Byggahus.se
Det finns andrahandsmärken som tillverkar spiralkutter.
Sedan om det är värt att byta till spiralkutter. Har man vanliga stål som skall postas och är villig att betala ca 10000 kr för en kutter är det bara att slå till kan jag tycka. Men har man någon form av självpostande stål kan det bli lite svårare att motivera tycker jag.
Sean är frågan om resultatet av den hyvlade ytan blir 10000 kr bättre. Självklart inte och hyvlar man några gånger per månad så vete sjutton.

Bengt nu vet inte jag om din hyvel har kopplade bord som den nya har. Vilket är lite trevligt. om inte kanske det är trevligare att byta hela maskinen kanske inte bättre ekonomiskt. Men vem har sagt att hobby utövande är ekonomiskt genomtänkt:)

Jag har svårt att se någon kvalitetsvinst i en spiralkutter om man arbetar i huvudsak med våra vanliga inhemska träslag furu och björk. Det verkar som om hårdmetallbett ger halvdålig yta på furu.

Om vi skulle gissa att ett byte till spiralkutter innebär att man vinner en halvtimme-trekvart i arbetstid per postning jämfört med min tvåbettskutter från 1957 så kan man posta den traditionella kuttern i många årtionden innan man med den arbetstiden har tjänat ihop till priset på en spiralkutter.
Om vi gissar att hårdmetallbett håller dubbelt längre än snabbstål så motsvarar en omgång bett för 4000 kronor i en spiralkutter 8 vässningar av traditionella snabbstålsbett vilket kostar cirka 2500 plus ungefär 500 kronor i förbrukad livslängd totalt 3000 kronor. Ingen lönsamhet där heller.

Om hyvelkuttern i fråga ingår i en lång produktionslinje där flera anställda och maskiner för miljoner måste stå stilla medan postar kuttern då är det absolut säkert lönsamt att byta till ett självpostande system men för en hobbysnickare eller småföretagare ser jag ingen lönsamhet alls i ett sådant byte såvida den gamla kuttern inte är en fyrkantkutter eller clamshell ellerr någon annan urmodig konstruktion som ändå måste bytas av säkerhetsskål. Det finns andra flaskhalsar i produktionen där motsvarande summa pengar kan ge mycket större rationaliseringar. Till exempel en extra vertikalfräs eller fler bett till den vertikalfräsen man redan har.

Du vill verkligen att allt gammalt ska vara bättre och billigare va, heimlaga? :)

Vi ger din kalkyl en nytt försök. MattiasP konstaterade att hårdmetallplattorna till en Hammer spiralkutter kostar 2kkr. Hårdmetallskären uppskattar jag hålla betydligt mycket längre än dubbla tiden mot HSS. Sedan har varje hårdmetallplatta fyra sidor. Tillika behöver du inte slipa om alla stålen om du kör ordentligt i spik. Man kan förvisso förskjuta konventionella skär med hack i om de inte är för djupa och breda.

phl skrev:
Du vill verkligen att allt gammalt ska vara bättre och billigare va, heimlaga? :)

Vi ger din kalkyl en nytt försök. MattiasP konstaterade att hårdmetallplattorna till en Hammer spiralkutter kostar 2kkr. Hårdmetallskären uppskattar jag hålla betydligt mycket längre än dubbla tiden mot HSS. Sedan har varje hårdmetallplatta fyra sidor. Tillika behöver du inte slipa om alla stålen om du kör ordentligt i spik. Man kan förvisso förskjuta konventionella skär med hack i om de inte är för djupa och breda.
Nej men jag har byggt upp min verkstad på en budget som skulle få ena hälften av er att skratta och andra hälften att gråta och gjort nödvändighetsanalys på de flesta inköpen..

Ursäkta mitt misstag.... Tydligen blir lönsamheten på en spiralkutter mycket bättre på en mindre maskin.
Jag tänkte inte på en hammer specialkutter utan på en större maskin som jag hade räknat på för eget behov tidigare. Det skulle bli cirka 4000 kronor för hårdmetallskär till en 60 cm kutter.

