Byggahus.se

Spårpanel - 4019 - dold spikning?

1. J
    Medlem · Nivå 11
    Jag har köpt täckmålad panel 4019, ska sättas i innertak. 15x120.
    Jag har även köpt dyckerpistol, och 50mm T-dyckert, 16gauge.

Frågan lyder, hur sätta dyckerten på sådan panel för att få det dolt?

Vart ska spiken sitta? Jag vill inte sätta på "röd".
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4019 dyck.jpg

• Laddar…
  2. S
    Anonym
    i spånten

3. J
    Medlem · Nivå 11
    Ursäkta men... Inga pedagogiska pris till dig :)

I not eller fjäder? Grön blå eller rosa illustration? Spåret täcks ju inte iom att det är en spårpanel.

4. J
    Medlem · Nivå 11
    En annan tanke, har läst på forumet att man inte ska ha för liten dyckert.
    I det här fallet kommer panelen att spikas på 28/70 glespanel.
    15+25 = 43mm
    Ingen vits att köra med 50mm dyckert då? Iaf inte om man ska spika rakt ner, ehm... upp.
    Men om man ska skråa, ja då är det väl en annan femma.

Om man skråar enligt det gröna strecket så täcker ju nästa bräda den skallen. Men det kanske är bökigt?

Någon måste ha gjort detta förr, ge mig lite tankar är ni snäll.

5. R
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Jag satte den panelen i taket med Gapros panelclips (Googla det så ser du bilder). Blir helt osynliga, finns i båda skruv och spik varainten, skruvvarianten är kanon. Spiken går inte att slå in helt utan drivdon om man inte vill slå sönder panelen, och det tar tid om det är mycket panel. Jag köpte en längre skruv till clipsen, tyckte den som följde med var kort. De är inte jättebilliga, men jag såg att Biltema har en varaint som är ~halvapriset mot Gapros på Bauhaus.

Men du får ingen nytta av spikpistolen, dock en bra skruvdragare ....

/R

6. S
    Anonym
    ursäkta, självklara grejer för mig.

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Spika synligt enligt röd markering, det finns ingen vettig människa som tänker på dessa minimala hål när taket är på plats. Ska du vitlasera kan du ju också lägga lite mjukfog eller spackel i varje hål så är dom definitivt väck sedan.

Jag har meckat med clips i huset här hemma. Det tar fruktansvärt lång tid och jämfört med det spikpistolade taket på landet med synlig spik tycker jag mervärdet är minimalt eller obefintligt. Har du dessutom granpanel (Vilket jag hoppas du har för den blöder mindre/inget i kvistarna) så är taket ändå fullt av spå svarta prickar/kvistar - spiken försvinner i mängden och syns bara när man står rakt under och tittar upp.

8. J
    Medlem · Nivå 11
    MathiasS: Tack för att du svarar men... Det är färdigmålad, täckmålad, vit panel.
    Hade inte tänkt lasera eller eftermåla något.

SBH: ok, du har fortfarande inte svarat. Så antingen är det inte så självklart för dig eller så är du bara dryg som inte kan offra några fler tangenttryckningar.

9. A
    Medlem · Nivå 19
    Med 16g dyckert och målad panel hade jag slagit den enligt ditt rosa streck. Den sitter garanterat fast även med rakt islagna dyckert. Och då panelens försänkta spår i sponten ger en viss skugga så syns det minimalt.
    Är du osäker så slå fast en spillbit och försök dra ut den med handkraft så ser du hårt den sitter.

10. J
    Medlem · Nivå 11
    Ja, och spåret blir 7mm brett, medans den tjocka delen, under fjädern/spåret är 10 mm, så man har 3mm att spika dolt på. Som nästa bräda döljer...

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ännu bättre läge! Panga upp med pickadollen, dutta lite färg i varje spikhål. Klart. Kommer synas ännu mindre än om det var laserat.

Jag vill inte argumentera för det ena eller det andra, bara påtala att när taket väl sitter där så är det ingen som ser spikarna. Inte ens du själv.

12. M
    Medlem Nivå 3
    Det enda sättet att gömma dyckerten är att lägga den vid grön, men där är det hårfint att den hamnar rätt, hamnar den lite längre ut i nederkant får du inte in nästa bräda.
    Har du kollat på såna där "takclips?"du får en helt gömd infästning, jag köpte dom på byggmax eller jula om jag inte minns helt fel.
    edit: http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-22934.aspx bara lägga an och gå på med dyckertpistolen

Redigerat 9 dec 2011 12:05
  13. J
    Medlem · Nivå 11
    MrTim: det var ju en intressant ide!
    Menar du att du sköt T-Dyckert genom hålet på clipset? Jag kan tänka mig att det är lite krux att sikta där...
    Eller sköt du bara på endå och så gjorde dyckerten ett nytt hål i clipset?

14. J
    Medlem · Nivå 11
    Jag ska till och börja nu i eftermiddag, och lyckas jag inte nå bra med grön så blir det rosa.

15. M
    Medlem · Nivå 10
    Panelclips!