mlkjhr: Vad ska jag då med dyckertpickan till? :)

Har nu lyckas räkna ut hur många brädor, och hur första och sista ska kapas.
Samt börjat med 3 brädor. Det var 3 takdosor som skulle passeras där.

Detta är i ett ryggåstak, där det blir 1,5 bräda brett horisontalt i nocken där takdosorna sitter, i övrigt 27graders lut.

Det kommer bli lite pyssel att få brädorna att mötas fint i nocken, 90-27 = 63 grader att såga.
Då får man ställa in klyvsågen på 27 och ställa brädan på högkant när man sågar, plus att ha en bräda bakom för annars tar stödet i aluminium i sågklingan.
Funderar på att lämna in 4 brädor på lokala snickeriet och få det fräst.

Och gällande spikningen så funkar det. Några gånger har jag fått nypa av dyckerten då den kommit får långt bak, dvs där noten ska komma på nästa bräda. Gör om gör rätt.

Ibland så syns halva skallen, nån enstaka gång hela.
Om jag hade varit yrkessnickare så hade jag pangat mitt i spåret och låtit målaren dutta i.
Som det är nu är det lite pillrigt.

Såhär borde panelen se ut... (önsketänkande)

önsketänkande.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
JOW skrev:
MrTim: det var ju en intressant ide!
Menar du att du sköt T-Dyckert genom hålet på clipset? Jag kan tänka mig att det är lite krux att sikta där...
Eller sköt du bara på endå och så gjorde dyckerten ett nytt hål i clipset?
Jag sköt bara på, var inga problem att komma igenom.
Lycka till.

35 mm dyckert i läge blå blir bäst.
Nackdelen är att du får gå efter och slå in dyckerten med en spikjagare (heter det så?).
Men det kan göras efteråt i ett svep när hela taket är uppe.
Dyckerthålen syns knappt i vinkeln mellan bräda och fjäder.

Att spika "mitt på" brädan tycker jag är synd. Ser fult ut om spikraderna inte linjerar perfekt också.

Så brukar i alla fall jag göra. Har aldrig hållit i en spikpistol. Motion är nyttigt :)

Okay, jag har kört halva ryggåstaket på grön idag.

Lite trixigt i början, innan man kört in sig.
För när man vinklar pistolen så når ju inte stiftet som slår i dyckerten lika långt fram, så då måste man ju justera inslagsdjupet, och ändrar man då vinkeln så blir det tokigt, så kanske 5-10 spikar har jag fått purra i efterhand, men det är ju inte hela världen.

Och lika många till har jag nypt av med sidavbitare och gjort om.
Och i 90% av fallen så täcks hela dyckertskallen av nästa bräda, ibland ser man halva, men har inte lyckats missa så mycket att hela dyckerten syns.. än... ;)

Hursomhelst, tack för era svar.

• Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
Hej,

Gammal tråd, men mötte samma problem nu när taket skulle spikas. Farsan hade ett enkelt knep för att sätta spikarna dolt som jag tänkte dela med mig: vänd på plankan så ni har noten mot er istället för fjädern och spika i notens överkant:
Illustration av en träplanka med not och fjäder där spikar placeras dolt i notens överkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då kommer fjädern på nästa planka dölja spiken.

Har satt så i andra rummet (hade hunnit sätta i första enligt grön innan han kom och skakade på huvudet...) och det var både enkelt och snyggt

Ha det gött!

• Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.