Byggahus.se

Spiralkutter Rikt och plan

1. M
    Medlem · Nivå 7
    Hej,
    Ni som har spiralkutter i edra hyvlar, hur pass mkt bättre tycker ni det är än vanliga raka? Ja, jag vet att det är en idiotfråga men måste fråga ngn annan än försäljare;)

2. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Jag har det på min Felder och skulle aldrig idag gå tillbaka till vanliga stål.
    Det har bara fördelar, visst inte den dagen då alla ska bytas men det får man igen utav att postning och livslängd är bätte..

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Nivå 7
    Ja, jo kan tro det. Jag har ingen i min närhet som har ngn så svårt att prova. Men jag gillar tänket! Har du fått din maskin? För visst väntade du på ngt från Felder? De kör fabriken på 40% nu, så det händer ju iaf ngt.

4. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Du kommer inte bli missnöjd om du tar spiralkutter, det kan jag och alla här som har sånt intyga!

Näe inte förns i slutet på juli som jag får min nya Justersåg, så lite till får man vänta :cry:
    Lär lägga upp bild sen här när den väl e på plats.
    Fick iaf de grejjer som jag beställde från deras kampanj igår så det va en liten tröst iaf. Ordern gjordes i Januari :confused:

5. devizion
    Medlem · Nivå 7
    Gick nyligen (3-4 månader sen) från en Moretens H410 till en Hammer A31 med spiralkutter. Skulle inte gå tillbaka till en vanlig kutter nu.

Nu är det väl lite extremt då H410 måste postas manuellt varje gång och de tar en stund att få det 100%(vilket gör att man väntar för länge)

Kan tyvärr inte uttala mig om hållbarhet/livslängd på stålen, men snitt kvalitén har varit mycket bra även runt kvistar.

Det jag ffa reagera på vid första uppstart vad ljudnivån skiljer sig markant. Nu låter spånsugen mer än hyveln.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Nivå 7
    Låter bra:) Ja, vänta är trist när man ser fram emot ngt:rolleyes:

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Nivå 7
    Det är trevligt. Här kan jag tänka mig att det gör skillnad även vid hyvling. Vissa klingor kan ju vara tystare när sågen står på tomgång, men när man väl sågar låter det ju lika mkt ändå. Men visst, själva tomgångsvisslandet är ju också skönt att slippa.

8. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    • Laddar…