Nu är det här räknat efter finländska kostnader men så här har jag räknat då jag bestämde mig för att köra med traditionell kutter i min betydligt bredare maskin:
Egen arbetstid efter skatt och alla omkostnader ger ett netto på 9-10 euro i timmen när allt löper som det skall och kring 5 euro i timmen när allting jäklas. Om vi säger 8 euro (80 kronor) i timmen och trekvart timme per postning så blir det 200 postningar på 12000 kronor som den nya kuttern skulle kosta.
Om man däremot har en anställd som postar stålen kostar han/hon 24 euro (240kr) i timmen inklusive arbetsgivaravgifter och semester och försäkringar och arbetsgivarens andel av kostnaderna för normal sjukfrånvaro och arbetsplatshälsovård. Då blir det 67 postningar på 12000 kronor och vi börjar närma oss lönsamhet på spiralkuttern eller tersakuttern ....... men då är vi långt från en hobbysnickares eller mikroföretagares verklighet.

För en tid sedan räknade jag allvarligt på alternativet att köpa en billig planhyvel med fyrkantkutter och byta till självpostande tersa för att få postningsfri effektivitet i arbetet på ett ekonomist försvarbart vis. Jag skulle nämligen gärna köra med självpostande grejor för att få bättre flöde och så är tersa ohjälpligt mest ekonomisdkt i drift.

En 60 cm planhyvel med rundkutter kostar 1500 euro plus 500 för material och 150 timmars eget arbete a 8 euro vilket blir 3200 euro.
En lika stor planhyvel i likvärdigt skick med fyrkantkutter kostar 500 plus 1200 för den nya kuttern plus 500 för material men eftersom ombyggnaden kräver sin tid får vi räkna med 180 timmars arbete a 8 euro vilket ger en totalsumma på 3600 euro.

Driftsekonomin med tersa skulle visserligen ha blivit bättre än de sinsemellan likvärdiga alternativen spiralkutter och traditionell kutter men skillnaden var för liten för att vara värd besväret.

Redigerat:
De stålen som sitter i den Hammer A3-31 som jag beställt behöver inte postas...
Det är Hammers egna skär, tidsåtgång vid byte av alla tre skären är ca 3 minuter.

Nu vet jag inte hur ni gör i Finland men du köper väl inte kuttern för din bruttolön?

Hur menar du?

Kuttern köps givetvis för de 8 euro i timmen som man har i nettovinst på eget arbete. Priset är plus moms om man inte har företag.

Eftersom du pratar om anställda så förutsatte jag att du har en firma. Alltså köper kuttern innan skatt utan moms. För att få en rättvis jämförelse får du väl jämföra med fakturerad timpenning + moms.

För jag tror väl inte du är sjukskriven och jobbar svart?

Jäklar...... nu hade jag missat med skatten i min beräkning.....inte nog med att det blev fel när jag räknade utan också när jag kontrollerade och skrev in det på forumet.............:surprised::surprised:

Jag har ju hittills byggt och snickrat "på skattebok" som det heter i Finland. Det innebär att man formellt sätt är anställd av husägaren som man gör projektet åt men är sin egen arbetsledare.
Eftersom det sannolikt växer till ett företag på sikt när jag blir frisk så har jag ju suttit och kalkylerat en hel del.

På skattebok är all utrustning köpt för pengar som är belagda med moms men som får dras av på inkomstskatten. Av någon orsak hade jag räknat bort momsen men inte skatten i mina kalkyler kring framtida företagande........hela vägen......hur det nu har gått till.....
Tack.....plötsligt ser min framtid mycket ljusare ut(y)

Ok intressant att höra hur det fungerar över pölen. Kul att kunna hjölpa till

Skillnaden är inte så väldigt stor för med en årsinkomst under 20000 euro är inte skatten speciellt hög...... men det ger väl 20 procent rabatt på investeringarna skulle jag gissa(y)

Att det går snabbare att posta en spiral kutter än en konventionell kutter vette tusan. Tar en evighet att vrida alla dessa skär en kvarts varv. Så det är inget argument.
Utan vinsten med spiralkutter är att den hyvlade ytan är så mycket bättre. Att hyvla björk kan vara ett rent helsike. Då björk har en förmåga att mitt i en planka vända ådringen flera gånger. Där gör faktiskt spiralkuttern ett bättre jobb. Om man inte special slipar sina konventionella stål.

För det första finns det två typer av spiralkutter. Den ena där alla skär är parallella med kuttern och en där skären även är vridna lite så varje skär, gör en skärande rörelse genom trät på samma sätt som man ibland snedställer handhyveln. Den sistnämnda spiralkuttern är ett genombrott i hyvelhistorien.
Så ja en spiralkutter är mycket bättre på björk än en konventionell hyvel.

Och jag har för mig att hårdmetall skären har 3-4 gånger längre livslängd en hss . Så ja det är bättre ekonomi i en spiralkutter oavsett bredden på kuttern.

Om man i dag köper en ny hyvel och det inte finns rätt typ av spiralkutter till den...välj annat märke.
Det finns ingen anledning vid nyinköp i dag att inte välja en hyvel utan spiralkutter.

Så att byta ut sin befintliga kutter på en äldre hyvel är en personlig sak inte huruvida den skulle vara bättre än en konventionell.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Tack för dina klargöranden.... jag kände inte till att det fanns spiralkuttrar med snedställda bett....... kanske man i alla fall borde släpa hem någon gammal planhyvel med fyrkantkutter och byta till spiralkutter..... någon gång....

HM håller tveklöst mycket mer än 2ggr längre än HSS. I vissa sammanhang säkert 10ggr länge.

Vi hade för många år sedan HM skär till rikthyveln (idag M42 som är någon form av HSS som jag har förstått det) men hade då lite problem med dålig yta på furu. Jag misstänker att det beror på att de skären aldrig var riktigt lika vassa som HM-skär. Kan det stämma? Är HM-skären av idag vassare än förr?

Spiralkurer är definitivt intressant. Nu är jag förvisso väldigt nöjd med det hyvelresultat jag har idag (tersa respektive barke) men när det blir uppgradering ska jag definitivt ta en titt på spiralkutter m snedställda skär. Dock är jag rätt säker på att det inte kommer att vara så lätt att snurra dem som man kan tro. Det är en sak at snurra dem med ny fin kutter....men efter att enorma mängder harts o terpentin har kletat ner allting är det risk att man måste trixa lite mer. Givetvis är det inte i närheten av så snabbt som att byta terea-stål helt oavsett vilket. Fördelen tror jag främst är när en riktigt hård knast eller annan orenhet har slagit ett litet hack i ett stål - då är det snabbt att vända bara ett par plattor.

Idag har jag vänt fram egg nr. 2 av 4 på min hyvel. Efter 4 år av hobbysnickrande. I den här takten kommer alltså en uppsättning att hålla i 16 år. Eggarna har varit med om en hel del, bland annat hyvling i spik mer än en gång. De har varit helt opåverkade av det. Jag hade nog kunnat köra ett halvår till på den första eggen. Om man har en vanlig kutter märker man att eggarna är dåliga på flera olika sätt. Oftast hade jag små hack som gjorde att ytan blev repig. Efter fyra år finns det inte ett enda hack i Silent Power kuttern. Ytan på det bearbetade trät är fortfarande perfekt. Däremot har det krävts lite mer kraft när man riktar och den hade börjat gå lite tyngre vid planhyvling. Dessutom har det blivit större andel damm i spånsäcken. Det gör i och för sig att det går mer material i säcken, men filtret påverkas även snabbare.

I morse bytte jag som sagt. Det tog precis under 12 minuter inklusive momentdragning med skruvdragaren. Inget behövde postas eller ställas in efter uppfräschningen. -So worth it!

• Gilla
jac och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.