Jag jobbar inte med att leverera och stoppa i en stickpropp på vitvaror utan med elinstallationer, jag får koppla om dom spisar som levereras "felkopplade", jag kontrollerar vilken matning spisarna behöver, jag fixar dom spisinkopplingar som vitvaruinstallatörerna inte kan fixa, jag säljer även elspisar. Jag har under dom senaste 15 åren bara kopplat in EN spis med elementspänng på 400 V, och det var ett felköp.
Spisar märkta 400 V N har oftast en elementspännig på 230 volt, dom stora tillverkarna har ju ingen orsak att bygga små serier med element för 400 Volt det innebär ju inget annat än en fördyring i produktionen. För konsumenten har heller ingen betydelse för normalt har han ingen aning om vilken elementspänning hans spis har. Märk dock att det INTE handlar om enfasspisar utan trefas.
Och jag upprepar det är få länder som har trefas 400 Volt, det vanligaste är ca 230 Volt. En tid under 70 o 80 talet var det vanligt förekommande med 380 Volts elementspänning men det upphörde i stort sett i mitten/slutet på 80talet. Efter det är det mest ersättningsspisar i hus/lägenheter bygda under den tid man inte drog fram nollan som ersätts med nya 400Volts spisa.r

elmont skrev:
Och jag upprepar det är få länder som har trefas 400 Volt, det vanligaste är ca 230 Volt. En tid under 70 o 80 talet var det vanligt förekommande med 380 Volts elementspänning men det upphörde i stort sett i mitten/slutet på 80talet. Efter det är det mest ersättningsspisar i hus/lägenheter bygda under den tid man inte drog fram nollan som ersätts med nya 400Volts spisa.r
Semi-off-topic:

Vilka länder har 400V trefas, vilka har 230V trefas och vilka har 120/240V "balanserad enfas"?

400V trefas:
Tyskland (det var väl västtyskarna som tog fram Perilexkontakten, de använde den tydligen till 'all' trefas förr)
Sverige

Jag tror också att UK och t.ex. Frankrike har 400V (om man över huvud taget har trefas) eftersom man verkar hålla reda på fas och nolla i uttagen...

230V trefas
Norge

120/240V "balanserad enfas"
USA
Kanada

Om jag fattat saken rätt så är nästan alla lite mer strömkrävande elprylar (spis, AC, torkskåp o.s.v.) i USA/Kanada avsedda för 240V.

Man kan förstå att de flesta spisar har 220-240V elementspänning.

Håller vi oss till den europeiska horisonten är nominellt 230/400V 50Hz trefas helt förhärskande för distribution.
Dock är det ju i många fall vanligt med endast 1-fas till respektive abbonnent så 230V för vitvaror kan ju därför vara vanligt.

Göran.W
Dom spisarna som levereas "fel" kopplade antar jag är spisar som är kopplad 1 fas 230 volt vid leverans som ska kopplas på 3 fas.
Alla spisar med 230 volt element spänning är kopplade 1 fas från fabrik iaf dom kända fabrikaten..
illa om en installatör inte klarar koppla om spisen utan bara klarar av att stoppa in kontakten.
Där jag jobbar är det nästan uteslutande 400volt 3 fas+jord som installeras dvs 400volt element spänning.
.

GK100 skrev:
Håller vi oss till den europeiska horisonten är nominellt 230/400V 50Hz trefas helt förhärskande för distribution.
Dock är det ju i många fall vanligt med endast 1-fas till respektive abbonnent så 230V för vitvaror kan ju därför vara vanligt.
Just ja, i vissa länder är det nog vanligt att bara köra envas till abbonenterna.

(Det är tydligen så det oftast funkar i USA. De har dessutom en del underligheter för sig när det gäller trefasinstallationer, en variant är att ha en deltakopplad trafo som ger 240V mellan faserna, och ett mittuttag på *en* av transformatorns lindningar, och använda det mittuttaget som nolla/jord. Då körs 120V-prylar mellan denna nolla och de två faser som ligger i ändarna på denna lindning, och sedan får man sprida 240V-enfas-lasterna mellan de andra faserna i första hand. Den fas som inte kan användas för 120V-laster kallas tydligen "hot leg"... Knasigt).

janwide
Efter att ha läst den här tråden satsar jag på gasspis :D

Kom bara på: Varför har man inte CEE "handske" ? Varför Perilex ?

Är det bara för att det är trångt där bakom spisen ?

Födsel och ohejdad vana skulle jag vilja påstå.
Perlilex ersatte en äldre standard långt innan CEE ersattte de gamla SEMKO 17-donen. CEE finns både som infällda uttag och vinklade stickproppar som skulle fungera alldeles utmärkt.

Ett infält CEE-uttag (som inte bygger ut nämnvärt) torde väl kräva större dosor än vad ett perliexuttag kräver?

(Perilex verkar ha varit standard för 'all' 3-fas i Västtyskand före CEE-kontakterna tog över. (I DDR hade man andra kontakter. Dessutom tror jag det kallades kraftstrom i DDR och drehstrom i Västtyskland). Dagens värdelösa tyskhistorialektion förmedlad :) ).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.