3 868 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Spikat i en elkabel?
Hej!
Jag håller på att renovera hallen,började att sätta upp panelskivan på väggarna och har förmodligen spikat i varmvattenberedarens elkabel !
Det gick två dagar innan jfb löste ur.
Stängde av arbetsbrytaren till v v b och skruvade i propparna då går det bra men så fort jag slår på den och den börjar värma löser jfb ut!
Tror ni jag har träffat kabeln med en spik eller är det bara tillfälligheter att v v b pajat samtidigt som jag spikade upp panelen?
Det är en Melko från 2003 tror jag..
Ringt efter en elektriker men det tar väl några dagar innan dem kommer.
Jag håller på att renovera hallen,började att sätta upp panelskivan på väggarna och har förmodligen spikat i varmvattenberedarens elkabel !
Det gick två dagar innan jfb löste ur.
Stängde av arbetsbrytaren till v v b och skruvade i propparna då går det bra men så fort jag slår på den och den börjar värma löser jfb ut!
Tror ni jag har träffat kabeln med en spik eller är det bara tillfälligheter att v v b pajat samtidigt som jag spikade upp panelen?
Det är en Melko från 2003 tror jag..
Ringt efter en elektriker men det tar väl några dagar innan dem kommer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Möjligheten finns att spiken kortslutit mellan skyddsjord och nollan och då löser JFB när VVB ska värma. Detta är enkelt att mäta utan att riva väggen.
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 905 inlägg
Löser JFB precis när VVB slår på? Du sa att det tog 2 dagar. Har det blivit värre efter det? Jag skulle nog misstänka VVBn i första hand tyvärr...det är mest vanligt. Om inte ledningen är kraftigt underdimensionerad så borde inte belastningen från VVBn ändra kabelns egenskaper nämnvärt, möjligen om du nästan har kortslutit jord och nolla med en spik. Du skulle behöva en isolationsprovare för att kolla kabel och VVB separat.
Hej igen!
Hittade inga fel på kabeln så elektrikern kopplade förbi jordfelsbrytaren tillsvidare,skulle komma senare i veckan och sätta ditt någon typ av egen tre fas säkring.
Den verkade bara gå på 2 faser fast det var kopplat på tre...så det kanske är dax att byta elpatron snart ändå tyvärr...
Så ni har nog rätt tyvärr!
Hittade inga fel på kabeln så elektrikern kopplade förbi jordfelsbrytaren tillsvidare,skulle komma senare i veckan och sätta ditt någon typ av egen tre fas säkring.
Den verkade bara gå på 2 faser fast det var kopplat på tre...så det kanske är dax att byta elpatron snart ändå tyvärr...
Så ni har nog rätt tyvärr!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 905 inlägg
Och vad sa elektrikern om VVBn? Kunde han konstatera att den läckte? Jag hoppas kan kollade kontinuiteten på VVBns jord så att inga farliga beröringspänningar uppstår på den.
Klicka här för att svara