Skulle fixa utegipsen och monterade ner panel, satt upp ny. Klädde in elkabeln till utebelysningen föredömligt. När jag var klar med allt drar jag en spikjävel i elkabeln så jordfelsbrytaren går. Kabel sitter jävligt olägligt och det är inte bara att dra ut och byta. Jag drar ut spik och strömmen funkar igen, faktum är att även utebelysninge funkar utan att strömmen går.
Så nu min fråga: jag vet så klart att svaret är att byta allt men hur farligt är det att avvakta lite? det är så stort jobb att byta kabeln. Jag har försökt foga lite för att skydda bakom fodret där olyckan skedde. Är jag helt dum som inte gör något direkt?
Så nu min fråga: jag vet så klart att svaret är att byta allt men hur farligt är det att avvakta lite? det är så stort jobb att byta kabeln. Jag har försökt foga lite för att skydda bakom fodret där olyckan skedde. Är jag helt dum som inte gör något direkt?
Spiken gav kontakt mellan jord-nolla eller jord-fas vilket försvann när du drog ut den. Men du vet inte hur kabeln ser ut även fast det funkar. Om kopparn är skadad blir motståndet högre och skapar värme. Stäng av strömmen tills du bytt det. Inte värt att huset brinner ned.
Jag tänkte också att troligen jord och nolla skadats då strömmen var av fast jordfelabrytaren löste ut. Ingen lampa vi måste använda så vi får låta bli att tända lampan tills vidare. Tack för svarE Eleck skrev:
Jo jag vet ju egentligen svaret men ville mest höra hur "akut" det kan tänkas vara. Jag har klätt in kabeln under fasad, bakom stålkanal och nu bakom fodret. Minst 10m och riktigt bökigt att åtgärda så vi får låta bli att tända lampa och köra med ficklampa i vinter. (vissa borde hålla sig till att bo i lägenhetJ J-banan skrev:
Men om han bara kör t ex en ledlampa på 10 watt så lär det väl knappast bli varmgång. Värre om man kör en kupévärmare på ledningen.E Eleck skrev:
Antagligen inte men ingen vet hur ledaren ser ut. Vet inte heller hur det är kopplat, om spiken sitter på kabeln innan strömbrytaren och går vidare till ett uttag som nån plötsligt använder. Oavsett är det verkligen värt det för en lampa?L Lennart 57 skrev:
Självklart så bör kabeln bytas ut, men om han av någon anledning inte kan göra det i närtid och det bara är en liten ledlampa så skulle inte jag vara så orolig.E Eleck skrev:
Det kan även vara så att spiken träffade alla tre ledarna, fas, nolla & jord, lite beroende på hur grov spiken var.D Dilato skrev:
Sen vet vi inte om det var en kabel med mantel, då kan spiken träffat manteln, fasen & nollan.
Ditt huvudsakliga problem stavas fukt. Det kommer sannolikt förr eller senare att lösa ut dess jordfelsbrytaren, så koppla ur hela matningen till kabeln, inte bara fasen. Både både fas och nolla kan trigga jordfelsbrytaren. Har du en separat jordfelsbrytare för den kabeln så kan du använda den för att bryta, så den inte triggar huset jordfelsbrytare om du har en sådan som matar allt i huset.Daniel Söderman3 skrev:
Jo jag vet ju egentligen svaret men ville mest höra hur "akut" det kan tänkas vara. Jag har klätt in kabeln under fasad, bakom stålkanal och nu bakom fodret. Minst 10m och riktigt bökigt att åtgärda så vi får låta bli att tända lampa och köra med ficklampa i vinter. (vissa borde hålla sig till att bo i lägenhet)
Du kan också ha klippt av skyddsjorden och i det fallet har du en omedelbart säkerhetsbrist.
Så det enda säkra sättet att hantera det är att koppla ur kabeln, exakt på vilket sätt den är skadad är mindre intressant, beskrivningen räcker.
Behöver du matningen i framtiden är det lika bra att bita i det sura äpplet och byta kabeln direkt.
Lite så jag funderar också därav frågan. Det är bara en led glödmampa som drivs så inga stora belastningar på en så kraftig kabel. Men så klart måste den bytas nån gång men hoppas kunna vänta liteL Lennart 57 skrev:
Ja fukten har oroat mig. Den är väl inkapslad mitt i väggen och jag la tillfälligt lite multifog över hålet. Men det blir ju fortfarande lite fukt. Jag tror att jag i slutändan kommer montera ner utebelysningen för det går i princip inte dra en ny kabel på samma ställe jag vill inte ha en så lång utanpåliggande kabel. Allt jobb i onödan, jäkla klant man är.D dan_norstedt skrev:Ditt huvudsakliga problem stavas fukt. Det kommer sannolikt förr eller senare att lösa ut dess jordfelsbrytaren, så koppla ur hela matningen till kabeln, inte bara fasen. Både både fas och nolla kan trigga jordfelsbrytaren. Har du en separat jordfelsbrytare för den kabeln så kan du använda den för att bryta, så den inte triggar huset jordfelsbrytare om du har en sådan som matar allt i huset.
Du kan också ha klippt av skyddsjorden och i det fallet har du en omedelbart säkerhetsbrist.
Så det enda säkra sättet att hantera det är att koppla ur kabeln, exakt på vilket sätt den är skadad är mindre intressant, beskrivningen räcker.
Behöver du matningen i framtiden är det lika bra att bita i det sura äpplet och byta kabeln direkt.
Nej det kommer säkerligen inte bildas värme i kabel pga skada men den kommer snart lösa jfb av fukt eller annatDaniel Söderman3 skrev: