1 178 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Hur fäster jag duschblandare när 15mm kopparrör sticker ut endast 10mm
Jag skulle byta ut takdusch och blandare i badrummet och fick inte till det. Vvs kommer hem till oss för att lösa det. 4 timmar senare säger de att det inte går. Huset är byggt 1972. rören är av koppar 15mm och sticker ut 10 cm. Blandarfästet passar inte och jag behöver trolla så att rören blir 15cm långa. Kanske kan dra ut rören några cm men risk att något går fel bakom kaklet. Finns ingen blandarfäste som passar.
Finns det någon som är superman inom området. Tacksam för alla svar.
Finns det någon som är superman inom området. Tacksam för alla svar.
Välkommen till forumet!
Du säger att du skulle byta ut saker, vad satt det där innan? Går det inte att återmontera? Det låter också konstigt om du kan dra i rören, de borde sitta stumt monterade.
Bilder?
Du säger att du skulle byta ut saker, vad satt det där innan? Går det inte att återmontera? Det låter också konstigt om du kan dra i rören, de borde sitta stumt monterade.
Bilder?
Tack så mycket.tommib skrev:
Jag hade en trio perfekta i krom som gav upp och vi köpte en damixa i svart färg.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Vad satt där innan? Normalt sett är man många ggr låst till det blandarfästet som sitter där. Att ta bort det och helt ersätta det med nåt annat är väldigt riskabelt. Just för att rören är anpassade till det som satt där......De är inte universal på något vis.
Sätt en ny trio perfekta till att börja med. Om det satt en tidigare måste du kunna få dit en ny. Ja, det är tråkigt att du inte kan använda din nya svarta damixa men du får i alla fall dit ett blandarfäste. Sen kanske du får tänka om gällande dusch. Just i badrum är det oftast lättare att sätta dit likadana grejer när något går sönder så man slipper göra nya hål i tätskiktet. Ett problem kan vara att man har proppat rören, de propparna måste ju bort innan du kan montera ett blandarfäste.
Jag undrar också lite hur ett blandarfäste "ger upp"? Det är ju inte direkt några slitagedelar i ett fäste.
Jag undrar också lite hur ett blandarfäste "ger upp"? Det är ju inte direkt några slitagedelar i ett fäste.
Väldigt tokigt att blandarfästet har tagits bort och ersatts med Vatette Provtryckningsproppar.A Afshinnori skrev:
Riktigt illa!
Bättre hade ju varit att proppa direkt i blandarfästet när blandaren demonterades.
Hur hårt är dessa provtryckningspropparna dragna?
Är det stödhylsa i Prisolen? (Jag antar att det är prisol)
Går det att lirka bort klämringara, för dom måste bort!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt 2 återförsäljare jag har besökt finns det inte trio perfekta fäste för kopparrör. De nya fästen är för pex rör.tommib skrev:
Sätt en ny trio perfekta till att börja med. Om det satt en tidigare måste du kunna få dit en ny. Ja, det är tråkigt att du inte kan använda din nya svarta damixa men du får i alla fall dit ett blandarfäste. Sen kanske du får tänka om gällande dusch. Just i badrum är det oftast lättare att sätta dit likadana grejer när något går sönder så man slipper göra nya hål i tätskiktet. Ett problem kan vara att man har proppat rören, de propparna måste ju bort innan du kan montera ett blandarfäste.
Jag menade att blandaren hade gett upp. Blev för seg och vrida. Barnen kunde inte stänga av vattnet.
Dessa proppar har satts dit av VVSare. När de satt dit blandarfäste läckte det därför täpte igen det. Jag bör hitta en blandarfäste som passar kopparrör som sticker ut 10cm och 15mm tjock. Och det finns inte någonstans.Krilleman skrev:
Väldigt tokigt att blandarfästet har tagits bort och ersatts med Vatette Provtryckningsproppar.
Riktigt illa!
Bättre hade ju varit att proppa direkt i blandarfästet när blandaren demonterades.
Går det att lirka bort klämringara, för dom måste bort!
[bild]
Men det gamla blandarfästet är går väl att sätta en ny blandare på?A Afshinnori skrev:
Men oavsett vem som satt dessa helt felaktiga propparna, så kvarstår dessa frågor som jag ställde innan:A Afshinnori skrev:
Går det att lirka bort klämringarna, för dom måste bort!
Jag förstår tyvärr inte vad du pratar om. Och då är det svårt och svara på dina frågor.Krilleman skrev:
Är det cc 160 så finns det för kopparrör. https://www.trio-perfekta.se/productvariation/8265269
RSK 8265269
Finns exempelvis på Bauhaus och andra varuhus. https://www.bauhaus.se/blandarfaste-trio-perfekta-cc160-12-15cu-svart-matt
RSK 8265269
Finns exempelvis på Bauhaus och andra varuhus. https://www.bauhaus.se/blandarfaste-trio-perfekta-cc160-12-15cu-svart-matt