Hej,
Tacksam för hjälp. Ska köpa ny spis/ugn och kundtjänst på Elgiganten sa att jag kan köpa vilken som helst på 400v så ska jag bara kunna plugga in den direkt, skulle levereras med stickkontakt. Min nuvarande spis/ugn är dock på 230v, och har ett norwesco uttag (om jag googlat rätt. Blir tveksam på om kundtjänst verkligen har rätt?
Laddar upp bilder på hur det ser ut idag. (Och ja, jag bröt strömmen innan jag pillade med uttaget!).
Skulle bli supertacksam för lite guidning.
Tacksam för hjälp. Ska köpa ny spis/ugn och kundtjänst på Elgiganten sa att jag kan köpa vilken som helst på 400v så ska jag bara kunna plugga in den direkt, skulle levereras med stickkontakt. Min nuvarande spis/ugn är dock på 230v, och har ett norwesco uttag (om jag googlat rätt. Blir tveksam på om kundtjänst verkligen har rätt?
Laddar upp bilder på hur det ser ut idag. (Och ja, jag bröt strömmen innan jag pillade med uttaget!).
Skulle bli supertacksam för lite guidning.
Redigerat:
Bästa svaret
Du har en lite udda variant. Och kundtjänsten verkar ha missförstått något. Nuvarande spis är som du noterat 230V och det är en enfasmatning till den. Men det ser ut att finnas trefas i centralen och vara förberett för att kunna byta till en trefas-spis. Antagligen har elen i lägenheten dragits om och trefas dragits in i en tidigare enfaslägenhet. Skall du använda befintligt uttag är det 230V som gäller. Och det är de flesta spisar idag. Men du kan få mer tillgänglig effekt på spisen om du drar fram en trefasmatning.
Tack för svar? Hur omfattande arbete är det att dra fram en trefasmatning?A Avemo skrev:Du har en lite udda variant. Och kundtjänsten verkar ha missförstått något. Nuvarande spis är som du noterat 230V och det är en enfasmatning till den. Men det ser ut att finnas trefas i centralen och vara förberett för att kunna byta till en trefas-spis. Antagligen har elen i lägenheten dragits om och trefas dragits in i en tidigare enfaslägenhet. Skall du använda befintligt uttag är det 230V som gäller. Och det är de flesta spisar idag. Men du kan få mer tillgänglig effekt på spisen om du drar fram en trefasmatning.
Antagligen inte så omfattande. Det ser ut i centralen som att det är förberett. Det tycks vara infälld installation. Med lite tur går det att dra i fem ledare i röret till spisen i stället för de tre som nu finns där. Och sedan byta Norwesco-uttaget mot ett perilex.E Evelina Lundqvist1 skrev:
Ah. Enligt föreningens hemsida så ska det finnas 3 fas till spis i alla lägenheter sen 2012, så låter troligt. Ska se om jag hinner tar någon granne som bytt så kanske jag kan få mer info. Tack!
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Som sagt med lite (rätt mycket) tur så går det att dra fram trefas från centralen till spisen i bef. elrör. I så fall ett arbete som går på typ en timme. I värsta fall måste man dra fram en ny kabel, utanpåliggande mellan centralen och spisen (går givetvis att fälla in dem då blir det ytterligare arbete med att återställa väggarna).
Jag skulle undersöka hur besvärligt det är att dra fram trefas till spisen. Dels får du antagligen fler lämpliga spisar att välja bland och dels får du bättre möjligheter till att använda flera av spisens funktioner samtidigt.E Evelina Lundqvist1 skrev:
Hör med föreningen om de inte kan lösa detta. Förra hyresgästen kanske inte ville byta spis och därför hoppade man över din lägenhet.E Evelina Lundqvist1 skrev:
-J
Tack för tipset! Men det ser tyvärr inte ut så, svårt att få bra bild men såg väldigt tomt ut utöver de som syns på bild.V valter53 skrev:
Ajdå. Du har i alla fall tre säkringar i centralen och ledningarna är säkert bytta 2012, så att få dit de två saknade faserna är nog ingen större utmaning för en erfaren elektriker.
Kontakta fastighetsförvaltaren. Den får beställa arbetet då det enligt din uppgift skulle vara utfört 2012.
Kontakta fastighetsförvaltaren. Den får beställa arbetet då det enligt din uppgift skulle vara utfört 2012.
Det där är 3*4 så byt dessa till 5*2,5. Din tredje säkring är dessutom 20A, byt till 16...dessutom har man glömt/struntat i att jorda den infällda anslutningsdosan.
Kolla även upp att du verkligen har tre faser i lgh-centralen innan du börjar, detta fall är lite udda.
Kolla även upp att du verkligen har tre faser i lgh-centralen innan du börjar, detta fall är lite udda.