Se det som en läroprocess, en elektriker hade med största sannolikhet antingen dragit kabel utanpåliggande eller lagt slang, för då kan man byta kabeln vid skada. För att man spikar igenom en kabel är ett förutsägbart problem.Daniel Söderman3 skrev:
Ja fukten har oroat mig. Den är väl inkapslad mitt i väggen och jag la tillfälligt lite multifog över hålet. Men det blir ju fortfarande lite fukt. Jag tror att jag i slutändan kommer montera ner utebelysningen för det går i princip inte dra en ny kabel på samma ställe jag vill inte ha en så lång utanpåliggande kabel. Allt jobb i onödan, jäkla klant man är.
Du kan inte dra en utanpåliggande kabel någon annan väg så den inte syns så tydligt, eller gå på insidan och borra hål där armaturen ska sitta?
Ett möjligt alternativ är att byta till 12V/24V-system och mata via en transformator, och köra så länge det fungerar. Man bör dock kontrollera om man har nära avbrott i kablarna så det inte går varmt, genom att mäta spänningsfall och/eller värmekamera.
Kabeln kommer kanske att korrodera av med tiden, men det kommer troligen fungera länge innan det sker.
Redigerat:
Tack för svar! Ja rör hade varit det bästa men finns inte så mycket plats. Jag valde att montera ner lampa och kapat kabeln där den går in i panelen. Monterat ny kopplingsdosa på väggen och snyggat till skadorna så nu ser det ok ut. Får se om jag följer ditt tipps för ev framtida fasadbelysning.D dan_norstedt skrev:Se det som en läroprocess, en elektriker hade med största sannolikhet antingen dragit kabel utanpåliggande eller lagt slang, för då kan man byta kabeln vid skada. För att man spikar igenom en kabel är ett förutsägbart problem.
Du kan inte dra en utanpåliggande kabel någon annan väg så den inte syns så tydligt, eller gå på insidan och borra hål där armaturen ska sitta?
Ett möjligt alternativ är att byta till 12V/24V-system och mata via en transformator, och köra så länge det fungerar. Man bör dock kontrollera om man har nära avbrott i kablarna så det inte går varmt, genom att mäta spänningsfall och/eller värmekamera.
Kabeln kommer kanske att korrodera av med tiden, men det kommer troligen fungera länge innan det sker.
Ja självklart har jag kopplat ur hela kabeln från kopplingsdosan. Ny tät dosa på väggen. Sen kapade jag elkabeln så nära fodret jag kunde och tätade springorna. En liten fasadbelysning finns ju faktiakt kvar. Till höger under strävan på fodret syns en mindre ojämnhet.tommib skrev:
Behöver byta vindskivor men denna gång ringde jag en snickare, inga mer melker melkersson projekt
OK, bra. Det viktiga är att du vet att kabeln är spänningslös. Gissar att den gick till en armatur på andra sidan dörren?
Apropå Melker Melkersson, den där kabeldragningen till utelampan ser inte direkt ut att vara gjord av en yrkesman. Har det kanske suttit en annan armatur från början där vid kopplingsdosan?
Apropå Melker Melkersson, den där kabeldragningen till utelampan ser inte direkt ut att vara gjord av en yrkesman. Har det kanske suttit en annan armatur från början där vid kopplingsdosan?
Ja kabeln är helt borta så det ska vara lugnt. Armatuten satt inte på den Väggen utan på en gavel. Lampan som sitter har varit där sedan inflytt men jag litar inte en sekund på tidigare ägare. Går tex ut en kabel rakt genom väggen på baksidan av huset där de först dragit kabeln rakt ner och satt kopplingsdosan i änden på panelen för att sen dra en ny kabel rakt upp till en stor jäkla lampa på väggen. Tagit ner lampan men kapplingsdosan är kvar. Sen finns det även ett hål i en annan vägg som jag tror var tänkt till nån kabeldragning. Har bara försökt täta hålet tills vidare.tommib skrev:
OK, bra. Det viktiga är att du vet att kabeln är spänningslös. Gissar att den gick till en armatur på andra sidan dörren?
Vad är det som är fel med lampan på bilden?
Klicka här för att svara