fredrik.johansson skrev:
Ok, då ska du få ett tips i alla fall. Var precis i din sits för nåt år sen, indragen fiber och ett trist 4g-abb med bindningstid kvar. Tele2 kunde då erbjuda ett "mediebyte", och jag fick deras bredband via fiber fast med samma bindningstid som mitt gamla 4g. Routern fick jag skicka tillbaka eftersom jag hade en egen. Detta var i öresundskrafts stadsnät där tele2 var leverantör sedan innan. Värt att kolla upp!
Tack för tipset men det är Telia "Öppen Fiber" så tele 2 är inte en av leverantörerna.
Men såg att mitt abonnemang gick ut i mars 2014 så nu är det uppsagt och håller på att beställa tjänst.

Du som har lite koll, blev rekommenderad just den routern du har men snäppet större kostar bara några hundring till ASUS RT-AC68U

Kommer jag att ha någon mer nytta av den ev i framtiden eller ASUS RT-AC66U duger bra?

Jag har varit nöjd med min n66 i ca 1 år, någon enstaka omstart men inget kludd alls annars. Skillnaden på ac66 och ac68 verkar ju vara: något snabbare processor och usb 3. Skulle jag koppla en extern disk till den någon gång skulle jag ta ac68, men annars tror jag inte det spelar någon roll. Jämfört med många andra routers är båda ändå betydligt snabbare.
Jag skulle definitivt ta en ac och inte n som jag köpte förra året.

Vid vilket tillfälle skulle man ha en extern hårddisk till routern?

Om ja förstår det rätt så har n utgått och ersatts med ac.

varmstro skrev:
Vid vilket tillfälle skulle man ha en extern hårddisk till routern?

Om ja förstår det rätt så har n utgått och ersatts med ac.
Routern går att köra som central filserver (via samba tror jag) för att dela filer mellan datorer i nätverket, som en FTP-server för att komma åt sina filer utifrån eller via Asus AICloud för samma syfte.
Tror också det finns någon torrentklient inbyggd så den kan fortsätta tanka stora linuxdistributioner eller nåt annat lagligt även när datorn är avstängd.

Nu när ja installerat den nya asusroutern fungerar appen via wi-fi också :)

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Håll er gärna till ämnet.

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.