag är nästan alltid 230 V. Men man har delat upp spisen i 3 grupper.
Det räcker med en nolla som jobbar mot alla 3 faser. Det beror på att vi ha växelström som pulserar om varandra. Så det blir bara en fas i taget för nollan.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag skulle rekommendera spänningsprovare, det är lätt göra fel med multimeterJ Jonas928 skrev:Om du drar ut kontakten från väggen och ser att pinnen som ska in i hålet högst upp till vänster saknas, har du säkert en 400 V Spis.
Köp en multimeter på Jula, det MÅSTE man ha en hemma.
I väggen är nollan högst upp till vänster
De andra 3 hålen är faser.
Jord är den i mitten.
Med en pinne i nollan och den andra i något av de andra hålen ska det visa 230 V varje gång
Men om du stoppar in i de 2 till höger eller de 2 understa ska det bli 400 V varje gång.
Då har du full kontakt. Jord i mitten tar jag för givet
Spisarna i dag är nästan alltid 230 V. Men man har delat upp spisen i 3 grupper.
Det räcker med en nolla som jobbar mot alla 3 faser. Det beror på att vi ha växelström som pulserar om varandra. Så det blir bara en fas i taget för nollan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden