916 läst ·
2 svar
916 läst
2 svar
Spikregel 10mm
Hej!
Jag har förstått att man oftast spikar 22 eller 28mm spikläkt utan på vindpappen när man skall spika panel.
Men jag vill bara ha 10mm för att bygga så lite som möjligt. Skall ha liggande herrgårdspanel sedan.
Bygget är en fullisolerad påbyggnad med uterumslook. Golvvärme. Stora 3-glas partier. Ångskyddsplast på insida. Inte mycket till vägg vi pratar om utan bärande ihåliga stolpar (skall isoleras innanför vindpapp. Ca 350mm x 350mm breda. Ännu smalare där påbyggnaden möter gamla tegelväggen.
Jag vill bara ha 10mm spikläkt på detta. Vad säger ni? Borde ju ventilera det också?
Har 50cm takfot + ränna så normalt träffar inte regnet väggen.
Bifogar två bilder.
Åsikter och tankar om detta mottages gärna.
Jag har förstått att man oftast spikar 22 eller 28mm spikläkt utan på vindpappen när man skall spika panel.
Men jag vill bara ha 10mm för att bygga så lite som möjligt. Skall ha liggande herrgårdspanel sedan.
Bygget är en fullisolerad påbyggnad med uterumslook. Golvvärme. Stora 3-glas partier. Ångskyddsplast på insida. Inte mycket till vägg vi pratar om utan bärande ihåliga stolpar (skall isoleras innanför vindpapp. Ca 350mm x 350mm breda. Ännu smalare där påbyggnaden möter gamla tegelväggen.
Jag vill bara ha 10mm spikläkt på detta. Vad säger ni? Borde ju ventilera det också?
Har 50cm takfot + ränna så normalt träffar inte regnet väggen.
Bifogar två bilder.
Åsikter och tankar om detta mottages gärna.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack!
Försökte ta bort dubbelpostningen, men det gick inte.
QUOTE="KnockOnWood, post: 4255364, member: 1715"]Se https://www.byggahus.se/forum/threads/spikregel-luftspalt-pa-endast-10mm.419383/#post-4255196[/QUOTE]
Försökte ta bort dubbelpostningen, men det gick inte.
QUOTE="KnockOnWood, post: 4255364, member: 1715"]Se https://www.byggahus.se/forum/threads/spikregel-luftspalt-pa-endast-10mm.419383/#post-4255196[/QUOTE]
Klicka här för att svara
